Пакетче дъвки. "Бийп". Плащане. Касов бон. "Приятен ден!". В наши дни тази поредица е тривиална, но на 26 юни 1974 г. в супермаркета Marsh в Охайо (САЩ) това е исторически момент - до степен дъвките днес да се съхраняват в музей. Заради "Бийп" - на днешния ден преди 50 години за първи път в търговската мрежа е сканиран баркод.

Това е изобретение, което предизвиква революция в търговията, но и в още редица сфери.

Американският инженер Норман Удланд още през 40-те години работи върху изготвянето на машинно четими кодове, които да са в помощ на собствениците на хранителни магазини при управлението на наличните стоки. Патентът за технологията е от 1952 г., но в ранните следвоенни години цивилната електроника все още не е готова за подобни приложения.

Какво би бил светът без баркод?

Какво би бил светът без баркод?

Технологичната революция в търговията започна преди 40 години

Те стават възможни в началото на 70-те след въвеждането на UPC - универсалния продуктов код. Той е познатата ни комбинация от различни по ширина линии и цифри, която в наши дни също се нарича едноизмерен или 1D баркод. Сканира се с лазер.

Още в десетилетието на комерсиалния си дебют баркодовете трансформират търговията по света, а UPC стандартизацията улеснява интеграцията включително с международни логистични мрежи. Към момента над 1 милиард различни продукта в света са маркирани с баркод, посочва "Инфобизнес".

Технологията бързо намира приложение и в производството - с нея се следят в реално време наличностите на суровини и готова продукция.

В лечебните заведения пък баркодът, поставен върху гривна или на друго удобно място дава бърз достъп до ключова информация за пациентите.

Технологията междувременно продължава да се развива. Линейните баркодове от първо поколение могат да "носят" относително малко информация, но този проблем се решава с внедряването на двуизмерните версии, сред които най-популярни са QR кодовете. Те се прочитат оптично, като развитието на смартфоните е голям фактор за навлизането им.

Само през миналата година са били сканирани близо 27 млн. QR кода, което е 433% ръст за период от две години.

"Потребителите изискват повече информация за продуктите, които купуват, а пред регулаторните органи съществува постоянна необходимост от по-ефективно проследяване на продуктите на пазара. Можем да разрешим този проблем чрез 2D баркодове със стандартите GS1 - един баркод, който предоставя линк към цялата информация", коментира шефът на P&G Джон Р. Мьолер.

Макар нови технологии на база NFC и RFID да дават възможност за още по-голям обем на предаваната информация даже без доближаването на четец, но имат други недостатъци заради които е малко вероятно да "убият" баркода - на първо място е по-високата цена, а на второ - по-голямата зависимост от електрониката (трябва да е не само в четеца, но и върху продукта).

Затова и е малко вероятно до пакетчето дъвки в музея да се появи и още едно - последното, сканирано с баркод четец.