Фьорд, част от департамента „Проекти и иновации” в консултантската фирма „Аксенчър” публикува годишното си издание на доклада с анализи на тенденции, които са 10 на брой за тази година.
От появяването на EX до взимането на решения с помощта на алгоритми, като се премине през края на масовия маркетинг, технологичният напредък би трябвало да преобърне средата ни и да предизвика дълбоки промени в нашите общества, както в професионалните сфери и социума, така и в личния живот.
1. Интернет на свързаните предмети подписва края на масовия маркетинг
Интернет на нещата обрисува общността от свързани премети, които ни заобикалят и ни помагат в ежедневието. Според Фьорд, тази нова свързана среда дълбоко е променила начинът ни да консумираме. Тези моменти вече не се ограничават от фиксирани времеви и пространствени ограничения (обратното се случва във времето, прекарано например в супермаркет).
С интернет на нещата и интелигентните вещи, които тотално проникват в интимното ни пространство, за да разгадаят и отговорят на нашите нужди в реално време, ние сме вече непрекъснати потребители. Този нов начин на потребление слага края на масовия маркетинг и навлиза в зоната на индивидуализирания маркетинг, приспособен към специфичните нужди на всеки.
Предизвикателство за рекламодателите? Трансформиране на разказването на историята за марката, за да достигне до персонализацията на отношението с потребителя и да го направи верен.
2. Етика на свързаните предмети
Умните обекти ще знаят всичко за нас, за нашето здравословно състояние, за съдържанието на нашия хладилник, като се премине през качеството на въздуха, който дишаме. Сега съхранението на данни включва и голяма отговорност по отношение на етиката и зачитането на личния живот, защото гражданите са наясно с опасностите, които създават новите технологии в посока на масовия шпионаж. В този контекст цифровото доверие е по-важно от всякога, и фирми, които събират данни, би трябвало да могат да гарантират тяхната защита и сигурност, ако искат да убедят потребителите.
3. Идването на ЕX (employee experience - опитът на служителя)
Край с линейните кариери, индивидите вече оформят свой собствен път при изникване на възможности. Това толкова повече става истина, колкото новите технологии и бумът на третия сектор се основават върху професионални умения, лесно прехвърляни от една професия в друга, което ни позволява лесно да променим работодателите си.
Анализите на Фьорд стигат до там да се говори за EX, в зависимост от UX (user experience - потребителския опит): според тях, работниците, както потребителите, вече се характеризират със своето желание да изживеят лични опити и да градят обичайна кариера, в която те се чувстват лично ангажирани.
4. Използване на приложения
Според Фьорд, ние сме свидетели на процес на "използване на приложенията": нашите приложения са все по-гъвкави и са предназначени да отговарят на нашия номадски начин на живот. Това е силата на приложение като например „Спотифай” (Spotify), което може да ни придружи до стаята ни в офиса, минавайки през колата. В крайна сметка нашите приложения биха могли да последват пътя на китайското WeChat, мултифункционалният месинджър, който контролира температурата и светлината и в хотелската стая.
5. Луксът става мейнстрийм
С цифровите възможности всеки има достъп до услуги, запазени някога за един по-богат елит: да те откара шофьор от "Юбер" (Uber), да оставиш домашното почистване на машината Washio, да получиш персонализиран съвет за управлението на финансите си, да имаш достъп онлайн до престижни университети като Харвард. Всичко това стана възможно благодарение на появата на цифровите възможности и демократизацията на услуги, по-рано недостъпни за необлагодетелствани социални класи.
Но внимание!
Както се подчертава в изследването, присъстваме не толкова на реална демократизация, колкото на изравняване отгоре и докато достъпът на масите до нови привилегии се увеличава, по-богатите си заграждат нови места. В бъдеще ще се очертаят новите ултра VIP услуги, както например новите персонализирани цифрови платформи или още една "платинена" версия на операционната система iOS.
6. Навлизането на публичната власт в цифровата ера
Държавните власти също започнаха промяна, за да се сдобият с възможностите, предлагани им от новите технологии. Промяна, която се обяснява едновременно с идването на родените в дигиталния свят на работа, започващи своята кариера и на икономията на действия, което позволява административното обслужване онлайн. То е изключително ценено от правителствата в тези времена на строги икономии.
Предизвикателството за публичната власт е двойно: от една страна – да се осигури уважение към личния живот на гражданите и тяхното право за достъп до информация, която имат онлайн, от друга - предлагането на прости за употреба платформи, за да се гарантира достъпност за всички граждани.
7. Здравето е новият лукс
В нестабилния икономически контекст и когато цената на здравните грижи продължава да се покачва, услугите за самонаблюдение на здравето имат безпрецедентен успех. От устройствата, специално предназначени за осигуряване на медицински и спортни наблюдения до приложенията за смартфони и свързани часовници, пазарът за интелигентни машинки, фокусирани върху здравето, се очаква да нарасне с 600% към 2019 г. Сега индустрията вече не се ограничава само до професионалистите: всеки може да проследи и анализира данните за здравето си и, както Фьорд казва, "данните (за състоянието) са новият фитнес аксесоар”.
8. Появата на виртуална реалност
В 2016 г. виртуалната реалност (ВР) вече не е фантазия. ВР пособието за геймърите са каските на „Сони”, „Окулус” и „Самсунг”. Скоро те ще са във всички области на живота ни. Въпросът не е дали виртуална реалност ще се отрази на живота ни, а как и кога ще стане това. И сме далеч от ограничаването само в игрите. ВР би трябвало да разтърси много отрасли: от виртуалния туризъм, през кино във виртуална реалност, чак до „потапяща” журналистика. ВР смята наистина да заеме място в нашето ежедневие.
9. По-малко мислене, по-добро решение
Дигиталната революция създаде по-реактивни машини от всякога с иновации, които се редуват с пълна скорост и обогатяват звученето с все по-широки диапазони от продукти. Резултат: само в областта на храненето имаме около 200 избора дневно. Или, обяснява Фьорд, проучвания са показали, че когато предлагането е твърде голямо, ние сме по-склонни да вземем по-неизяснени решения, които не ни носят очакваното удовлетворение. Предизвикателството за компаниите в IT сектора е да осигурят средства за подпомагане на вземането на решения, които ще ни помогнат в нашия избор. Такъв е случаят с Google Now, персонален цифров помощник, който придружава взимането на решение с цялата информация, която може да бъде полезна (обмяна на валута, превод на думи, на борсови курсове ...).
10. Иновация и проектиране и в диаграмите
В една икономика, в която иновацията е условие, без което е невъзможно оцеляването, компаниите инвестират повече от всякога в проучване и развитие. Ако все повече и повече компании създават свои собствени инкубатори и развойни клетки, това не е общовалидно в областта на цифровия свят и мнозина държат все още на своите диаграми и прикачването на отдела за проекти към главния маркетинг директор или главния директор по информацията. Освен това, за да се гарантира успехът на отдел „Проекти и иновации” е абсолютно необходимо цялата компания да се ангажира в процеса и мениджърите на кадрите наистина да се намесят в подкрепа на поемането на рискове и иновации.
От свързаност до виртуалната реалност, като се мине през услугите за вземане на решение, това е богато на новости бъдеще, което ни предрича Фьорд. С постоянни и значителни рискове: неприкосновеност на информацията, уважаване на частния живот, достъпност … Толкова предизвикателства, които обещават страстни дебати.