Цели 27% от капацитета за рафиниране на петрол в Европа са застрашени от затваряне заради отслабващите маржове на печалба на бензина и натиска за намаляване на въглеродните емисии, посочва в свой анализ консултантската компания Wood Mackenzie. На Стария континент има най-много рафинерии, които според експертите са силно застрашени от преустановяване на дейността.

България не е изрично спомената, но присъства във визуализациите към публикацията. Рискът за нашата страна е оценен на ниско или средно равнище, но също така сме в групата на страните, в които под въпрос е бъдещето на между 20% и 25% от капацитета за рафиниране на петрол.

Снимка 658987

Източник: Wood Mackenzie

У нас има две големи рафинерии - "Лукойл Нефтохим" и обектът на "Инса Ойл" в Белозем. Анализът на WoodMac се базира на по-голям доклад, който не е със свободен достъп и така не става ясно каква е оценката за всеки от тези заводи.

Трябва ли да се притесняваме?

Рафинерията на "Лукойл" у нас едва ли ще бъде затворена в близко бъдеще и търсенето на нейната продукция скоро няма да спадне. Това коментира пред Money.bg директорът на програма "Енергетика и климат" в Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров.

По думите му т.нар транспортно търсене у нас расте - въпреки намаляващото иначе население: "България и Югоизточна Европа са сред пазарите с най-устойчиви темпове на ръст на използването на горивата - все още голяма част от населението на региона тепърва закупува автомобил и по никакъв начин не са решили да преминават на електрически (...) Да, има електрически автомобили, но те не изместват тези с ДВГ, за да променят тенденцията".

"Лукойл" се подготвя да продаде бизнеса си в България

"Лукойл" се подготвя да продаде бизнеса си в България

Компанията преразглежда стратегията си у нас

Що се отнася до другата по-голяма българска рафинерия - тази на "Инса Ойл", според Владимиров чрез преработката на тежки горива към дизел компанията има пазарен дял при захранването на по-малки бензиностанции, а там търсенето е устойчиво заради по-достъпните цени. "Не мисля, че ще има някаква голяма трансформация на пазара", допълни той.

Според него вкарването на нашата страна сред тези, в които има капацитет за рафиниране в риск, е по-скоро функция на медийните публикации около съдбата на "Лукойл Нефтохим", отколкото резултат от задълбочено проучване от страна на консултантската компания.

Снимка 658986

Източник: Wood Mackenzie

Той отбеляза, че "за един ден" рафинерията в Бургас е преминала на неруски петрол, като в момента работи със суровина от Саудитска Арабия, Либия, Норвегия и Казахстан. Намаленият внос на руски петрол е намалил влиянието на "Лукойл" при ценообразуването и компанията може да загуби частично дела си на пазара на едро, но, докато е на нашия пазар, ще остане доминантният играч, посочи експертът.

"Лукойл иска да продаде рафинерията, но тя е една от най-модерните рафинерии в света и едва ли ще бъде затворена. Може да бъде продадена, може българското правителство да я постави под специален надзор, но тя няма да затвори скоро", категоричен беше той.

Предизвикателства на континентално и глобално равнище

Цели 45% от високорисковите рафинерии в света са в Европа - общо 11, става ясно от доклада на Wood Mackenzie, като от 2009 г. до днес около 30 нефтопреработвателни завода са били затворени.

Италия пое управлението на една от най-големите рафинерии на "Лукойл" в Европа

Италия пое управлението на една от най-големите рафинерии на "Лукойл" в Европа

Заради страх от затваряне на рафинерията след влизане на забраната за внос на руски петрол

На глобално ниво 120 рафинерии, които преработват 20 млн. барела дневно (или 21% от този тип мощности в световен план) са с неясно бъдеще, става ясно от анализа. Според Wood Mackenzie сред причините са:

  • Очакването през следващото десетилетие търсенето да намалее
  • Ефектите върху цените на горивата от евентуално облекчаване на санкциите, наложени на Русия
  • Все по-сериозните "въглеродни данъци"
  • В случая на Европа - намаляващият износ към Африка заради старта на рафинерията Dangote в Нигерия
  • Трудното оцеляване на малките рафинерии в условията на конкуренция с големи модерни комплекси, собственост на международни гиганти или (както е в случая на Китай) държавни компании

Оперативните разходи могат да се повишат толкова много, че "затварянето може да е единственият вариант", коментира старши анализаторът в Wood Mackenzie Ема Фокс, цитирана от "Ройтерс".

Както вече стана ясно, обаче, търсенето у нас не се очаква да намалее скоро, България не внася готови горива от Русия и не изнася такива за Африка, така че поне част от заплахите пред рафинериите по света не са в толкова голяма степен валидни за нефтопреработвателните ни мощности.