Повечето европейски потребители през последните седмици преминават към покупки на по-евтини продукти, спрямо тези които са пазарували доскоро. Това показва проучване на международната консултантска компания McKinsey, пише "Комерсант". Проучването е проведено през април сред 5000 човека в Германия, Франция, Великобритания, Италия и Испания.

Промяната в ценовите предпочитания на европейските потребители е най-осезаема в сектора на стоките за бита - 69% от потребителите им са преминали към по-евтини марки. На второ място са сладкарските изделия - вече 63% предпочитат по-евтини аналози, а при замразените храни този дял е почти същия (61%).

Повече от половината от анкетираните потребители от посочените големи европейски страни вече са започнали да пестят дори от млечни продукти (56%) и хлебни изделия (51%).

Също малко над половината от европейците, според проучването, вече пестят при покупки на такива стоки от ежедневието, като: безалкохолни напитки (55%), топли напитки (52%), както и медицински и козметични продукти (53%).

Основната причина за покупките на продукти от по-евтини марки не е тайна - стоките поскъпват. 90% от анкетираните смятат, че през последните седмици цените на стоките, които често купуват, са се повишили.

60% от участниците в допитването отчитат увеличение на разходите за енергия и комунални услуги, за транспорт и бензин, както за храни и стоки от първа необходимост.

В резултат на това, половната от запитаните са започнали да спестяват по-малко (поради инфлацията), а една трета са намалили разходите си за нехранителни стоки.

От McKinsey отбелязват, че делът на европейците, които смятат, че конфликтът в Украйна ще предизвика икономически спад или продължителна рецесия, се е увеличил през април спрямо март до 37%, от 25%.

А почти половината запитани предполагат, че през следващата над година, ще има стагнация или бавен икономически растеж - т.е. изборът на евтини хранителни продукти и стоки от първа необходимост, вероятно ще бъде дългосрочна тенденция.

При така създалата се тенденция, магазините в Европа продаващи с отстъпки в цените, печелят: делът на потребителите, които са започнали по-често да пазаруват в такива магазини, се е увеличил с 19%.

Действително ли инфлацията е само 14,4%? Ето с колко поскъпнаха храната и горивата за година

Действително ли инфлацията е само 14,4%? Ето с колко поскъпнаха храната и горивата за година

Олиото е нагоре с близо 70%, а горивата с между 48,82% и 56,19%