Авиокомпанията Air New Zealand се отказа от своята ключова цел за намаляване на въглеродните емисии до 2030 година, позовавайки се на закъснения в доставките на нови самолети с икономично гориво и скъпи нисковъглеродни реактивни горива. Това е поредното допълнение към бъркотията около глобалната авиоиндустрия, което ще има своите последствия, коментират авиокесперти, цитирани от CNN Business.

От авиокомпанията заявиха, че са били затруднени през последните месеци от "наличието на нови самолети (и) от достъпността на алтернативни реактивни горива".

"Възможно е авиокомпанията да се наложи да запази съществуващия си флот за по-дълго от планираното поради глобални проблеми с производството и веригата за доставки, които потенциално биха могли да забавят въвеждането на по-нови, по-икономични самолети във флота", заяви Грег Форан, който е изпълнителен директор на Air New Zealand.

Boeing има нов лидер... след провала на двама други и загубени $33 млрд.

Boeing има нов лидер... след провала на двама други и загубени $33 млрд.

Робърт "Кели" Ортбърг се нагърбва със задача на ръба на възможното

Компанията очаква осем самолета Boeing 787 Dreamliners и пет самолета Airbus A320neo и A3201neo, става ясно от информацията в нейния уебсайт.

Снимка 440193

Безкрайните проблеми на Boeing са част от бълкотията

Както знаем, гигантът Boeing се сблъска с много проблеми, свързани с безопасността и производството през последните месеци, което доведе до забавени доставки за авиокомпаниите. Миналитя месец от Airbus пък обвиниха "постоянните" проблеми във веригата си за доставки за намаляването на броя на планираните самолети тази година.

Говорител на Airbus коментира пред CNN, че компанията не "разкрива графици за доставка на клиенти".

Air New Zealand, която извършва почти 3400 полета седмично до 49 вътрешни и международни дестинации, си постави за цел през 2022 г. да намали своите въглеродни емисии с 28,9% до края на десетилетието, измерено спрямо нивата от 2019 г.

Днешното решение на Air New Zealand да се откаже от целта си е предупредителен изстрел за индустрия, която се опитва да постигне целите си в областта на климата чрез промени в дизайна на самолетите и увеличеното използване на по-чисти горива, като например устойчиво авиационно гориво (SAF). SAF има по-нисък въглероден отпечатък от традиционното реактивно гориво, тъй като е направено от отпадъчни продукти, или от растения, които абсорбират CO2.

В момента обаче има много по-голямо търсене от предлагането на SAF. Това беше много по-високо от целта за намаляване на емисиите от международната авиация от 5% до 2030 г., договорена от 193 държави на конференция с присъствие на представители на ООН през ноември миналата година.

Авиациоиндустрията е отговорна за 2% от глобалните въглеродни емисии, свързани с енергетиката през 2022 г., според даните на Международната агенция по енергетика (IEA). Въпреки това, този дял може бързо да се увеличи в случай, че мерки, като преминаване към SAF, намаляване на полетите и по-ефективни конструкции на самолети, не бъдат приети достатъчно бързо.

"Планираният производствен капацитет за устойчиви авиационни горива ще осигури само малка част от търсенето на реактивно гориво до 2027 г.", отбелязват от МАЕ на своя уебсайт.

В своето изявление от Air New Zealand казат, че обмислят въвеждането на "нова краткосрочна цел", която би могла да отразява по-добре предизвикателствата, свързани с наличието на самолети и алтернативно реактивно гориво в индустрията.

Амбицията на авиокомпанията да постигне нулеми емисии до 2050-а все пак остава непроменена. Това означава, че няма да отделя повече въглерод в атмосферата, отколкото премахва.

Може ли Boeing да се завърне към своите славни години или вече е късно

Може ли Boeing да се завърне към своите славни години или вече е късно

Ръководителите на компанията с най-продаваните самолети в света твърдят, че имат план

В същото време документ на правителството на Нова Зеландия, публикуван през юни, показа, че страната може да пропусне целта си за намаляване на CO2 за 2035 г. поради промяна в политиките за климата. Промените идват, откакто дясноцентристко правителство на страната дойде на власт миналата година, припомня Reuters.

Нова Зеландия е една от няколкото държави, които се отклоняват от пътя за постигане на климатичните цели през 2030 година.