След няколко години на бърз растеж през 2020-а пандемията засегна тежко икономиките в Централна и Източна Европа и даде началото на най-дълбоката криза за региона за последното десетилетие.
На фона на тежките последствия за ключови сектори за икономиките от ЦИЕ, какъвто е автомобилната индустрия, Унгария е успяла да привлече 21 милиарда форинта или 58,5 милиона евро инвестиции от японски компании, които са помогнали за отварянето на над 13 000 работни места.
Това потвърждава външният министър на страната Петер Сярто, цитиран от медията Hungary Today.
"Японските компании изиграха ключова роля за унгарската икономика, като 19 фирми от страната инвестираха 21 милиарда форинта и създадоха повече от 13 000 работни места от началото на пандемията от коронавируса", обяснява той.
Сярто посочва още: "Унгария има интерес от отворена и свободна глобална търговия и ние подкрепяме идеята за подписване на споразумение за стимулиране на инвестициите между Европейския съюз и Япония".
Като пример той посочва търговската сделка между Япония, Южна Корея и Китай, която беше сключена през миналата година.
Сърбия и Унгария - новите дестинации за японски инвестиции в ЦИЕ
Западната ни съседка Сърбия също попада сред печелившите пазари що се отнася до привличането на мащабни инвестиции от компании от азиатската държава успоредно с голям брой такива от Китай.
През лятото на 2019 година японският производител на автомобилни гуми и каучукови изделия обяви, че ще изгради завод в сръбския град Инджия. Тогава стана ясно, че в него ще бъдат вложени 382 милиона евро или 465 милиона долара и ще бъдат разкрити около 560 работни места.
Производството в него трябва да започне в началото на следващата година, като продукцията ще бъде основно за износ за пазарите в Европа и Русия.
През ноември миналата година пък от друг японски лидер в автомобилната индустрия - Nidec, обявиха, че ще изградят завод за производство на мотори за електромобили, който ще се превърне в най-големият ѝ хъб на Стария континент.
От дружеството посочиха, че инвестицията в базата ще бъде в размер на около 200 милиарда йени или 1,9 милиарда долара. Заводът в Сърбия трябва да отвори врати през 2023-а, а година преди това в Унгария ще заработи друг такъв на Nidec за производство на сепаратори за литиево-йонни батерии.
Южнокорейските компании също влагат "стотици милиони евро" в Унгария
Това отново коментира през лятото на миналата година Сярто след посещение в Сеул. По неговите думи през 2019 година търговията между двете държави е възлизала на 3,5 милиарда долара. За същия период вложенията на южнокорейски компании в страната надхвърлиха 2,7 милиарда евро.
Отново през 2019 година излезе информация, че южнокорейският производител на части за автомобилната индустрия Inzi Controls ще инвестира 45,8 милиона евро в изграждането на завод за батерии за електромобили в Унгария.
Това ще е първата база на компанията на Стария континент и тя ще се намира в град Комаром. Inzi Controls е ключов доставчик за Audi, Continental и Volkswagen. Освен нея три от водещите пет азиатски производители на батерии имат операции в Унгария.
58eng
на 29.01.2021 в 16:47:29 #2Ие строите на руснаците тръбопровод и храните КГБ! Премер ви е сейменина на Тато,къде искате да сте?
idlecynic
на 13.01.2021 в 12:30:55 #1А ние къде? Ама къде можем да бъдем, когато наши управленски, икономически и дипломатически таланти сигурно не могат да намерят Япония и Южна Корея на картата. Те са се добрали до някое топло място в София и това им е достатъчно.