Вече повече от век както войниците на бойното поле, така и хората на науката и бизнеса очакват помощ от небето. Новото през последното десетилетие е, че те все по-често получават това съдействие от роботи. Летящи роботи.
Дроновете вече отдавна не са играчки. Войната в Украйна е не само най-голямата в Европа от 1945 г. насам, но е и първият конфликт, в който и двете страни използват безпилотници - и то като значима част от своя арсенал. Междувременно, на тях се поверяват все повече цивилни задачи, които до неотдавна са изисквали скъпото и често пъти опасно ангажиране на пилотирани самолети и вертолети.
Вече не говорим за "дрон революция", а за превръщането на тези машини в първи избор във всеки случай, в който поглеждаме към небето. Една българска стартираща компания със собствено ноу-хау разработва, произвежда и успешно реализира на пазара богата гама от безпилотни машини, готови за всякакви мисии - да обучават, откриват и пазят. Става дума за fragaX.
Генезис
Фирмата е създадена преди 5 години от Кирил Димитров - инженер и специалист по софтуер и хардуер с образование от Германия и 10-годишен опит в Audi, включително и по системите за автономно движение на компанията.
Базираната в Пловдив fragaX проектира и изработва както конструкцията (в която се влагат карбон и кевлар), така и софтуера на своите безпилотни самолети, подчертава пред Money.bg главният инженер на компанията Румен Димитров.
Източник: Явор Николов
Това включва и системата FragaPilot, която позволява дронът да лети по предварително зададен маршрут: "Малко фирми имат свой автопилот. Когато купиш автопилот за, например, 25 000 долара, той натоварва цената, освен това често продажбите са под условие - например, не можеш да го изнасяш. Най-лошото в един купен автопилот е, че не можеш да добавиш нищо - софтуерът е затворен".
Това позволява на компанията да предлага повече от дузина модели - от малки 4-килограмови електрически машини до 90-килограмови самолети, които носят по 20 килограма полезен товар в продължение на между 20 и 40 часа на максимална височина от 8000 метра.
Военно приложение
Дронове на fragaX се използват за обучение във Военната академия "Георги Раковски", а един от моделите на компанията беше избран от Министерството на отбраната и вече се използва като авиомишена по време на стрелбите на полигона в Шабла.
Със същата цел се експлоатират и във въоръжените сили на друга държава, но за момента от компанията предпочитат да не коментират коя е тя.
По думите на инж. Димитров, сред силните страни на безпилотния самолет са не само изгодната цена (между 2 и 8 пъти по-ниска от тази на чуждестранните конкуренти), но и дългото полетно време, което позволява разчетите на зенитно-ракетните комплекси да отработят всички елементи от засичането до успешната стрелба по целта.
"Досега проблемът беше, че когато дойдат външни клиенти, направим им демонстрации и ги харесат, те ни задаваха един въпрос - след като са толкова добри и имате собствен автопилот, защо ги няма във вашата армия? Този въпрос вече отпадна. През следващите 4 години ни гласуваха доверие да бъдем техен доставчик", отбелязва главният инженер на компанията.
fragaX обаче има по-амбициозни планове. В момента в разработка е модел, базиран на авиомишената, но с два двигателя и подсилена конструкция. Неговата мисия ще е да унищожава други дронове. По думите на инж. Димитров машината лети с 300 км/ч на до 7000 метра и може да развие до 600 км/ч в пикиране. Така с маневра "таран" може да бъде неутрализиран и безпилотник с размерите на "Байрактар".
"Това ще бъде част от цялостна анти-дрон система. Сега, за да свалиш един безпилотен апарат, който струва 50 000 долара, трябва да използваш ракета за 500 000", обяснява главният инженер, който е и бивш борден техник от военновъздушните сили.
Очи в небето
По време на военните учения по-големи дронове на fragaX извършват и друга задача - въздушно наблюдение и коректировка в реално време на обстрел на плаваща мишена. За целта е бил разработен самолет, който може да лети повече от 20 часа.
Догодина той ще подпомага огнеборците при борбата им с горските пожари - плановете на екипа на компанията е да съдейства на доброволни начала: "От една страна - да се научим как най-добре да наблюдаваме пожара продължително и в реално време. От друга - пожарникарите да видят, че има български производител, който е способен на това".
Източник: Явор Николов
Безпилотен самолет е използван за заснемане от въздуха с висока резолюция, а освен това на борда на други машини са изпробвани различни сензори.
На индустриалното изложение MachTech & InnoTech Expo от fragaX очевидно не търсят нито пожарникари, нито чужди армии. "Хората главно се интересуват от наблюдение. Охраната на големи обекти особено през нощта с безпилотен самолет е относително лесна - с една термовизионна камера никой не може да се скрие от него", обяснява инж. Димитров и допълва, че вече има заявен конкретен интерес.
Той е уверен, че според заданието компанията може да изработи безпилотен самолет, който да следи от небето всичко - от течове на газ или жп трасета до незаконно преминаване на границата на страната.
Достъпно решение
Стартерът на самолетите остава на земята, те нямат колесник и се приземяват с парашут. Причината е една - от компанията искат машините им да продължават да бъдат достъпни. "Оптимизираме конструкцията, оптимизираме хардуера и софтуера, за да можем да намалим максимално цената", подчертава инж. Димитров.
Явно той и колегите му виждат, че това работи. За момента екипът на fragaX е малък, защото производството е в неголеми серии, но плановете на компанията са за разрастване.