Изграждането на Евразийската високоскоростна железопътна линия, която ще свързва Западна Европа с Китай може да бъде завършено през 2026 г. Идеята на линията е да транспортира стоки с висока стойност, които трябва да се доставят супер бързо от Китай до Европа - само за 2 дни.

Строителството на различните участъци ще започне през 2018 г. Тогава ще стартира изграждането на високоскоростното трасе Москва-Казан, през 2023 г. ще започне строежа на участъците Красное-Москва и Челябинск-Златна могила.

Руската част от трасето на високоскоростния релсов път ще бъде от гара Красное на границата с Беларус до гара Златна Сопка близо до границата с Казахстан.

Строителството на трасето ще струва около 61 млрд. долара, съобщават от Руските държавни железници.

"Планираме да стигнем до Китай през Казахстан и да превозим специални товари с висока печалба в Европа през Русия", казва президентът на руските железници Олег Белозеров.

Руски и китайски компании съвместно разработват специален влак, който може да бъде носи от 300 до 600 тона товар и да се движи с 300 км в час. Ако носи по-малък товар, влакът може да се движи дори с 400 км в час.

"В момента се разработват техническите изисквания за този специален подвижен състав и заедно с китайските колеги планираме да го пуснем още през 2019 г.", заяви вицепрезидентът на руските железници Александър Мишарин.

Така времето за доставка на товарите може да бъде само 2 дни - по-бързо, отколкото е с въздушен транспорт (който е много по-скъп).

Основната задача на руските железници за 2017 г. е стартирането на проекта и започване на изграждането на високоскоростната жп линия Москва-Казан, която по-късно може да бъде разширена през Казахстан до Китай. 

Очаква се 770-те км релсов път между Москва и Казан да струват около 16.8 млрд. долара. С негова помощ времето за пътуване между двата града ще се намали на 3 часа и половина, вместо досегашните 14.

Дължината на високоскоростната жп линия Москва-Пекин ще бъде 7769 км, а времето за пътуване между двете столици ще бъде намалено от 130 на само 33 часа. Очаква се около 195 млн. души ежегодно да пътуват по нея. 

Проектът може да бъде финансиран с участието на Руския фонд за директни инвестиции, Новата банка за развитие на БРИКС, Фонда на "Новия път на коприната", Евразийската банка за развитие и Руско-китайския инвестиционен фонд.

Предвижда се и участието на големи доставчици на оборудване и строителни фирми от Русия, Европа и Китай.