Светът на пътническите полети все още е сложно и мистериозно място. В края на краищата няма нищо нормално в това да те носят из небесата на 800 км/ч в метална туба под налягане, затегната към реактивни двигатели, докато си сипвате питие и гледате филм.
Има много страни неща за летенето със самолет, за които повечето пътници дори и не подозират. Представяме ви списък на Business Insider с няколко неща, които служителите на авиокомпаниите няма да ви кажат:
Кислородните маски няма да ви дадат много време за дишане
Аварийната кислородна маска е основна част от всяко представяне на инструкциите за безопасност и всички класически филми за авиоинциденти.
Чудили ли сте се някога какво се случва, когато дръпнете маската от панела над седалката ви? В повечето случаи това действие задейства генератори за кислород, намиращи се над всяка седалка. Те предоставят кислород в моменти, в които средата под налягане в самолетната кабина не осигурява достатъчно въздух за дишане. Повечето самолети са херметизирани (под налягане) на височина от малко над 1500 метра до към 2430 метра.
Въпреки това тези генератори са предназначени да доставят кислород само временно – обикновено между 14 и 20 минути. Кислородните маски са изработени така, че да осигурят достатъчно въздух за времето, което е нужно на летателния апарат да се снижи до височина с въздух (приблизително 3650 м).
Възможно е горивото на самолета да се изчерпа
На 24 август 2001 г. полет 236 на Air Transat изчерпал горивото си и в двата двигателя, докато летял над Атлантическия океан. Самолетът Airbus A330-200 с 301 пътници и екипаж на борда пътували на полет от Торонто, Канада до Лисабон, Португалия, когато теч на гориво изпразнил резервоарите на самолета.
Пилотите успели да приземят самолета на приблизително 160 км до най-близкото летище в Азорските острови. Полетът е бил успешен с помощта на малка въздушна турбина RAT. Тя генерира електричество и дава на пилотите достъп до важни инструменти за летене и контролни табла на самолета.
Макар че RAT не може да захрани с гориво въздухоплавателния апарат, турбината дава на пилотите голяма част от най-важната информация, от която се нуждаят, за да пилотират самолета.
Турбината се намира на различни места в самолета в зависимост от модела и производителя.
Вратата на тоалетната не е заключена, когато сте вътре
Самолетните тоалетни са доста малки и тесни. Те обаче не са толкова неприкосновени, колкото смятате. Повечето от тях могат да бъдат достъпни отвън, дори когато са заключени.
При някои самолети отключването на вратата е изключително лесно – като повдигане на знака „тоалетна” и плъзгане на ключа за превключване, който се намира под табелката.
Масичките за хранене са мръсни
Колкото много и авиокомпаниите да се опитват да поддържат самолетите чисти, дългите полети и краткото време за почивка не им дават възможност да почистят всяка повърхност. Тук идва и логичният въпрос: Кои са най-мръсните места в един самолет?
Според проучване, проведено от микробиолози, наети от Travelmath, сгъваемите масички са гореща точка за развитието на бактерии.
Някои самолети са оборудвани с „шкаф за трупове”
Имайки предвид, че милиарди души се качват и слизат от полети всяка година, са неизбежни случаите на починали хора по време на летене. Макар че екипажите биха направили всичко по силите си, за да отклонят самолета до най-близкото летище, понякога тази опция не е възможна.
Когато бъде установена смъртта на даден пътник, кабинният персонал първо ще потърси място, в което да съхрани тялото, като при възможност то да се намира далеч от останалите пасажери. Ако има място, тялото вероятно ще бъде поставено в незает ред от седалки или в първа класа, където има повече празни места. При натоварени полети обаче може да няма място за преместване на починалия, в който случай трупът ще бъде покрит и вързан към седалка.
Националният превозвач на Сингапур Singapore Airlines, който оперира над 100 самолета на дълги разстояния, е известен с това, че някои от самолетите му са оборудвани със специални „шкафове за трупове”, в които да се съхранява тялото на починалите при дълги полети.