Недекларираното гориво бензин за 2019 г. е 5.12%, а недекларираното дизелово гориво е 14%.
Това заяви Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията на дискусия, посветена на представянето на нерегистрираното гориво в България през 2019 г.
Близо половин милиард са изгубените средства от горива за бюджета през 2019 г.
По думите му опитът с тютюневите изделия показал, че добрата оценка на пазара и различните нива на нарушения са важни, за да се променят нещата. За да се направи изследването са използвани следните стъпки: какъв е броят на МС-тата в България, през данните на КАТ и застрахователните компании, какъв им е средният пробег, какъв е средният пробег за година, какъв е средният разход на 100 километра, изминатите километри в чужбина и зареденото гориво там и да се добавят потребители на гориво, които не влизат в традиционните МПС-та.
Ние имаме постоянен ръст на МПС-тата. Все повече коли се регистрират, но средният пробег на МПС-тата постоянно намалява, отчете Безлов. Между 3 и 6% от пробега на колите е в чужбина, като половината от този пробег зареждането на автомобилите е в чужбина, стана ясно от думите му.
Имаме значимо подобрение през 2019 г. на ситуацията с нерегистрираните горива. Нерегламентираният дизел е бил 19% през 2018 г., а бензинът е бил 16%. Мерките през 2019 г. доведоха до значително намаляване на нерегистрирания пазар на горива, посочи Тихомир Безлов.
През 2017 и 2018 г. има покачване на цените на легалното и нелегалното гориво. Големият спад на движението е при тежките товарни камиони и автобусите.
В заключение Безлов отбеляза, че очевидно има подобряване, но има пет пъти повече загуби в сравнение с цигарената индустрия. Най-важното е да се следва модела при цигарената индустрия - сътрудничество между бизнеса и държавните институции.
Проблемите на регионално ниво показват, че частните компании имат много по-добър поглед върху пазара, отколкото институциите.