Търсенето на сондажни платформи за добив на петрол в морето се повиши по целия свят, главно заради повишеното търсене на енергоресурси, прекъсванията на доставките поради войната в Украйна и цените на горивата, които надвишават нивата отпреди пандемията, пише The Wall Street Journal.
От около 600 сондажни платформи, налични за наем през декември миналата година, около 90% са влезли в действие. А например в края на 2017 г. тази цифра беше едва 63%, сочат данните на изследователската компания Westwood Global Energy Group.
Сред облагодетелстваните от настоящата ситуация са компаниите Transocean, Valaris, Noble, които наемат сондажни платформи и ги поддържат. Преди две години петролните компании им плащаха по-малко от $200 000 дневно за наемане на нефтени сондажни платформи, преди година цената нарасна до $300 000, а в началото на 2023 г. надхвърли $400 000. Анализаторите са уверени, че през 2024 г. разходите за наем на сондажи платформи ще надхвърли $500 000 долара, пише WSJ.
"През последната година и половина огромната част от петролните компании отново започнаха да правят морски сондажи, като искат да използват най-ефективните платформи", коментира пред изданието главният изпълнителен директор на Noble Робърт Айфлер.
Цените на горивата напоследък паднаха, но петролните компании отбелязват, че цената на петрола на международните пазари все още е значително по-висока от себестойността му.
Въпреки това, добивът на нефт в морето обикновено е по-скъп от този на сушата, и затова при такива проекти възвръщаемостта на инвестициите става за по-дълго време.
Освен това, търсенето на петрол може да се свие през следващите години, ако замяната на изкопаемите горива в световен мащаб се ускори, и бизнесът на петролните компании бъде възпрепятстван от активността на екологични активисти, пише вестникът.
Припомня се, че през 2010 г. експлозия на сондажната платформа Deepwater Horizon в Мексиканския залив предизвика нефтен разлив, който стана най-голямата екологична катастрофа в американската история.