Преди близо един век за първи път се ражда идеята в Белград да бъде изградено метро. Към днешна дата сръбската столица, в която живеят 1,3 милиона души, е най-големият в Европа, който все още няма подземна железница.
От години Белград се бори с тежки задръствания, многобройни автомобили по пътищата и натоварен градски транспорт. А придвижването на едва няколко километра в града може да отнеме повече от 40 минути.
Досега историята с белградското метро може да се опише като "непрекъснат провал", според сайта Emerging Europe. През последните години много от управниците на столицата са обещавали да поставят началото на изграждането на метро-мрежата в столицата, но това така и не е станало факт досега.
Първото обсъждане на тази идея идва през 1923 година. Създаването на конкретен план как системата на подземната железница в Белград трябва да бъде изградена отнема време и първото конкретно предложение идва в края на 30-те години. В него се предвижда построяването на три линии.
Мащабният проект остава на заден план след избухването на Втората световна война.
След нея пък усилията и средствата са насочени към възстановяването на града, който е тежко засегнат, както и за създаването на т.нар. Нови Белград. Там започва изграждането на десетки хиляди жилища за прииждащите работници от всички части на тогавашна Югославия.
Години по-късно или в средата на 70-те години Белград е може би най-близо до осъществяването на идеята за метро. Тогава кмет на града е Бранко Пешич.
По негово време се създава специална дирекция, която да се занимава с амбициозния проект, а сръбски експерти посещават Мюнхен, който към този момент разполага с най-модерната метро мрежа в Европа. Ако строежът е бил започнат след това, според прогнозите последната отсечка от общо 74-километровото метро е трябвало да бъде завършена през 2021 година.
В началото на 80-те години проектът за метро е изоставен отново. Този път причината е, че той е "прекалено скъп".
Идеята за белградското метро е възродена отново преди няколко години. Първоначално се смята, че строителството му може да започне през 2016 година. После това е отложено за 2020 година, а сега - за края на настоящата година.
Според последния план в столицата трябва да бъдат изградени две линии. Сърбия вече има подписан договор с френската Alstom за осигуряването на оборудване, а плановете са изграждането на завърши за 5 години.