Майкъл Полтни - управляващият директор на Albion Stone Plc, чиято дейност е съсредоточена в каменната индустрията на Портланд, Великобритания - отделя почти цялото си внимание, за да подготви компанията си за Brexit. Той работи отдалечено, но не сам, а с целия счетоводен отдел на фирмата, който изготвя необходимите документи за продължаването на търговията с ЕС след 1 януари 2021 година. Сега обаче ситуацията започва да се влошава - новото национално блокиране, което е в сила от днес, е на път да нанесе голям удар по бизнеса. "Това просто затруднява целия процес", коментира Полтин пред Bloomberg.
Компанията, която добива варовик в Портланд и го продава по целия свят, получава от ЕС около 15% от своите приходи, които възлизат на 8 милиона паунда, или 10,4 милиона долара.
Бизнесът трябва да се подготви за излизането от единния пазар на ЕС, дори ако Великобритания и блокът в крайна сметка подпишат споразумение за свободна търговия. С днешните затруднения при персонала, икономическо забавяне и промени в търсенето и предлагането на основни стоки, новите ограничения, свързани с Covid-19, ще допринесат за натиск върху логистичните фирми и веригите за доставки, посочва Али Ренисън, ръководител на търговската политика и отношенията с ЕС на Института на директорите (Institute of Directors) на Острова - бизнес организация, обединяваща директори на компании, бизнес лидери и предприемачи.
"Планирането на правилния начин за излизане от ЕС ще бъде безкрайно по-трудно. След като бизнесът вече беше блокиран, не се направи нищо в борбата срещу големите промени в регулаторните и търговските договорености", допълва тя.
Залогът обаче остава голям - ако компаниите не са подготвени, Великобритания може да се сблъска с широко прекъсване на търговията с най-големия си търговски партньор през трудните зимни месеци.
Премиерът Борис Джонсън взе решение за втори кръг от национални ограничения, след като данните показват, че пандемията надвишава най-лошите прогнози на неговите научни съветници. Всички пъбове, спортните зали и несъществените търговски обекти трябва да се затворят, като социалните контакти между домакинствата също ще бъдат ограничени. В продължение на седмици министър-председателят се противопоставяше на втори локдаун и неговият обратен завой в това отношение предизвика бедствие сред бизнес лидерите.
Правителството вече е загрижено за ниските нива на готовност за Brexit. Бизнесът ще трябва да подава нови митнически документи, хранителните продукти ще подлежат на нови ветеринарно-санитарни сертификати, а камионите ще трябва да се съобразят с новите правителствени ИТ системи, за да преминат границата между Великобритания и ЕС. Според правителствени данни по-малко от една четвърт от фирмите са напълно готови за промените.
"Разбираме, че бизнесът е под значителен натиск в резултат на Covid-19. След като останат по-малко от 60 дни до края на преходния период, ние ще продължим усилената си ангажираност с бизнеса, за да сме сигурни, че имат подкрепата, от която се нуждаят, за да се възползват от новите възможности на напълно независимата Великобритания."
Федерацията на малкия бизнес (The Federation of Small Businesses - FSB) - една от най-големите бизнес лоби групи в страната - призова правителството да даде ваучери на компаниите за финансиране на разходи, свързани с подготовката за края на преходния период за Брекзит. Въпросът се обсъжда от кабинета и Министерството на финансите, но не са взети окончателни решения, пишат от FSB.
"Собствениците на фирми се борят да планират оцеляването си до Коледа. За мнозина подготовката за прехода дори не е започнала и вероятно ще бъде извършена в последната възможна минута", каза Крейг Бомонт, ръководител на външните работи във FSB.
Ключов момент и проблем за Великобритания е и недостигът на митнически служители, които да обработват стотиците милиони допълнителни формуляри, необходими годишно за търговията между Великобритания и ЕС. Набирането на персонал ще бъде затруднено поради блокирането, посочи Шейн Бренан - изпълнителен директор на The Cold Chain Federation, която представлява бизнеса с хладилни и камерни превозни средства, използвани главно в хранителната индустрия. "Във време, когато имате нужда от повече взаимодействие, повече хора, които да работят заедно, това всъщност ще бъде възпрепятствано. Трябва просто да се направи нещо", каза Бренан.
От своя страна бизнесът е загрижен, че новите ограничения ще попречат на правителствената подготовка за излизането от ЕС. Питър Алвис - управляващ директор в Lye Cross Farm - създаде компания в ЕС и е готов за нови формалности при износа. Бизнесът му продава сирене чедър в Испания, Германия, Гърция и Италия. По думите му границите на Великобритания са далеч от готови за Brexit, което ще доведе до загуби - например на по-малко трайни храни, които ще трябва да чакат с часове, а може би и с дни на границата с ЕС.
В Albion Stone Майкъл Полтни чака разяснения от правителството кои кодове на стоките трябва да прилага към своите продукти, за да може правилно да попълни декларация си за износ след Brexit. Той изрази разочарование от това, че е бил препращан от една организация в друга в търсене на отговори, които все още са неясни.