Лобистите са похарчили рекордни 1,7 милиарда евро за влияние върху решенията на институциите на Европейския съюз през 2016 г., като 95% от средствата идват от държави, които са се присъединили към Блока преди 2004 г., показва анализ на данните от регистъра за прозрачност, подготвен от Politico.
Очаквано най-голям дял от средствата идват от лобистите, базирани в Брюксел - 427 милиона евро. Следващи в списъка са институции, регистрирани в Германия, които са похарчили 181 милиона евро през миналата година, следвани от Великобритания със 154 милиона евро и Франция със 106 милиона евро.
За сравнение Полша, която е шестата по население в ЕС, е чак след Австрия, Дания и Португалия, а оттам са дошли 17,8 милиона евро.
Организации от България са похарчили 2,5 милиона евро, а Румъния - 7,2 милиона евро.
С Белгия в изчисленията, 95% от общите средства за лобиране идват от "стара" Европа, но дори и да изключим тази страна, неравенството е огромно с 93% срещу 7% за държавите, които се присъединиха към ЕС след 2004 г.
"Неизбежно е, че компании и организации с по-големи ресурси - повечето от които идват от по-старите държави-членки - са способни да инвестират най-много в търсене на влияние върху политически процес", казва Арналдо Абруцини, CEO на Eurochambres - търговска асоциация, представляваща 20 милиона компании в 43 страни, които са похарчили 1,6 милиона евро през миналата година за лобиране в Брюксел.
Част от разликата може да се представи и като отражение на културните разлики между страните. "Различните държави имат различно разбиране и страни като Великобритания имат отдавнашна традиция в лобирането, докато други държави познават този процес по-малко, а влиянието върху политиката се случва по различни начини", казва Дениъл Фрунд от Transparency International.
Регистърът работи от почти десетилетие под наблюдението на Европейския парламент и Комисия. Макар Европа да настига САЩ, във Вашингтон цифрите са доста по-внушителни, като през 2016 г. сумата достига 2,7 милиарда евро.
Най-високо в класацията са паневропейски търговски асоциация като Европейския съвет на химическата промишленост с 12,1 милиона евро и BusinessEurope с 4,2 милиона лева. На върха са и консултантски компании като FleishmanHillard (€7 милиона), Burson Marsteller (€4,7 милиона) and Interel (€5 милиона).