Ръководителят на Nissan Motor Карлос Гон ще бъде арестуван от прокуратурата в Токио заради нарушение на японските финансови и борсови закони, съобщава местният вестник Asahi Shimbun, позовавайки се на източници от разследването.
Гон, който ръководи алианса Renault-Nissan-Mitsubishi, е заподозрян, че не е обявил напълно реалните си доходи във финансовите отчети на компанията. Според разследващите ръководителят е декларирал няколко стотин милиона йени по-малко, отколкото реално е получил.
Ако подобни действия бъдат доказани, това би било нарушение на японския закон за финансовите инструменти и борсите.
Разследващи от Окръжната прокуратура на Токио са влезли в централата на Nissan в Йокохама, за да отведат за разпит 64-годишният Гон, който се е съгласил доброволно да придружи разследващите. Прокурорите са готови да го арестуват, след като проведат допълнителни разпити. Според японския вестник Yomiuri той вече е арестуван.
Малко по-късно Nissan обяви, ще уволни Гон като председател на борда, тъй като е извършил злоупотреби, използвайки пари на компанията за лични разходи и е уличен и в други сериозни неправомерни действия.
Японската компания е разследвала ръководителя си, както и представляващия директор Грег Кели и напълно е сътрудничила на следователите, пише Reuters.
"Разследването показа, че в продължение на много години както Гон, така и Кели са обявявали суми за възнаграждения, които са по-малки от реалната сума, за да се намали разкритата сума на възнаграждението на Карлос Гон", посочват от Nissan в изявление.
Гон е получил общо 17 млн. долара за последната година
Ключът към целия скандал е заплатата на Гон. Nissan му е платил около 1.1 млрд. йени (10 млн. долара) за 2016 г. и около 6.5 млн. долара за 2017 г. Той е получил 8.5 млн. долара в Renault и около 2 млн. долара от Mitsubishi за последната финансова година. Заплащането му за 2017 г. е одобрено от акционерите в Renault, едва след като ръководителят се съгласява да го намали с 20%, пише Bloomberg.
Според японската информационна агенция Kyodo, Гон е укрил 5 млрд. йени (44 млн. долара) в продължение на 5 години.
По-късно се очаква изявление на изпълнителния директор на Nissan Хирото Сайкава, който беше посочен именно от Гон за този пост.
Акциите на компаниите от алианса пострадаха тежко от новините за задържането на Гон. Ценните книжа на Renault паднаха с 15% в Париж, достигайки 4 годишно дъно и изтривайки 2 млрд. долара от пазарната стойност на компанията, а тези на Nissan се сринаха с повече от 12%, съобщи CNBC.
Гон е един от най-успешните мениджъри в автомобилната индустрия, като е част от Renault от над 20 години. Той е в основата на изграждането на алианса Renault-Nissan, който се разшири (през 2016 г. бе добавена и Mitsubishi) и преживя изключителен разцвет под негово ръководство, като постепеннно се превърна в един от най-големите производители на коли в света.
Ръководителят беше движещата сила и крепеше това обединение, лавирайки умело между различните (понякога дори противоречиви) интереси на компаните. Стратегията му включваше споделяне на технологии, намаляване на разходите и възможно най-бърз преход към електромобили. Големият въпрос е какво е бъдещето на Renault-Nissan-Mitsubishi без него.
Гон, който в един момент държеше цялата власт в алианса, постепенно се оттегляше от ръководните роли. Той първо напусна поста изпълнителен директор на Nissan, а през следващите 2-3 години се очакваше да направи същото и в Renault. Двете компании искат да се слеят или да измислят алтернативен механизъм за засилване на партньорството си.