Майкрософт до такава степен е вдигнал ръце от пиратите, които копират безразборно продуктите му, че вече ползва похвати, заети от света на шпионажа. Източноевропейските хакери са основна мишена на Майкрософтските агенти.

Наркокартели в Мексико, супербогати корпорации в Китай и Русия, държавни служители в Източна Европа, студенти, дори бабички - всички те крадат от Microsoft, като използват нелицензирани, сиреч пиратски копия на продуктите на софтуеърния гигант. Продажбата на пиратски софтуеър е бизнес, носещ печалби, които могат да се сравняват с приходите от търговията с наркотици. Само дето този бизнес е значително по-безопасен...

Не случайно някои от най-големите организирани престъпни мрежи в света са се захванали здраво с производството и разпространението на пиратски софтуеър, който, според разузнавачите на Microsoft, транспортират по каналите си за трафик на наркотици, хора и оръжия. Доставките на софтуеърните „пирати" са дори по-редовни и по-стабилни от доставките на легитимните разпространители, твърди шефът на отдела на Microsoft за борба с пиратството Дейвид Фин.

"Врагът" се спотайва и в Източна Европа

Пиратският софтуеър е, разбира се, много по-евтин от скъпите оригинални продукти на Microsoft, Symantec и Adobe, които, като главни производители, са и са главните потърпевши от производството на нелицензирани копия. Загубите от този вид кражба на интелектуална собственост, както я окачествява Фин, са огромни: „Става дума за почти 50 милиарда долара загуби само през 2007 година" - уточнява Фин.

Врагът, казват от Microsoft, е най-вече в Китай, Южна Америка и Източна Европа. В тези региони, твърди корпорацията, престъпниците разполагат с изключително добре разработени схеми за производство и разпространение. За да се бори със софтуеърните „пирати", гигантът е подхванал анти-пиратска операция, която надхвърля по мащаби търговските му кампании на софтуеърния пазар. В специалния си отдел за борба с пиратството Microsoft е наел бивши агенти от разузнавателните служби на САЩ, Европа и Азия. Корпорацията дава около 10 милиона долара на година за операции, свързани със събирането на разузнавателни данни за пиратите, и около 200 милиона долара за разработване на анти-пиратски технологии.

Една от операциите за залавяне на пирати се провежда в Дъблин, откъдето агентите на Microsoft, прикрити зад фалшиви онлайн самоличности, проникват чрез чатове в кибер-средите на хакерите и пиратите. Тази операция е насочена главно към Русия и Източна Европа, където по данни на Microsoft изобретателните пирати и хакери създават стотици уебсайтове, които продават менте-продукти на Microsoft, Symantec и Adobe.

Пиратите плащали за сайтовете с откраднати кредитни карти. Тези сайтове изглеждат съвсем професионално, казват от Microsoft, някои дори предлагат помощ за клиентите чрез свои кол-центрове в Индия, на които също плащат с откраднати кредитни карти. Източноевропейските пиратски групи са основна съставна част на „тъмната мрежа", твърдят от Microsoft; те не само продават нелицензиран софтуеър, но и го пълнят със зловредни и шпионски кодове.

Шефът на отдела на Microsoft за борба с пиратството Дейвид Фин казва, че корпорацията няма друг избор, освен да води крайно агресивна война срещу крадците. Фирмата си осигурява сътрудничеството на местните полиции навсякъде по света, особено в Източна Европа, за да преследва производителите и разпространителите на пиратски копия. „Ние си сътрудничим с правителства, с местни правоохранителни органи, с местни бизнеси и дори с наши клиенти, които ни помагат с информация за фалшификаторите", казва Фин.

Microsoft сам си е виновен?

Но методите на софтуеърния гигант не се отразяват добре на репутацията му. Критиците на Microsoft смятат, че новият подход на концерна е зает от света на шпионажа. По настояване на корпорацията в различни точки на света биват извършвани доста брутални полицейски обиски и конфискации на компютри в частни домове, граждански организации и малки фирми.

Критиците на Microsoft смятат, че концернът трябва просто да намали цените си, защото пиратството процъфтява най-вече в страни, където хората нямат много пари. Но струващата 228 милиарда долара корпорация настоява, че нямало връзка между цените и пиратството.

Потребителите явно не са особено загрижени за проблемите на Microsoft. Когато софтуеърният гигант призова 21 октомври да бъде обявен за Световен ден на борбата с пиратството, реакцията бе по-скоро сдържана. Ентусиазирано реагира само прочутият Пиратски залив (Pirate Bay), но не за добро: те призоваха пиратите да почетат деня с рекорден брой подадени връзки към фалшифицирани продукти на Microsoft. Израз на сантиментите на американската публика е изключително популярната „пиратска" песничка „Споделяй с другите". Според потребителите песента призовавала към споделено, разбирай безплатно ползване на софтуеър.