Американските производители на чесън казват, че най-накрая са започнали да печелят 25-годишната си битка с китайския внос. И това се дължи на митата на президента на САЩ Доналд Тръмп.

Тръмп наложи тарифи за вноса на чесън от Китай през месец септември 2018 година. През месец май тази година от 10% САЩ увеличи ставката на 25%, като по този начин се засили търсенето и отглеждането на реколтата на родна земя. 

Малко след увеличаването на митата в интервю за Reuters местният производител Кен Кристофър си пожела тарифите да останат за постоянно. Той е изпълнителен вицепрезидент на базираната в Калифорния компания Christopher Ranch - един от малкото останали големи производители на чесън в страната. 

Кристофър продължава историята си днес пред BBC. "Не вярвах, че в търговската война може да има победители. Когато стартираха тарифите на президента Тръмп за чесън, точно в този момент чесънът от Калифорния наистина стана конкурентен", разказва фермерът. 

Американските производители на чесън се оплакват от началото на 90-те години, че Китай наводнява пазара с ароматния зеленчук, продавайки го на цени по-ниски от цената на производство. Според тях това е търговска практика - дъмпинг.

Правителството на САЩ разследва тези сигнали и още през 1994 година се съгласява, че някои китайски фирми наистина продават чесъна си в САЩ на по-ниски от справедливите стойности.

В резултат на това всяка китайска компания, призната за виновна в тази практика, беше "ужилена" с огромни мита - 377%. Скоро след това обаче китайските фирми намериха начини да заобикалят тези наказания - за всеки отделен случай те започнаха да създават нови предприятия и да разпространяват същия продукт в нова опаковка.

Кен Кристофър оприличава това с известната в САЩ игра "удари къртицата" - тъкмо човек да я удари и тя отново се е скрила в дупката си, за да се покаже от друго място. Вследствие на тези схеми китайският евтин чесън продължава да наводнява пазара в САЩ. В резултат от 12-те търговски ферми за зеленчука, съществуващи още от 90-е години, сега са оцелели само три.

Днес останалите производители на чесън в САЩ твърдят, че тарифите на Тръмп за китайския чесън работят, защото се прилагат веднага - сега няма начин вносителите да ги заобиколят. "Тарифите на Тръмп се оценяват и се таксуват предварително. Невъзможно е китайците да ги избегнат", обяснява Кристофър.

САЩ и Китай с нови мита за над $180 милиарда. Но те са по-различни от останалите досега

САЩ и Китай с нови мита за над $180 милиарда. Но те са по-различни от останалите досега

И това е лоша страна за компаниите и потребителите в двете държави

Christopher Ranch е един от трите производители на чесън в САЩ, които успяват да оцелеят на пазара. Днес той добива повече от 45 милиона килограма от луковиците всяка година, като осигурява почти една трета от целия пресен чесън, консумиран в САЩ. Кристофър споделя, че семейният бизнес бележи успех откакто са били въведени тарифите за китайски внос.

"Наблюдаваме растеж от година на година между 6 и 23% на пресния си чесън. Това може да не изглежда много, но когато се измерва в милиони килограми, това оказва огромна разлика за нашето производство", допълва той.

Справка на BBC прави сравнение на цените на продукта преди и след налагането на тарифите на Тръмп. За бял чесън, продаван в Бостън през август 2018 година например, кутия от 13,6 килограма от Китай е струвала между 25 и 30 долара. Кутия със същото количество американски чесън пък е струвала 68 долара. След тарифите цената на същите кутии с китайски чесън се е повишила до между 52 и 55 долара, докато калифорнийският чесън вече е между 70 и 74 долара. Китайският чесън продължава да бъде по-евтин, но разликата в цената е значително намалена. Така е много по-лесно американските производители да предложат на потребителите местен продукт вместо китайски, който излиза с малко над долар по-скъп на килограм.

Чесновите спекуланти очакват свръхпечалби

Чесновите спекуланти очакват свръхпечалби

Слабата реколта в Китай вдигна цените

Франк Лавин, който е бивш заместник-секретар по международната търговия в Министерството на търговията на САЩ, обяснява за агенцията, че проблемът с въведения през 1994 година налог е, че китайските вносители са успели много бързо да се адаптират към новите условия и да заобиколят промените. "Факт е, че понякога те бяха по-пъргави при създаването на тези образувания, отколкото митническите служби на САЩ биха могли да бъдат в откриването им", допълни той.

Според Кристофър всички, които критикуват строгата тарифна политика на Тръмп за стимулирането на американската икономика, грешат и не трябва да го атакуват. "Трудно е да се говори, тъй като медиите непрекъснато пишат срещу тарифите. По този начин те подкопават значимостта им за земеделските производители, докато това всъщност е от полза за родната чеснова промишленост."

Търговски експерти обаче предупреждават, че по-високите разходи вероятно ще бъдат прехвърлени върху потребителите. "Ако сте местна фирма, която е защитена от чуждестранна конкуренция с тарифни ставки, ще бъдете склонни да харесвате тарифите, тъй като те предотвратяват чуждестранната конкуренция", коментира ръководителят на центъра за търговия и преговори на Фондоация Temasek Дебора Елмс. По този начин се пренебрегва чуждестранната конкуренция и се позволява на местните производители да предоставят стоки, които са по-малко конкурентни в дългосрочен план, каза още специалистът.

От своя страна Кен Кристофър е на мнение, че участието на САЩ в търговски войни в дългосрочен не е в макроикономически интерес за страната. Неговата индустрия обаче е имала нужда от облекчение като тарифите на Тръмп - незабавно облекчение.

Защо производителите на чесън в САЩ са единствените печеливши фермери от търговската война

Защо производителите на чесън в САЩ са единствените печеливши фермери от търговската война

След наложените мита върху китайския чесън, американците вече си купуват произведен в страната им