Рязката промяна в начина на живот по време на пандемията от Covid, преминаването на работа онлайн и необходимостта от самоизолация, доведоха до увеличаване на търсенето на някои стоки, което впоследствие доведе до прекъсвания на доставките и засегна производствените вериги. Най-яркият пример е недостигът на чипове и микросхеми в цял свет, което най-много се отразява на автомобилната промишленост.

Постепенното връщане към нормалния начин на живот, доведе до рязко нарастване на търсенето на енергоносители, което пък доведе от своя страна до повишаване на цените на петрола и газа. Това пише в обшинарен анализ на Лента.ру, на основата на експертни мнения и оценки.

"Масло в огъня" добави европейската енергийна криза, предизвикана от отминалата студена зима и напрегнатите отношения с Русия. Началото на 2022 г. обаче даде надежда, че всички негативни фактори най-после ще останат в миналото и световната икономика ще тръгне по пътя на стабилен растеж.

Кои страни ще пострадат най-много при (евентуална) световна икономическа криза

Кои страни ще пострадат най-много при (евентуална) световна икономическа криза

Европа също може да бъде засегната сериозно

През зимата на 2022 г., когато логистиката все още не се беше възстановила от пандемичната криза, руската военна операция и Западните ответни санкции нанесоха нов удар на световната икономика. Първата сериозна последица от ограниченията върху икономиката беше изолирането на европейски компании от транспортната инфраструктура на Русия за доставки от Азия.

Много фирми произвеждат компоненти и готови продукти в Китай и използват руските железници за транспортиране на продуктите до Източна и Западна Европа. Някои от тези стоки могат да бъдат изпратени по въздух, но този начин за доставка е значително по-скъп, особено сега, когато авиокомпаниите се налага да заобикалят небето на Русия.

Анализаторите от компанията Interos са изчислили, че повече от 300 000 компании в САЩ и Европа, могат да изпитат затруднения с доставките от Русия и Украйна. Партньор на консултантската компания Kearney Per Hong коментира, че дори компании, които не са пряко зависими от руски и украински доставчици, могат да пострадат от настоящата криза. Според него, проблемите с транспортирането могат да "доведат до критични прекъсвания на доставките във всички сектори - от енергетиката до селското стопанство".

Конфликтът в Украйна нанесе осезаем удар и на европейската автомобилна индустрия. Volkswagen и BMW бяха принудени да затворят поточни линии в Германия, заради недостиг на компоненти, произведени в Украйна от немската компания Leoni. Крупният производител на гуми Michelin също обяви, че може да затвори редица свои заводи в Европа поради логистични проблеми, възникнали след началото на руската военна операция.

Как ще се развива световната търговия след войната в Украйна

Как ще се развива световната търговия след войната в Украйна

Петте сценария на Световния икономически форум

Пренастройване на веригите за доставки на Европа и САЩ

Някои големи компании вече представиха планове за намаляване на зависимостта от чуждестранни доставки, особено от някои държави. По-конкретно, крупният френски доставчик на електрическо оборудване Schneider Electric, реши да построи три нови завода в САЩ. А автомобилните гиганти Ford, General Motors, Stellantis, Toyota и Volkswagen, както и енергийната компания SK Innovation, се обединиха за да могат за построят 13 завода за производство на батерии за електрически превозни средства през следващите пет години. Подобни заявления направиха и компании за производство на полупроводници и от биотехнологичния отрасъл, както и производители на слънчеви панели.

Най-голямата френска държавна електроенергийна компания, която е и най-големият оператор на атомни електроцентрали в света - Électricité de France (EDF) - наскоро обяви, че купува част от бизнеса в областта на атомната енергия на американската General Electric. Франция се стреми да увеличи дела на атомната енергия при производството на електроенергия - понастоящем той вече е достигнал 70%. През февруари официално беше обявено, че страната ще се сдобие с 14 атомни реактора от ново поколение и група от малки атомни електроцентрали.

Държавите обръщат особено внимание на производството на полупроводници, които се превърнаха в дефицитна стока по време на пандемията. Например, правителствата на САЩ и Нидерландия забраниха на най-големия производител на литографско оборудване за микроелектрониката ASML, да продава своите най-съвременни продукти на Китай. Освен това, американският производител на електронни устройства и компютърни компоненти Intel, взе решение да вложи 20 милиарда долара за строителството в щата Охайо на два завода за производство на полупроводници.

Идва нова "финансова нормалност" в света

Идва нова "финансова нормалност" в света

Дълговата спирала в света - трите й кръга