С по-строгите изисквания към автомобилните производители, въведени след големия скандал "Дизелгейт" и на фона на променящото се търсене на пазара, традиционните автомобилни производители инвестират милиарди, за да си спечелят място в бързо растящия пазар на електромобили.
Междувременно те, както и други доставчици за индустрията, подкрепяни и с европейско финансиране, ще отворят десетки заводи в следващите години. А литиево-йонните батерии постепенно се превръщат в следващото голямо нещо за автомобилния сектор в Европа.
В края на януари Брюксел обяви своя проект European Battery Innovation, по който ще бъдат осигурени 2,9 милиарда евро за инвестиции в производството на батерии в границите на Европейския съюз (ЕС). Част от инициативата станаха няколко държави-членки, сред които Полша и Словакия, както и Хърватия и Гърция.
Големият интерес към изграждането на такива мощности не е нещо случайно, като се има предвид, че акумулаторните батерии представляват грубо около 40% от добавената стойност в производството на електромобили. Според прогнози, цитирани от специализирания сайт PVEurope делът на Европа в световното производство на такива батерии ще нарасне до 25 на сто през 2030 година от около 6 на сто в момента.
Към днешна дата има около 24 обявени фабрики за литиево-йонни батерии, които трябва да се появят в Европа през следващите няколко години с годишен капацитет от над 600 гигаватчаса, според платформата Orovel.net. Или достатъчно за оборудването на около 9 милиона електромобила на година. Трябва да се отбележи обаче, че за някои от тези инвестиции няма посочен срок кога трябва да станат факт.
Други изчисления на германската асоциация на машиностроителната индустрия (VDMA) показват, че до 2025 година производствения капацитет на европейските заводи за батерии ще надхвърли 300 мегаватчаса и може да достигне 400 мегаватчаса. Това от своя страна ще създаде възможност за създаването на 12 000 директни работни места, както и на още 60 000 работни места, свързани косвено с индустрията.
В Източна Европа ще отворят едни от най-големите заводи
Страните от Централна и Източна Европа имат ключова роля за автомобилната индустрия на Стария континент и в момента, като за част от тях секторът е структуроопределящ за икономиката. За да продължи индустрията да е един от важните генератори на приходи за тях и след трансформацията си, те водят целенасочена политика към привличането на производители на батерии.
Един от лидерите в тази посока е Унгария. И към днешна дата в страната работят няколко завода за литиево-йонни батерии, а през последните месеци бяха обявени нови инвестиции, надхвърлящи 2,3 милиарда евро.
Южнокорейската SK Innovation вече има 2 фабрики в страната, като едната работи от миналата година, а втората трябва да бъде завършена през 2022 година, като общото вложение в тях е в размер над 1,3 милиарда евро. Преди два месеца компанията потвърди, че ще изгради трети завод за акумулаторни батерии в Унгария, а инвестицията в страната ще достигне 2,3 милиарда евро.
Отварянето на първата база на друг производител от Южна Корея - Inzi Controls, също беше обявено в страната през 2019 година, а вложението в нея е в размер на близо 46 милиона евро. Samsung има база в Унгария от 2018 година, като през тази година предстои да отвори втора такава в град Гьод.
Съвсем скоро пък стана ясно, че Полша също ще се сдобие с нова база за производството на батерии. Инвеститор е шведската компания Northvolt, а вложението е в размер на 165 милиона евро. Съоръжението ще се намира в Гданск и ще заработи през 2022 година. През същата година във Вроцлав пък врати ще отвори и фабрика на LG Chem, като общата инвестиция на компанията в страната надхвърля 2,5 милиарда евро.
Словакия, която е на първо място в Европа по производство на автомобили на глава от населението, също ще има своя фабрика за литиево-йонни батерии. Тя ще се намира до Братислава и ще бъде изградена от InoBat Auto, като инвестицията е в размер на 1 милиард евро.
Румъния, Гърция и Сърбия също не изостават
Съседна Румъния има 2 завода за производството на леки коли - на Ford и на Dacia, а от тази година пуска и първите си електромобили на пазара Dacia Spring. Още от 2018 година в страната работи и завод за батерии на южноафриканската Metlair Investments.
Макар че Гърция няма производство на цели автомобили, тя вероятно ще се сдобие с такъв за батерии. В края на миналата година стана ясно, че германската Next.e.GO може да изгради своя база в страната за 100 милиона евро.
Сърбия, от своя страна, е ключов играч в доставките на една от най-важните суровини за производството на тези батерии. В страната се намират 10% от световните залежи на литий. Наскоро от сръбското правителство потвърдиха, че се готвят да забранят износа на метала и си поставя за цел да се превърне в хъб за акумулаторни батерии.