От началото на годината цената на непреработения литий и кобалт е спаднала с 30%, съобщава платформата за инвестиционни анализи Zerohedge. Това би могло да окаже разтърсващо въздействие върху производството на електромобили и да доведе до изравняване на цените им с тези на "конвенционалните" автомобили много по-рано, отколкото се смяташе преди.
Подобно развитие определено е в противоречие с това, което много инвеститори очакваха. Продажбите на електромобили се увеличават по целия свят, като особено силен ръст се наблюдава в Китай и САЩ. Затова прогнозите бяха, че литият и кобалтът само ще поскъпват.
В опит да компенсират по-ниските обеми на добив на литий от ДР Конго, операторите на рудници в световен мащаб увеличиха продукцията си. Така се стигна до положението, при което световните цени намаляват, а "нормализиране" на пазара не се очертава в скоро време.
Тази тенденция може да има значително въздействие, смята Франческо Вентурини, главен изпълнителен директор на Enel X, в коментар пред Zerohedge, цитиран от GreenTech.bg.
Бързото спадане на цените на суровините, свързани с технологиите за съхранение на енергия и електромобилите, може да означава, че се задава повратен момент в индустрията.
Според Вентурини, случващото се е подобно на това, което фотоволтаичната индустрия преживя около 2010 година. Оттогава насам цените на фотоволтаичните системи са спаднали с 84%, казва той. Цените на поликристалния силиций рязко спаднаха от 450 долара за килограм през 2008 г. до 70 долара за килограм през 2009 г. Скоро след това фотоволтаиците направиха същинско нашествие в глобалната индустрия.
"Значителното намаление на цените на лития и кобалта през последните месеци се дължи на поредица от събития: първо, перспектива за липса на предлагане, второ, покачване на цените, след това увеличаване на производството на мините и свръхпредлагане. Сега вече няма опасения за недостиг. Очаква се спадът на цените на литий и кобалт да продължи и през 2019 г.," прогнозира специалистът.
Според Вентурини, поради намаляването на цените паритетът между цените на електромобилите и конвенционалните превозни средства може да настъпи още през 2025 г. Въпреки че вярва, че сегашното развитие на цените като цяло е двигател за пазара на електромобили, той нe изключва вероятността да се появи нов материал за батерии в близко бъдеще. Тъй като производителите на е-автомобили са готови да похарчат 300 милиарда долара за електрификация на колите през следващите пет до десет години, лесно може да се появят нови акумулаторни технологии на световната сцена.