За водородните полети се говори отдавна. Тази седмица обаче за бяха обявени планове за извършване на първите водородно-електрически самолетни пътувания, предаде CNBC. Те ще са търговскиу между Лондон и Ротердаму и може би ще станат факт още през 2024-а година.

Тази седмица американските медии цитираха изявление на авиокомпанията ZeroAvia, според което тя разработва 19-местен самолет, който "ще лети изцяло на водород". Това става благодарение на партньорството между ZeroAvia, авиокомпанията Royal Schiphol Group и летището в Ротепдам.

Водород: горивото на бъдещето

Водород: горивото на бъдещето

Водород се произвежда от вода във електролиза, като процесът все още е много скъп. И ако за него се използва ток, произвеждан от изкопаеми горива, производството на водород е всичко друго, но не и беземисионно

"Сделката определя конкретна времева линия за стартирането на първите търговски пътнически полети с нулеви въглеродни емисии между Обединеното кралство и Нидерландия. Това е нещо необикновено, защото ще е първият такъв полет в света", заявиха от ZeroAvia.

Според Международната агенция по енергетика емисиите на въглероден диоксид от авиацията "са се повишили бързо през последните две десетилетия", достигайки почти 1 метричен гигатон през 2019-а година. Това се равнява на около 2,8% от глобалните емисии на CO2 от изгарянето на изкопаеми горива.

Световният фонд за дивата природа описва авиацията като "един от най-бързо растящите източници на емисии на парникови газове, движещи глобалното изменение на климата". Пътуването по въздух е най-въглеродната дейност, която човек може да извършва.

Авиоиндустрията ще загуби $12 млрд. догодина

Авиоиндустрията ще загуби $12 млрд. догодина

През 2021 г. загубите ще достигнат над $50 млрд.

Изследванията и разработките на ZeroAvia са съсредоточени около захранването на електрически двигатели, използващи водородни клетки. През септември 2020-а година шестместен самолет на компанията, захранван с водородни горивни клетки успя да завърши първия си тестов полет.

Все още потенциалът на полетите, задвижвани с водород е тема, която буди противоречиви реакции. Така или иначе, авиационният сектор е изправен пред редица предизвикателства, когато става въпрос за намаляване на отпечатъка върху околната среда.