Трите компании за венчър капитал, които инвестираха в UiPath в първоначалната фаза на набиране на капитал, са направили може би най-добрият залог, който Европа е виждала, пише Sifted. Когато компанията излезе на борсата в Ню Йорк след няколко месеца, те ще получат възвращаемост от над 220 хил. процента.

Фондът Digital East на Earlybird поведе рунда през 2015 г., заедно със Seedcamp и Credo Ventures. Според калкулация на изданието трите инвеститора, които тогава вложиха $1,6 млн., към момента притежават около 10% от компанията. Миналия месец UiPath бе оценена на $35 млрд.

Така за шест години трите венчър компании са превърнали вложените $1,6 млн. в поне $3,5 млрд., 220 000% увеличение.

UiPath е основана през 2005 година, като основно тя се занимава с т.нар. роботизирана автоматизация на процесите (RPA). Тя обаче започва да набира по-сериозно скорост десетилетие по-късно. Към момента компанията има над 6300 клиенти, сред които Amazon, Bank of America и Verizon, както и 400 000 потребители.

Към декември годишните ѝ приходи възлизат на около 360 милиона долара. За две години броят на служителите ѝ се е увеличил 16 пъти, като към днешна дата за нея работят повече от 2500 души.

Най-голямото европейско технологично IPO досега бе на Spotify. През 2018 г. компанията излезе на борсата и получи оценка от $26,5 млрд.

UiPath вече струва $35 милиарда

От $3 милиарда до $35 милиарда: Румънски IT гигант вече е сред най-скъпите стартъпи в САЩ

Компанията вероятно ще направи директно листване вместо IPO на американската борса

Кои са другите изключително успешни залози?

Y Combinator е правила някои изключително добри залози с възвръщаемост по-голяма от тази на UiPath. Компанията е популярна с инвестицията си от $20 хил. за 6% дял в Airbnb, която миналата година излезе на борсата при оценка от $75 млрд. По изчисления на Crunchbase Y Combinator е запазила 3,3% от акциите на Airbnb, които при IPO-то са стрували $2,25 млрд.

Y Combinator вложи и $120 хил. в Doordash, която също направи IPO миналата година при оценка от $39 млрд. Компанията е запазила 1,7% от акциите, които при IPO са стрували $663 млн.

Южноафриканската компания Naspers, която притежава eMag, плати $32 млн. през 2001 г. за 46,5% дял в Tencent — тогава малка компания, но днес гигант за видеоигри и собственик на приложението WeChat. През 2018 г. този дял струваше $175 млрд. Тогава Naspers набра $10 млрд. като продаде 2% от компанията.

Решението на Facebook да придобие WhatsApp през 2014 г. за $22 млрд. бе най-голямата частна сделка от този тип в историята. Sequioa, която бе единственият венчър инвеститор в чат приложението, превърна инвестицията си от $60 млн. в $3 мрлд.

IPO-то на Facebook при оценка от $104 млрд. бе голям успех за ранните инвеститори Accel и Breyer Capital. През 2005 г. те поведоха рунд на стойност $12,7 млн., взимайки 15% дял.

Друга значима инвестиция бе тази на Джеф Безос, Дейвид Черитън и Рам Шрирам, който са вложили $1 млн. в Google през 1998 г. Безос е вложил $250 хил. за 3,3 млн. акции, които днес биха стрували $6,2 млрд. Той обаче ги е продал по-рано.