Разговаряме с двама от директорите на Fibank - Илона Станева - директор "Маркетинг и реклама" и Теодор Петров - директор "Картови разплащания". Теодор Петров е с дългогодишен стаж в Първа инвестиционна банка, като работи в институцията вече от 16 години, а Илона Станева е част от екипа на банката от 01 февруари 2012 г. Двамата са част от екипа на банката, който въвежда голяма част от иновативните продукти и услуги, които улесняват ежедневния живот и банкирането на клиентите на банката
Господин Петров, как се стигна до партньорството с Garmin за разплащанията? И какво допринася то за банката и клиентите й?
През 2018 г. стартирахме серия проучвания на възможността за въвеждане на нови дигитални методи на разплащания. Тествани бяха няколко концепции, започвайки от Apple pay и Apple Pay Watch, както и алтернативата за Android OS ползвателите - Garmin Pay Watch и Fitbit Pay Watch. Анализирахме пазара и потенциала му, от гледна точка на сегментация, потенциал, възприятие. Проведохме множество срещи с партньори в страната и чужбина. Получихме актуални данни от чужди пазари - основно страни от Европейския съюз и на база обобщените данни решихме да стартираме с иновация потребители с OS Android .
През 2016 г. им предложихме плащания, базирани на NFC технологията, а сегашната иновация е процес на естествено надграждане на предходното технологично решение.
Брандът Garmin се оказа по-познат и по-предпочитан от масовата потенциална аудитория в страната. Споделяме сходни мисия и ценности, и така от втората половина на 2019 г. Android - потребителите, клиенти на банката и почитатели на Garmin, ще могат да се възползват от иновацията, позволяваща им да дигитализират своята карта не само в телефона, но и в часовника си.
Работим активно, за да предложим най-добрите технологични решения и на феновете на Apple pay и Apple Pay Watch. Предстои да ги зарадваме с новини, които очакват отдавна. Или както се казва: "най-доброто предстои". Дотогава и потребителите с Apple могат да използват Garmin Connect Mobile App и Garmin Pay, които поддържат и iOS платформи, като мобилните устройства трябва да са с версия на iOS 9.3 или по-висока.
Ръстът на технологиите и дигиталните решения, които навлизат в ежедневните ни дейности, ни променят, ставаме все по-взискателни към банката си, дома си, училището на децата ни, дори и към доставчика на пица. Това е предизвикателството, пред което се изправят всички компании, затова всяка иновация е инвестиция в бъдещото развитие на компанията и отговорност към нейните клиенти.
Госпожо Станева, наскоро излязоха данни, че картовите разплащания вече са по-голям брой от броя на тегленето пари кеш. Ако приемем, че потребителите вече са свикнали да плащат картово, как ще ги убедите да плащат мобилно?
Всъщност клиентите ни убедиха, че трябва да предложим ново решение, с което да отговорим на техните изисквания за надграждане на мобилните разплащания. Като клиентски ориентирана банка за нас желанието на "Негово Величество клиента" е закон.
През 2016 г. Fibank - първа сред банките на пазара в България, предложи иновативно решение за мобилно разплащане на клиентите си, въвеждайки услугата "дигитална карта" в смартфон. Тогава казахме: "Няма портфейл - няма проблем". Няколко години по-късно отново проверихме тенденциите, като проведохме няколко качествени и количествени проучвания през 2018 г. и началото на 2019 г. Резултатите категорично показаха, че потребителите на картовите разплащания във възрастовия диапазон от 18 до 55 г. са готови за нещо ново - 78% от потребителите декларираха, че предложението за дигитална карта Garmin Pay Watch е определено привлекателно, а над 89% оцениха предложението като изключително удобно. Висока оценка получиха основни параметри: удобството, което дава услугата, бързината на разплащане, възможността да си мобилен.
Да, потребителите стават все по-взискателни, поради динамичния си начин на живот, а смарт часовниците вече са носители на огромна информация за тях, поради което все повече изместват необходимостта от смарт телефон. Например тичайки в парка или намирайки се във фитнеса, телефонът по-скоро пречи, а смарт часовникът на ръката Ви не само замерва основни показатели на организма, а и Ви позволява да слушате любимата си музика, която преди това сте изтеглили и подредили в плейлиста, както и да плащате сметките си.
Какви са предимствата на мобилните разплащания в сравнение със стандартните картови такива?
Първите три основни предимства, оценени най-високо от потребителите, са: възможността да си мобилен, улеснение при разплащането, удобството и мултифункционалността - всичко или почти всичко в едно устройство. Оказа се, че предлагането на иновативни решения е важно за повече от 35% от клиентите на банкови продукти и услуги, а при респондентите във възрастовия диапазон 14-18 г. процентът "важност" е двойно по-голям.
Поради тази причина в началото на годината надградихме предлаганите от нас дебитни карти за тийнейджъри и с възможността да дигитализират картата в смартфона си с три клика, а след няколко месеца тийнейджърите спокойно могат да започнат новата учебна година и дигитализирайки картата си в смарт часовника си Garmin. Родителите вече могат да са напълно спокойни - дори детето да забрави портфейла си, то ще има начин да се разплати за покупките си - чрез телефон или смарт часовник - въпрос на личен избор. А, и да не забравяме и промоционалните активности и опции, които ще съпътстват точно този начин на разплащания.
Какво е нивото на сигурността при мобилните разплащания спрямо това при картовите? Може ли да се каже, че единият продукт е по-защитен от другия?
Само 28% от потребителите изказват притеснение относно сигурността на дигиталните разплащанията през смарт часовник в момента. Преди 3 години процентът "недоверие" към дигиталните разплащания беше по-висок, но както виждате таргет аудиторията все повече се доверява на технологиите, на база информацията, която получават, опита от използването им и не на последно място - на база иновативните решения, гарантиращи им допълнителна сигурност: динамични пароли, биометрични данни за отключване и заключване на устройствата, както и за потвърждения на разплащанията.
Какъв тип потребители ще се опитате да привлечете чрез партньорството с Garmin?
Проучихме сериозно и лайфстайла на основната целева група. Над 44% от Android потребителите на картови разплащания активно пазаруват онлайн, основно дрехи (66%), почивки и самолетни билети. Над 63% са пътували в чужбина през последните 12 месеца. Както виждате, това са активни във всяко отношение и действия потребители, като сред основните им седмични дейности на първо място са срещите с приятели, пътувания за забавления, спорт (67% са декларирали, че спортуват повече от 2 пъти седмично); обичат да ходят на кино и спортни събития.
Бихме ги обобщили като любопитни, активни, в крак с времето и следящи последните модни тенденции. От друга страна, потребителите на Garmin са активно спортуващи, обръщащи внимание на външния вид и здравето си, основно работещи в IT сектора потребители, следящи с интерес последните тенденции в технологиите, проучващи и тестващи нови апликации, онлайн услуги и иновативни устройства. Ненапразно се шегуваме с партньорите ни от Garmin, че имаме много сходно позициониране в съзнанието на аудиторията - и двата бранда подкрепят спорта, като част от социалната си мисия и визия, а и на територията на страната имаме 100% съвпадения и в посланиците на брандовете - звездите ни в сноуборда Радо Янков и Теодора Пенчева ще бъдат едновременно лица и на двата бранда.
Доколко според Вас дигиталните разплащания под всякаква форма ще изместят кешовите? Какви са наблюденията Ви върху българския пазар?
Натовареното ежедневие, активният начин на живот, липсата на време - това са основните движещи фактори на съвременното общество, които диктуват посоките на иновациите. Дигиталните плащания тепърва ще превземат пазара, заради удобството, проследяемостта и сигурността. Има страни от Европейския съюз, където тийнейджърите не познават и не боравят с физически пари, а използват финансови приложения, за да плащат и споделят сметки.
Икономическата ситуацията на Балканите и в страната ни е малко по-различна, но определено се движим в тази посока. На церемонията "Продукт на годината 2019", където дебитните ни карти за тийнейджъри спечелиха безапелационно на база внедрената иновация: дигитализиране на карта в смарт телефон и мобилно банкиране, докато получавахме наградата.
Браво, а какво следва - след година да очакваме ли микрочип карта, имплементирана в ръката на детето?
Сигурно ще мине време докато стигнем дотам, а дотогава не забравяйте "Няма портфейл. Няма телефон. Няма проблем" - използвайте смарт часовника си и парите Ви ще са навсякъде с Вас.
*Цитираните данни са от проучвания, проведени от KANTAR TNS сред представителна извадка потребители, градско население, възраст 18+, целева група: потребители на телефони с Android OS.
Avatarx
на 24.05.2019 в 10:12:19 #1От статията разбираме, че в тази банка още не са чували за Google...