След новината, че най-големият производител на автомобили в Европа VW може да затвори два завода, експертите бият сигнал за тревога, че намаляването на производството не се ограничава само до автомобилната индустрия. Германският институт за икономически изследвания (DIW) смята, че компаниите трябва да се развиват.

Още хиляди работни места може да бъдат съкратени в различни сектори през следващите няколко години, прогнозират експерти. Това идва на фона на борбата на автомобилните компании в ЕС с постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене и прехода към електрически превозни средства преди 2035 г.

Президентът на DIW Марсел Фрацшер смята че германската икономика е зависима както от износа, така и от индустрията. В лицето на енергийния преход "компаниите са пропуснали трансформацията" и че много, като VW, са "изостанали", заяви той.

"Това се отнася не само до автомобилния сектор, но и за фармацевтичният, химическият сектор, това е доста разпространен проблем, който мнозина имат", каза той, цитиран Euronews.

Най-големият химически производител в света, чийто седалище е в Германия, BASF, също обмисля преместване на част от работната си сила в Азия и съкращаване на работници в Германия на фона на експлозивните цени на енергията поради пълния мащаб в Украйна и тежката бюрокрация в Германия.

Заводи пред затваряне и подготвяни съкращения на хиляди: Какво се случва с VAG?

Заводи пред затваряне и подготвяни съкращения на хиляди: Какво се случва с VAG?

Очертава се тежка битка между ръководството и синдикатите

Загуби ли Германия конкурентоспособността си?

"Германските компании вече са разположили много производство в Китай, Индия, другаде и това ще продължи", коментира Фрацшер.

Германският институт за икономически изследвания вижда "стагнация на германската икономика тази година, постепенно възстановяване през следващите няколко години". Германската икономика отново се сви през второто тримесечие на 2024 г. и технически е в рецесия, като индустриалното производство продължава да спада.

Автомобилната индустрия е особено засегната от слабото търсене на електрически превозни средства, което е следствие от ниските инвестиции в инфраструктурата за целта.

Според Фрацшер обаче големите германски компании "винаги са били много иновативни" и остава положително настроен. "Те трябва да се пренастроят, трябва да се реформират. И това е случаят с Volkswagen и много германски компании", добави той.

Може ли германското правителство да помогне?

Експертът не смята, че правителството трябва да се намесва, за да задържи работниците. "Промяната често означава консолидация. Компаниите трябва да се свият, за да могат да инвестират и да разработват нови технологии", смята той.

Германската икономика зависи до голяма степен от автомобилната индустрия. Тези масови съкращения могат да доведат до увеличаване на разочарованието сред германското население. Това може да окаже голямо влияние върху федералните избори догодина.