Над 5,5 милиона души по света умират преждевременно всяка година заради замърсяване на въздуха. Това е и най-големият риск за здравето, причинен от замърсената околна среда. В опит да се справят с този проблем редица правителства отчаяно се стараят да карат хората да спрат използването на коли, предава Quartz.

Икономическите центрове на Италия Милано и Рим се наложи да ограничат движението на автомобили за няколко дни в резултат на създаващ се опасен смог. А Милано, с население от 1,25 милиона души и един от най-замърсените градове в цяла Европа, е най-новият град, който предлага да плаща на хората, за да се придвижват до работа с велосипед.

Съветникът по мобилност на Милано Пиерфранческо Маран заяви пред британския вестник The Guardian, че иска да върне „хората, които ходят на работа с колело – проект, подобен на този във Франция”.

Познатата френска програма, изпробвана за първи път през 2014 г., бе шестмесечен експеримент, в който пътуващите до работа получаваха заплащане, за да заменят автомобила с велосипед. Общо 20 компании, в които работеха 10 000 души, се включиха в системата. Те плащаха на служителите си 25 евроцента на километър, изминат с колело до работа.

Замърсител №1 на въздуха в Италия - автомобилите и...пиците

Замърсител №1 на въздуха в Италия - автомобилите и...пиците

И ресторантите станаха жертва на борбата със замърсяването

Проектът обаче доби ли успех? От всички тези хора само 419 са се съгласили да карат велосипед до местоработата си. Френският министър на транспорта се надяваше програмата да повиши използването на колелото като средство за придвижване до офиса с 50 на сто, но броят на ентусиастите, които са заменили колите си за велосипеди, е всъщност по-близо до 5 процента.

Макар да има доказателства, които показват нуждата от платени програми за карането на велосипед до работа, някои изследователи твърдят, че тези проекти не са достатъчни. Правителствата трябва да помислят и за подобряване на паркингите, инфраструктурата, а компаниите да осигурят душове в офисите, смятат критиците.