Смятате ли, че компаниите в България могат да бъдат социално ангажирани и да бъдат двигател на промяна, що се отнася до доброволчески каузи. Платформата, която 10 години развива доброволческата култура в България мисли точно така. TimeHeroes призовава компаниите, които смятат, че бизнесът трябва да се ангажирани със социално значими каузи, да се присъединят към проекта Volunteering Matters. Какво представлява той - отговаря ни Никола Колев, който е Проектният мениджър във фондацията.

Господин Колев, разкажете ни за корпоративната програма по проекта Volunteering Matters? Каква е идеята на проекта? Как се зароди?

Проектът Volunteering Matters е логично продължение на работата ни с компании. В последните години забелязваме засилен интерес към доброволчески инициативи от страна на бизнеса. Филиали на корпорации, които отварят офиси в България пренасят тази културата насам, малки фирми се опитват да вместят такъв тип социални дейности в годишния си календар със събития. Както с всяко нещо, и с това сякаш леко закъсняваме с една идея, но пък вярвам, че ще наваксаме бързо. Такава е и целта на Volunteering Мatters. Тя е единствената по рода си общност, обединяваща компаниите, които имат интерес към CSR (Corporate Social Responsibility) и са проактивни в доброволчеството.

Какво ще правят компаниите, които се ангажират с инициативата - те ли ще предлагат доброволчески каузи, или ще се включват в такива?

Общността ни е много, много млада. Като идея се зароди доста отдавна, но едва през месец октомври 2023-а успяхме официално да обявим старта ѝ. Компаниите, които участват, трябва да "подпишат" виртуално манифест, с който дават обещание пред нас и пред служителите си, че активно ще търсят варианти да са по-ангажирани със социално значими каузи. Нататък вариантите за работа са много. Компаниите сами могат да предлагат инициативи в подкрепа на каузи, в които вярват, а чрез контактите ни и платформата, ние също им представяме всевъзможни мисии, в които служителите им да се включат.

Снимка 653599

Източник: TimeHeroes

Никола Колев

Ние, екипът на TimeHeroes.org, ще се погрижим да организираме интересни събития, които да подготвят компаниите от общността, а и тези, които все още не са част от нея, за предстоящите им доброволчески планове и инициативи. Тези събития, или по-скоро срещи, вече се случват и ни дават шанс да опознаем ключовите служители в компаниите лично. Много е полезно да скъсим дистанцията. TimeHeroes винаги е била медиатор между организации и доброволци, вече се превръща в такъв между организации и компании.

Time Heroes е най-голямата доброволческа общност в България. Как една идея за доброволчество се превърна в нещо толкова голямо?

Това дължим в голяма степен на екипите, които са работили по развитието на платформата преди нас. През годините десетки хора са били част от ядрото на платформата и то с всевъзможни професии. Дори в момента в екипа сме с опит в рекламата, бизнеса, журналистиката... Като на доброволческа мисия. В този ред на мисли, всеки екип е оставил след себе си работа, над която всеки следващ надгражда и допринася с историите и опита си. Всички работим с голямо желание, а целта е TimeHeroes да е мястото, за което се сеща човек, като помисли за доброволчество. Има още много път пред нас, имаме големи планове за развитие, следим и иновациите от Европа и САЩ, които ни дават идеи и вдъхновение.

Никола Колев e в TimeHeroes от година и половина на позиция Project Manager. Отговаря предимно за всички корпоративни партньорства и организиране на събития с доброволчески тиймбилдинги.

Можете ли да ни разкажете за някоя интересна кауза, по която работите с някоя компания?

От началото на годината работим предимно по планирането на стратегия и подход, а не по конкретни инициативи. Изготвяме примерни планове за активности през годината, които да отговарят на желанията на компанията и служителите. Мога да разкажа за една предизвикателна задача от месец декември 2023-та. От STADA Bulgaria се свързаха с нас, за да координираме участието на служителите им в техния STADA Purpose Day. Компанията има офиси в стотици държави и на 7 декември всички служители по света даряват времето си в избрани каузи на локално ниво. В България ние бяхме партньор на Purpose Day и успяхме да организираме пет еднакви по продължителност и предмет на дейност инициативи в пет града в България. Успеваемостта ни беше впечатляваща, като над 90% от служителите се включиха. Боядисваха и ремонтираха сградите на пет организации, които работят в помощ на подрастващи, на хора с увреждания или деца, лишени от родителска грижа. Получихме страхотна обратна връзка от служителите и организациите.

Снимка 653609

Източник: TimeHeroes

Как се организира една инициатива за подкрепа? Как се създава мисия и всеки ли може да се включи?

TimeHeroes е напълно безплатна платформа, на която публикуваме стотици каузи годишно. Има няколко правила, при които не можем да публикуваме инициативи, но всяко физическо лице или организация с нестопанска цел може да качи своята идея. След редакция и преценка от наша страна така наречената "мисия" се публикува на TimeHeroes.org. Работата ни с компании обаче е малко по-различна. В по-голямата част от случаите компаниите и техните служители желаят инициативата да е координирана от нас и да има тиймбилдинг стойност, което изисква доста допълнителна работа и координация с неправителствената организация, с която си партнираме. Ние можем да поемем организацията по всичко за събитието - концепцията му, цялостната му координация, транспорт, кетъринг, материали, нощувки, ако се наложи. Изключително сме гъвкави, а благодарение на тези услуги успяваме да осигурим допълнително и ценно финансиране за дейността си. Смели сме в решенията си, гледаме да изпипаме всеки детайли и смятаме, че вършим страхотна работа. Звучи малко самохвално, знам, но до момента не сме имали негативна обратна връзка.

Снимка 653594

Източник: TimeHeroes

Имате на 90 000 доброволци, включили се в инициативите ви, които са над 2 000. Как пораснахте толкова през годините? Кажете, според ваши наблюдения, българите и компаниите стават ли по-отворени към каузите през последните години, или напротив?

Тук е важно да отбележим, че инициативите не са "наши". Платформата ни разпространява и помага на организации да намерят своите доброволци, а ръстът е експоненциален. Мисиите са повече, разнообразието им е по-голямо. Често се шегуваме в офиса, че целта ни е всеки човек да участва в инициатива поне веднъж годишно, тогава ще сме спокойни. Това е невъзможно за постигане, разбира се, но е страхотна и свръхамбициозна цел, която гоним по всевъзможни начини. Освен работата ни с компании и платформата успешно развиваме и състезание за ученическо доброволчество. В него участват подрастващи на всякакви възрасти и така се опитваме да запалим доброволческия пламък сред желанията на най-младите. Това всъщност са "нашите" каузи. Амбицията ни е да работим все по-активно и със студенти, като вече успешно си сътрудничим с Нов български университет, а имаме запитвания и от други висши училища.