Продажбите на леки автомобили започнаха да се покачват през последните седмици, след като почти спряха по-рано тази година заради пандемията и мерките срещу вируса, пише Deutsche Welle.

Възстановяването е най-силно в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, където продажбите надхвърлят очакванията, като почти достигат предкризисни нива, след 79% срив през февруари.

Премиум марките се представят дори по-добре, записвайки растеж спрямо миналата година, тъй като потребителите на по-скъпи автомобили - с по-високи спестявания и по-добри работни места - показаха по-голяма устойчивост в лицето на икономически шок. Porsche, Audi, BMW, Mercedes, които продават 30-40% от автомобили си в Китай, доминират луксозния пазар.

Бързото възстановяване в Китай обаче остава изключение сред основните пазари по света. Макар че продажбите тръгват отново нагоре след дъната през пандемията, те остават далеч под предкризисните нива.

Регистрациите на нови автомобили в най-големия пазар на Стария континент, Германия, падат с 5% през юли след срива от 61% през април. Европа като цяло - най-големият пазар за германски автомобили освен Китай - също записва възстановяване. В САЩ тенденцията е подобна.

"Все още обаче е твърде рано да заявим дали възстановяването не е просто наваксване след пълното затваряне на дилърствата или по-силен тренд", казва Еманюел Бюл, старши директор във Fitch Ratings. "Много хора имаха нужда от автомобил и го купиха в първия възможен момент".

Ако търсенето наистина се движи от клиенти, които просто са отложили покупката заради мерките срещу пандемията, възстановяването може да се спихне, казват експерти.

Германските производители на ръба

Вирусът покоси германските производители в момент, в който те вече страдаха заради изискванията за намаляване на замърсяването, засилени от скандала Dieselgate; както и от намаляващо световно търсене, по-високи мита заради напрежението между САЩ и Китай и скъпо преминаване към електромобили и автономно шофиране.

Крехкото възстановяване сега ги поставя на ръба. Volkswagen бе принудена да намали дивидентите миналия месец, за да пести пари. Най-големият европейски производител, който стои върху планина от $26 млрд. кеш към края на 2019 г., изгори над €2 млрд. през второто тримесечие. И очаква "значителен" спад на печалбата през 2020 г.

През юли Daimler заяви, че ще засили мерките за намаляване на разходите въпреки възстановяването на търсенето. BMW, които отчетоха първо тримесечие на загуба от повече от десетилетие, също очакват значително по-ниска печалба.

"Ситуацията е изключително лоша, не сме виждали такава в автомобилната индустрия или в икономиката като цяло през последните 100 години", казва Фердинанд Дуденхофер, основател и директор на Center Automotive Research. Той не очаква индустрията да се възстанови до предкризисните нива през следващите поне 6 години.

Спадът на продажбите натежава още повече заради отдавнашния проблем на европейската автомобилна индустрия, свързан със свръхкапацитета. По думите му, става въпрос за около 6-7 млн. автомобила, като той ще се запази до края на годината, въпреки възстановяването на търсенето и по-ниското производство.

През юни производителите получиха още един удар, след като канцлерът Ангела Меркел отказа да въведе стимули за покупката на конвенционални автомобили с бензинови и дизелови двигатели.

Несигурно бъдеще

Несигурността около коронавируса е още един проблем. Няма яснота кога вирусът, който продължава да пречи на нормалното функциониране в редица ключови пазари, като САЩ, Бразилия и Индия, ще бъде поставен под контрол.

Експерти вече говорят и за втора вълна в Европа, където случаите постепенно отново растат.

Икономическата криза, причинена от пандемията, ще продължи да тежи над индустрията, чието здраве е пряко свързано с това на по-широката икономика. МВФ прогнозира свиване на световната икономика с 4,9% тази година и бавно възстановяване през 2021 г.

Бяха загубени и милиони работни места. В Европа засега ситуацията е по-добра заради правителствените програми, но според експерти безработицата ще тръгне отново нагоре, когато програмите приключат, което ще натежи и над търсенето на автомобили.

"Очакваме пандемията да остави дълбоки белези върху европейската и световна икономики и особено върху автомобилната индустрия, тъй като продажбите на нови автомобили обикновено се движат заедно с икономически индикатори като растеж на БВП, безработица и други", казва Бюл.

Европейската асоциация на автомобилните производители ревизира прогнозата си за 2020 г. през юни, като вече очаква продажбите да спаднат с 25% през 2020 г.