„Карфур” е един голям балон, чиято големина ще се разбере в рамките на 1-2 месеца, а може и много по-скоро. Това заяви за БГНЕС изпълнителният директор на компанията „Биопрограма” Десислав Дионисиев.
Според него фирмата „КМБ България“ дължи много пари и на държавата, говори се за сума от 17-18 млн. лв., а имали и много ипотеки. Оказва се, че веригата е спряла да плаща на доставчици още през 2013 г. и има заведени срещу нея десетки съдебни дела за незаплатени доставени стоки.
„Дългът към нас набъбна до близо 100 хил. лв. и ние спряхме да ги зареждаме”, уточни бизнесменът. Смятам, че от „Карфур” не са плащали на повечето от доставчиците си, поради което от некоректната фирма смениха зареждащите ги с идеята и на тях да приложат същия номер, продължи Дионисиев.
През 2014 г. от „Биопрограма” завеждат дело срещу компанията-собственик на веригата за хранителни стоки, като са решили да обезпечат иска си по делото с някакъв залог - било блокиране на сметки, било недвижим имот или друго.
Но тогавашният съдия по делото Румяна Ченалова не е разрешила това, декларира Дионисиев. После съдията се оттегля от делото и чак преди около седмица и половина от „Биопрограма” са получили решение по него на първа инстанция, че собственикът на „Карфур” е осъден.
Поради някаква причина сумата на иска е незначително намалена. Година и половина за едно такова дело е кошмарно много време, което говори за мен единствено за неработеща съдебна система, обобщи Дионисиев.
Неговото мнение е, че много от доставчиците могат да бъдат сериозно ужилени, защото не са кредитори от първи, втори, а, може би, дори не и от трети ред. Защото там ще се наредят и работниците, които е възможно да не са получавали заплати за известен период от време.
Проверка на екип на БГНЕС в магазина Карфур в The MALL в столицата завари празни рафтове и неколцина разтревожени служители. От снимковия и видеоматериал се вижда ясно комичните надписи за промоции на липсващи стоки, нискокачествените куфари под надпис "Напитки" и "Минерална вода", както и затворените каси.
Коридорите поради липсата на клиенти могат да се използват за разходки или някакъв вид спортна дейност. Дори малкото заблудили се клиенти, които влизат в магазина, веднага го напускат изоставайки количките си.
„В началото бяхме 168 касиерки, а днес сме само 6“, започна своя разказ една от тях. Тя си спомня, че при откриването дневният оборот е достигнал 900 000 лева, а след това оборотът никога не е падал под 300 000 – 400 000 лева на ден. „Всяка една от нас се отчиташе с оборот от по 18-20 000 лева на ден, а днес ако общо направим 5000 лева, си хвърляме шапките от щастие. Жалко...“, добавя тя.
Служителите сами са започнали да напускат магазина. „Втори месец заплатите ни се бавят. След като не можеш да плащаш на доставчиците си рафтовете ти ще останат празни“, отбелязва касиерката.
Положението се е влошило, след като „Карфур“ е станал франчайз на гърците. „В момента когато станахме гръцка собственост, нещата веднага тръгнаха надолу. Мои близки работят в „Карфур“ в Румъния и там само за три месеца печалбата е 12 милиона евро.
Дори има информация, че „Карфур“ ще изкупи „Била“, каза тя и след кратка пауза добави многозначително: „Гърците прецакаха целия ЕС, а нас ли няма да ни прецакат... Абе с една дума „Карфур“ ограби държавата, доставчиците и служителите си“.
При опита на БГНЕС да се свърже с представител на веригата у нас, получихме следния отговор: „Нямаме пресаташе“.
Гръцките собственици на „Карфур“ имат проблеми не само у нас, но и в съседните страни, където оперират. Миналата година се разразиха скандали в Македония и Албания. Тамошните доставчици също не се получавали пари. Десетки фирми се оказаха измамени и изправени пред сериозни трудности. Заведени бяха много дела.
Сега остава въпросът дали гръцките собственици на веригата ще понесат съдебна отговорност или ще се измъкнат сухи от огромните си дългове и огромните щети, които са нанесли на български бизнес и персонал?