Голяма част от парите от Плана за възстановяване и устойчивост, които България най-вероятно ще загуби, ще рефлектират и върху програмата за енергийна ефективност, а от там и за санирането на сградния фонд у нас, който от години е в застой. На този фон държавата планира да изтегли нов кредит от 2,5 милиарда лева, който да отиде за безплатно обновяване на жилищни сгради у нас като средствата ще се влагат в следващите 4 години.
Парите обаче са крайно недостатъчни, а моделът като цяло е сбъркан заявиха пред Money.bg представители на сдружения на собственици по време на събитие по темата, което се проведе в БТА по повод Световния ден на Енергийната ефективност. Пресконференцията беше организирана от Центъра за енергийна ефективност ЕнЕфект, Хабитат България, БАИС и Българо-австрийска консултантска компания и в нея участваха представители на сдружения на собственици, местните власти и експерти по енергийна ефективност.

"Тези средства, които ще бъдат отпуснати, те са извън планираните по Плана за възстановяване и устойчивост. Очаква се ББР да бъде основен партньор на фирмите към предстоящото обновяване на сградния фонд. В момента обаче липсва политическа воля как да се случи тази промяна в начина на обновяване на сградите", коментира д-р Драгомир Цанев, директор на Центъра за енергийна ефективност ЕнЕфект.
Милиони домакинства отново са без достъп до саниране
Въпреки че правителството планира да вземе 2,5 милиарда лева дълг за обновяване на многофамилни жилищни сгради в периода 2025 - 2029 година, тези средства ще покрият не повече от 2 500 сгради. В същото време от саниране се нуждаят над 60 000 сгради, а 1,2 милиона еднофамилни къщи са изцяло изключени от програмата, стана ясно по време на днешната пресконференция в БТА.
"Трябва да намерим механизъм, който да работи за всички собственици, а не само за малка група сгради, които успяват да влязат в програмата. Решението не е просто в повече пари, а в правилно структурирано финансиране", подчертава Драгомир Цанев.
Според данните от Националната програма за саниране на жилищни сгради става ясно, че едва 4% от сградите у нас са били обновени в периода 2016-2020 година, когато работеше националната програма по обновяване на сградите, като според независими данни на "ЕнЕфект" в постройки в Габрово и Бургас е констатирано значително увеличение на топлинния комфорт през зимата.
"Има ли икономическа и социална логика в това ограничените публични средства да се предоставят безвъзмездно на високодоходни домакинства, докато 1,8 млн. души, живеещи в енергийна бедност, не получават подкрепа за енергийно обновяване? Сегашният модел не просто не решава проблема, а задълбочава социалното неравенство", коментира Минчо Бенов, директор на Хабитат България.
"Държавата обаче не прави подобни анализи доколко целесъобразно са похарчени над 2 милиарда лева държавни средства през периода въпросния период. Сегашната предвидена в бюджета програма е със същата неразбираема визия", допълва Цанев.

Източник: БГНЕС
Грешно ли е безплатното саниране?
Експерти, домоуправители и собственици на имоти са категорични, че е крайно време за кардинална промяна в политиката за енергийна ефективност в страната, за да спре хаосът и повече сгради да бъдат адекватно обновени. Според представителите на бизнеса продължаването на модела на безплатно саниране от страна на държавата няма да ускори процеса по обновяване на сградите, а напротив - повечето собственици на имоти пак ще са пасивни участници в процеса.
Според експертите държавата трябва да подпомага само енергийно бедните хора, така както е в почти цяла Европа. Останалите трябва да участват в процеса поне частично по със собствени средства или с кредити, за да има ефект и за да бъдат нещата по-прозрачни и по-бързи.
Представители на сдружения на собственици заявиха категорично, че не искат да чакат още 5-10 години, за да получат достъп до финансиране, за което са започнали подготовка още през 2022 година, а и по-рано. Те вече са положили огромни усилия да организират своите съседи, да подготвят документи и да отговорят на сложните административни изисквания, част от тях за вложили немалко собствени средства - и за самоучастие по програмата с 80% грант, и за енергийни обследвания и технически паспорти, но държавата не им предоставя никаква алтернатива освен да чакат неопределено време с обещание проектите евентуално да започнат през 2028 - 2029 година.
"Навсякъде се говори за отпускане на кредити, но истината е, че банките не дават възможност за кредити за енергийна ефективност", заяви Стефка Гамизова, която е управител на етажна собственост на сграда в район "Оборище", Сдружение на собствениците.
От своя страна, представители на местните власти изразиха разочарование, че цялата тежест на организирането на процеса - от убеждаване на гражданите до провеждането на обществени поръчки - пада върху тях, докато несигурността и честите промени в политиката тотално ерозират доверието на гражданите. В момента това е особено актуално за гражданите, които са участвали във втория етап на програмата с 80% грант - въпреки осигуреното съфинансиране те все още не знаят дали и кога парите ще стигнат до тях.
Опитът от 2015 година показа, че "Програмата за безвъзмездно финансиране" на 100% от разходите за обновяване на многофамилни сгради не постигна очакваните резултати. За 10 години са обновени едва 4% от многофамилните сгради, като според оценките ефектът върху енергийната ефективност и разходите на домакинствата е далеч под възможния потенциал. Причините са много - често несправедливо разпределение на средствата, като субсидии на високодоходни домакинства, ограничен обхват и слабо качество на изпълнение.

Източник: БГНЕС
Какво може да се направи?
Вместо да чакаме още едно десетилетие, докато новата програма бавно се разгръща, има реалистични алтернативи, категорични са експертите. Ето и част от идеите им:
• Паралелна пилотна схема с частично грантово финансиране - комбиниране на 50% грант и 50% мек кредит с гаранции от държавни и частни финансови институции
• Финансиране чрез рециклиране на средства - връщащите се вноски по кредитите могат да финансират бъдещи проекти без нужда от постоянно увеличаване на държавния дълг
• Таргетирана подкрепа за енергийно бедните домакинства - използване на Социалния климатичен фонд за субсидиране на самоучастието
• Техническа помощ и достъп до информация - държавата трябва да подпомогне собствениците с ясни насоки, техническа и административна подкрепа
България трябва да се адаптира към успешните европейски практики, като използва публичните средства за мултиплициране на инвестиции, а не за еднократни разходи, които ще изплащаме с поколения наред. Това ще гарантира, че никой няма да бъде изключен от достъпа до по-добри жилищни условия и по-ниски сметки за енергия, категорични са експертите по енергийна ефективност.
ddoko-doko
на 05.03.2025 в 16:55:09 #1Петров, и ти май не правиш разлика между саниране и полагане на хидро/топлоизолация.
Санирането е цялостен основен ремонт на сградата - елелектрически кабели, ВиК, вътрешни мазилки и прочее - значи никой не трябва да живее там по време на ремонта.
Това за което си писал е точно само полагане на хидро/топлоизолация.
Никога не е късно да се изложиш.