Да откриете следващата си добра инвестиционна идея може и да не е чак толкова лесна работа. Те не се появяват толкова често, както и не падат от небето. Трябва да положите сериозни усилия. Според експерти обаче, има няколко места, на които е много вероятно да ги намерите. Ето и къде можете да ги търсите:
1. Компании с добър оперативен ливъридж
Тук идеята е проста. Търсете компании, чиито печалби растат с по-бързи темпове от тези на разходите. Идеален пример за това може да се даде с акциите на Apple, понастоящем най-голямата по пазарна капитализация компания в света.
Когато през 2007-ма година компанията представи революционния си iPhone, приходите й се утроиха само за четири години. Или това е темп на повишение от 33% на година. Печалбите обаче растяха дори по-бързо при средногодишен темп от 58%, което допринесе за упеторяване в цената на акциите й за посочения период.
Т.е. на Apple не й е било необходимо да утрои размера на операциите си, за да утрои продажбите си. Вместо това тя е изнесла част от производството към външни компании, доставчици на компоненти. Това е помогнало на Apple да увеличава печалбата си с по-ускорени темпове спрямо приходите й.
2. Завръщащи се бизнеси
Правилният нов мениджър, иновативен продукт или услуга могат да върнат компанията, отличаваща се с продължителен спад в продажбите и печалбите, отново в играта. Има много примери за това. Тук инвеститорите трябва обаче да са много внимателни.
Защото има и не по-малко случаи на неуспешни опити да се промени посоката на "потъващия кораб". Необходимо е много задълбочено познаване на един бизнес и неговите фундаменти, както и конкретно на една компания, за да се определи дали спада е възобновяем, или се дължи на фундаментална промяна в потребителските вкусови и предпочитания.
3. Вторични трендове
Понякога масата е права. Разбира се няма как винаги да греши, противно на това, което много анализатори и гениални инвеститори съветват. Налице са "нови трендове", които се отличават с изключителна сила и тези които първи ги хванат, често реализират огромни печалби.
Като пример можем да посочим Facebook и правилната ориентация към бъдещето на рекламата - мобилната реклама. Прозорливостта на Зукърбърг направи много инвеститори много богати.
4. Подценени компании, ориентирани към ръст
Това е относително рядко срещане явление и все пак може да бъде срещнато. Практиката сочи, че компаниите ориентирани към ръст, по-често са надценявани, отколкото подценявани поради естеството на техния бизнес.
Факт е, че голяма част от инвеститорите отделят много време в търсенето на следващия Apple или Facebook.
5. Компании, погрешно отъждествявани с определени бизнеси
Много често инвеститорите причисляват компаниите към определени сектори, към които те са с минимална експозиция. Това често води до неправилното представяне на акциите им в съответствие с това на сектора или индустрията.
Разбира се трябва да имате в предвид, че веднъж когато е сложен "неправилен етикет" на един бизнес или компания, то може да минат години, преди инвеститорите да осъзнаят грешката.
6. Силна конкурентна позиция
Често пазарните лидери в определени сегменти или ниши, предоставят на инвеститорите много добри възможности. Например никой друг не внася повече бира в САЩ от Constellation Brands (STZ) или пък не изкарва по-голяма печалба от продажба на смартфони в света от Apple.
Силната конкурентна позиция е нещо, което много трудно може да бъде отнето на една компания, с добър мениджмънт.
7. Компании, чиито части струват повече от пазарната капитализация
Инвеститорите в стойност като Уорън Бъфет и Стенли Дръкенмилър обикновено се насочват към компании, които им се струват подценени или неправилно оценени. Това често включва стойност на активите многократно превишаваща пазарната оценка на компанията.
Тази стратегия до голяма степен е в основата на сделките по сливания и поглъщания.
8. Отделящи се компании
Някои компании се отделят от компаниите си майки, което често бива последвано от сериозен ръст на бизнеса им. Тези компании често се развиват много по-добре самостоятелно, отколкото под шапката на холдинги, разполагащи с много други зле представящи се бизнеси, които преди това е трябвало да издържат.
9. Революционни компании
Има компании, които са революционни за секторите, в които оперират. Като такъв пример можем да посочим например Tesla, разтърсила един от най-големите и стари бизнеси в света - автомобилния.
Разбира се, отново се изискват сериозни и задълбочени познания, както за бизнеса, така и за компанията и нейните технологии.
10. Клиентска лоялност
Някои компании разполагат с цели култове от потребителите си. Тези компании в много по-голяма степен са независими от пазарните цикли и по-лесно минават през трудности, засягащи техните сектори.