Около 212 000 жилища не достигат на гръцкия пазар на имоти, според проучване на Piraeus Bank. Това е причината жилищата да са надценени с 14% спрямо нивото, на което би трябвало да са според макроикономическите показатели на гръцката икономика, пише Kathimerini.

Piraeus Bank смята, че причина за намаленото предлагане е, че краткосрочната дейност по отдаване под наем е погълнала 170 000 жилища. Анализаторите на банката казват не се очаква скорошно увеличение на предлагането на имоти, за да се задоволи излишното търсене. Двуцифреното увеличение на цените на жилищата обаче, вече е преминало, цените ще продължат да се увеличават, но не с такива темпове.

Според ръководителя на финансовите анализи и инвестиционната стратегия на Илиас Лекос един от параметрите, които обясняват спада в предлагането, е сривът на частната строителна дейност по време на финансовата криза.

Парадоксът на пазара на жилища в гръцката столица Атина

Парадоксът на пазара на жилища в гръцката столица Атина

На фона на слабото търсене, цените продължават да растат с двуцифрени темпове

През 2001-2011 г. се изчислява, че жилищният фонд в страната се е увеличил с 917 000 жилища. Само през 2005 г., когато строителството беше в бума си, бяха доставени 195 000 нови жилища. През последвалото десетилетие обаче (2012-2021 г.) новите домове не надхвърлят 155 000 броя.

В същия период по отношение на търсенето през 2001-2011 г. са създадени 582 000 нови домакинства, докато през следващото десетилетие съответният брой намалява до 197 000.

Междувременно 170 000 имота се използват за краткосрочно наемане, така че общото търсене достига 367 000 имота. Така се получава дефицитът от 212 000 жилища, което обяснява и много високите продажни на имотите. Ако краткосрочните наеми не процъфтяваха на пазара, балансът между търсенето и предлагането на жилищния пазар щеше да е по-добър, отколкото е днес, коментират от банката.

Въпреки това според анализаторите, първите признаци на задъхване на пазара вече са започнали да се появяват, защото високите цени изглежда започват да отказват хората от покупки и има по-малко сделки.