Точно 7 години са необходими на търговската верига "Карфур" за възкресението й на българския пазар.

През февруари 2017-а българското дружество, тогава собственост на гръцката Marinopoulos Group, официално подава документи за несъстоятелност. Това е и краят на популярната френска верига за бързооборотни стоки на българския пазар, като досега у нас е имало и други случаи на неуспешни опити в ритейл сектора, но нито веднъж не е имало опит за възкресяване на бизнес. Досега.

От началото на 2024 година марката Carrefour ще се завърне на българския пазар с първи два магазина в София, казва пред екипа на Money.bg Николай Петров, който отговаря за развитието на френския бранд у нас. Той е мениджър с дългогодишен опит в сферата на търговията с бързооборотни стоки, като прекарва почти 7 години на руския пазар като ръководител на веригата "Билла", а по-късно се присъединява и към борда на директорите на българското дружество на австрийския гигант. От няколко месеца той е част от екипа на "Паркмарт Холдинг" - едноличен собственик на магазините Parkmart и ALDO, като е нает с една основна задача - да ребрандира настоящите обекти в "Карфур".

Първо в София, после и в цяла България

"Започваме с магазините на Parkmart в ЦУМ и "Младост", които трябва да бъдат готови през първото тримесечие на следващата година", казва той. За разлика от предишния пазарен опит, този път френската верига няма да залага на хипермаркети и големи обекти, а на компактните си формати Carrefour Express и Carrefour Market, които са с големина съответно до 500 кв. м. и 1200 кв. м.

Carrefour се завръща в България с план за 200 магазина до 5 години

Carrefour се завръща в България с план за 200 магазина до 5 години

Френската верига хипермаркети се завръща у нас чрез нов гръцки партньор

По думите му, мениджмънтът не си е поставил за цел да отвори конкретна бройка магазини през 2024 година, но се очаква те да са около 25. Компанията разполага с около 40 обекта - в София, Варна и Бургас, както и по любимите зимни и летни ваканционни дестинации като Банско, Боровец, Слънчев бряг и други. Засега не се планират придобиванията на нови локации, а ще се търси напасването на бизнеса към новите реалности.

Тежко наследство за преодоляване

Едно от най-големите предизвикателства няма да бъде толкова убеждаването на клиентите, които вече добре познават качеството на продуктите от собствените марки на "Карфур", колкото убеждаването на доставчиците на стоки, които останаха с горчив спомен от предишния представител на веригата у нас. Тогава той забави плащания или въобще не се разплати с много от контрагентите си, което със сигурност още се помни на пазара.

Формати Carrefour Express и Carrefour Market са с големина съответно до 500 кв. м. и 1200 кв. м.

Източник: iStock

Формати Carrefour Express и Carrefour Market са с големина съответно до 500 кв. м. и 1200 кв. м.

Ето защо Николай Петров е категоричен, когато екипът на Money.bg го пита за приликите и разликите с миналото: "Преди 7-8 години, когато "Карфур" беше тук, той беше от страна на гръцка компания с гръцка инвестиция, а сега "Паркмарт" е българска компания, която взема франчайза да оперира с бранда "Карфур", да продава продуктите на "Карфур", но зад това не стои инвестиция зад граница, а ясен български собственик".

Мениджърът иска ясно да се разграничи от зловредните търговски практики, прилагани при предишния престой на веригата на българския пазар, и да намери допирни точки с всички доставчици. А поводи затова тепърва ще има - дружеството има амбицията да се развива на национално ниво, като предложи на клиентите си качествени продукти, сред които и такива в премиум сегмента.

Не веднъж попитахме експерта за плановете му след първата година и получихме един и същ отговор - "За следващите години нямаме конкретни планове, защото искаме да мине първата една година. Тогава ще разберем как се работи с "Карфур" и "Карфур" ще разбере как се работи с нас".