Стачки могат да блокират летните почивки в Европа и буквално и да направят ваканциите невъзможни. Причината: стачките по европейските летища, които не спират от началото на годината. Това показват данните от туристически компании, цитирани от Reuters.
Въпреки че авиокомпаниите се стараят по всякакъв начин да избегнат повторение на миналогодишната пътническа криза в пика на сезона, към момента опитите им изглеждат мисия невъзможна.
Зад мрачната перспектива стоят както синдикалните действия по летищата, така и проблемите на самите авиокомпании, свързани с окомплектоването на машините, показват данните на на Международната асоциация за въздушен транспорт - IATA.
В рамките на великденските пътувания в Европа отменените и закъснелите с повече от три часа полети са били повече от регистрираните през 2022-а и 2019-а година, според AirHelp. Най-големи са били проблемите във Великобритания и Франция.
До средата на март трансферите през летище "Шарл дьо Гол" са спаднали със 75% спрямо 2019 година, а операторът на аеропорта отчита, че за периода януари-март е загубил 470 000 пътници, според данни на ForwardKeys.
Стачките на граничните служители във Великобритания причиниха сериозни нарушения на трафика в цялата страна, като най-тежко засегнати са били летищата в Лондон. Общо 33 700 полета са били отменени, спрямо 26 600 през 2022 година.
Продължаващите проблеми по европейските летищата вещаят ръст на разходите за авиокомпаниите
Опасенията са, че продължаващите стачки могат да доведат до намаление на туристическия трафик. Очаква се през лятото да достигне предпандемичните си нива. Полетите от Европа до "Шарл дьо Гол" в средата на март са спаднали с 30 на сто спрямо нивата от 2019 година. Тези от САЩ - с 18%.
Източник: iStock by Getty Images
За жалост, стачките със сигурност ще продължат, след като президентът Еманюел Макрон подписа крайно непопулярния закон за повишаване на пенсионната възраст във Франция.
На този фон в Германия летищата в Дюселдорф, Хамбург и Кьолн/Бон на практика останаха практически празни за цебли два дни заради поредната стачка, организирана от германския синдикат "Ферди" заради нарастващите разходи за живот. Протестите наложиха отмяната на около 700 полета, а близо 100 000 души се оказаха засегнати, съобщава Асоциацията на летищата в Германия (ADV).
В Испания пилотите на Iberia Regional Air Nostrum обявиха преди време безсрочна стачка с искане за повишаване на заплатите и от края на февруари протестират всеки понеделник и петък. Стачки има и в Португалия.
Италианската ITA Airways избегна на косъм мащабни стачки, след като в края на февруари успя да договори повишение на заплатите на служителите си.
През 2023 година авиокомпаниите се надяват броят на пътниците да достигне до нивата от предпандемичната 2019-а
Въпреки тази надежда, липсата на достатъчно самолети, които да превозят пътниците и продължаващите стачки на големите европейски летища може да се окажат сериозна пречка за реализацията на плановете.
Водещите самолетостроителни корпорации Airbus и Boeing изпитват затруднения с веригите на доставки на материали и части, което води до забавяне на доставките на нови самолети.
Към момента ситуацията в България е спокойна, но съществува реалната заплаха и българският летен сезон откъм чуждестранни туристи да бъде застрашен в случай, че за стачките и проблемите на летищата в Европа не бъде намерено решение.
no-noi
на 24.04.2023 в 13:22:23 #1А в бг положението е по лошо ама ние нямаме синдикати навсякъде продажни измамници