Цените на лития са се утроили за една година, а химическият елемент, който се използва в батериите за електрически превозни средства, е изправен пред дългосрочен недостиг на доставки.

Поскъпването на метала "до голяма степен се дължи на нарастващото търсене на електрически превозни средства и нееластичния характер на доставките", според Алек Лукас, изследователски анализатор в Global X.

Пускането на нов производствен капацитет онлайн може да отнеме три до пет години или повече, "за проучвания, разрешителни, набиране на капитал и капиталови разходи, преди да бъде произведен литий", според Лукас.

Отчитането през август за индекса на цените на лития, който е свързан с глобалната среднопретеглена цена на литиев карбонат и хидроксид - два основни литиеви химикала - възлиза на 1024,9, нараствайки с 307% през годината и със 122% досега тази година, според данните от Benchmark Mineral Intelligence.

Камерън Пъркс, старши анализатор за литий, в Benchmark Mineral Intelligence, вярва, че "вече сме в недостиг на доставки, както се вижда от текущите и устойчиви високи цени". Цената на литиевия карбонат за батерии на Benchmark в Китай се покачи до малко над $70 за килограм от малко под $19 преди година, казва той. "Наистина е доста просто - просто няма достатъчно наличен литий."

"Като се има предвид, че може да отнеме повече от десетилетие от откриването на една мина до доставките на метал от нея, естествено е да има недостиг на предлагане", казва Пъркс. "В крайна сметка инвестициите ще позволят предлагането да навакса изоставането, но това ще отнеме време", казва той.

За 2022 г. предлагането и търсенето изглеждат балансирани. Предлагането на литиеви химикали се прогнозира на 671 782 метрични тона еквивалент на литиев карбонат тази година, с прогноза за търсенето на 670 406 метрични тона, според доклад от август на Алис Ю, старши анализатор в S&P Global Commodity Insights. Това сочи излишък от 1376 метрични тона и се сравнява с прогнозен дефицит от 4429 метрични тона през 2021 г., се казва в доклада.

Приложенията на батерии стимулират около 75% от търсенето на литий през 2022 г., а търсенето на батерии се движи основно от електромобилите и съхранението на енергия в мрежата, казва Тони Фуско, президент на Blue Horizon Capital, фирмата зад борсово търгувания фонд Blue Horizon (тикер: BNE), което осигурява излагане към новата енергийна икономика, термин, който се отнася до прехода от изкопаеми горива към възобновяеми енергийни източници.

Не е въпросът дали предлагането може да се справи с търсенето през следващата година, казва Фуско. "Пропастта се разширява с наближаването на 2030 г."

Администрацията на Байдън планира през 2030 г. половината от всички продадени нови превозни средства да бъдат такива с нулеви емисии. "Чистата енергия е в повратна точка, създавайки възможности за дългосрочни инвестиции", казва Чарл Малан, старши анализатор на VanEck Natural Resources Equity Strategy. В световен мащаб продажбите на електрически автомобили са се удвоили през 2021 г. до рекордните 6,6 милиона, според Международната агенция по енергетика.

Китай и Европа трябва да стимулират глобалното търсене на електромобили в близко бъдеще, казва Малан, докато Австралия и Чили са "на първите редове" по отношение на доставките и резервите на литий.

В Китай пазарът на EV е най-големият в света. Китай поддържа "доминиращи пазарни дялове в химическата обработка на литий, производството на катоди и аноди и производството на литиево-йонни клетки - индустрии, които допринасят за търсенето на суров литий", казва Лукас от Global X.

През следващите няколко години нееластичният характер на доставките на литий просто няма да може да се справи с прогнозираното увеличение на търсенето на електромобили, казва той, въпреки че динамиката на доставките може да се стабилизира около 2025 или 2026 г., тъй като новият капацитет има шанс да влезе на пазара.

Лукас вярва, че е "добър момент за инвестиране в пазара на литий, като се има предвид, че дългосрочните перспективи за растеж на [EV] и съхранението на енергия остават силни и двете технологии вероятно ще изискват литий в обозримо бъдеще."

Мъск също призова за повече инвестиции в литиевия сектор

Илон Мъск призова за повече инвестиции в глобалното рафиниране на литий, за да се облекчи недостигът на материали за батерии - и обеща на онези, които се възползват от възможността, че е толкова доходоносно, колкото "сеченето на пари".

"Бих искал още веднъж да призова предприемачите да навлязат в бизнеса с рафиниране на литий. Добивът е сравнително лесен, рафинирането е много по-трудно", каза главният изпълнителен директор на Tesla Inc. "Не можете да загубите, това е лиценз за печатане на пари."

Ограниченията върху наличността на литий, които доведоха до скок на цените, не са резултат от недостига на суровини, а поради ограничения глобален капацитет за доставяне на батериен хидроксид и карбонатни химикали със свръхвисока чистота във веригите за доставка на батерии, каза Мъск.

Рафинирането е "доста трудно и изисква огромно количество машини и е трудно за мащабиране", каза Мъск. Китай представлява повече от половината от целия съществуващ капацитет за рафиниране на литий, въпреки че доставчиците добавят проекти в други центрове. Tianqi Lithium Corp. достави първата си партида от нова австралийска операция през май.

Финансистите и производителите са предпазливи относно големи разходи за нови рафинерии и мини за добавяне на капацитет, след като предишен поток от инвестиции заля търсенето и предизвика дългогодишен спад на цените до края на 2020 г. Много доставчици на материали бяха принудени да намалят производството или да забавят проекти, и някои операции напълно бяха затворени.

Проекти също се добавят на места, включително Чили, Аржентина и САЩ. Tesla изгражда катодно съоръжение в Тексас и работи върху дейността по рафиниране на литий. "Ако нашите доставчици не решат тези проблеми, ние ще го направим", каза Мъск.

Компанията вижда признаци, че цените на някои други материали - включително стомана и алуминий - са в низходяща траектория и очаква да види ползите още по-късно тази година.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.