Хаос и хиляди разочаровани предприемачи - така най-кратко може да се опише "най-голямото събитие за финансиране на стартъпи в света", което преди дни се проведе в Индия. Скъпата рекламна кампания на конференцията използва много от най-големите инфлуенсъри в страната, но твърде малко от обещаното в нея съвпадна с истината, пише в свой материал Quartz.
За какво става въпрос: World Startup Convention беше насрочена за 24 март близо до Ню Делхи с цел да срещне третата най-голяма екосистема на стартиращи предприятия с експерти и потенциални инвеститори.
В рекламните материали бяха изброени много големи имена - изпълнителният директор на SoftBank Масайоши Сон, небезизвестния Гаутам Адани, изпълнителния директор на Google Сундар Пичай и Илон Мъск. На официалния сайт на събитието имаше и снимки на голяма част от водещите индийски политици.
Освен тях се обещаваше присъствието на над 1500 институционални инвеститори и близо 10 000 бизнес ангели.
Регистрацията и участието със собствено изложбено пространство, разбира се, не бяха без пари - някои малки компании бяха платили 5-цифрени суми в долари, за да могат да покажат продукта си по-добре.
Първата червена лампа: Конференцията първоначално беше насрочена за средата на януари, но след това беше отложена за края на март. В същото време, някои от първоначално обявените като участници в събитието се отказали, но рекламите с тях така и не били свалени.
Какво се случи: В крайна сметка World Startup Convention се проведе... но на практика без почти никакви инвеститори, които да гледат и слушат какво им предлагат стартъпите.
Очаквано, това произведе страхотен скандал. Даже се наложи да се намеси и полицията:
World Startup Convention was a BIG TIME SCAM! Watch this video till the end.#WSCScam #JusticeForStartups pic.twitter.com/KrWpLfcztC
— Aman Jindal (@mannkeviews) March 26, 2023
Съорганизаторът на събитието Арджун Чаудари се опита да се оправдае по следния начин пред Indian Express: "Имаше много престижни инвеститори и, когато те видяха цялата драма, веднага си тръгнаха".
Кой ще отговаря: След провала на World Startup Convention индийските медии насочват вниманието си към инфлуенсърите, които, срещу съответната сума, са промотирали измама. Според властите този тип нарушения могат да доведат до близо 61 000 долара глоба и спиране на профилите за период от до 24 месеца.