Мукеш Амбани е най-богатият човек в Индия и един от най-заможните азиаци. Сега той има много амбициозна цел - да създаде следващият световен технологичен лидер, който да се конкурира с гигантите Google, Amazon, Alibaba и Tencent.

Неговата компания Jio Platforms вече е тръгнала по този път, като има създадена собствена екосистема от приложение. И в нея потребителите могат да открият какво ли не - от онлайн продажби на хранителни стоки до стрийминг на видеа. И досега 388 милиона потребители ползват нейните приложения, като те са абонати и на мобилния оператор от същия конгломерат Reliance Jio, разказва CNN Business.

Но най-богатият индиец се нуждае от свеж капитал, за да финансира осъществяването на своята идея и да навлезе в следващата фаза от създаването на дигитален доминант на пазара в родината си, който е най-бързо растящият в света.

Заради това само в рамките на няколко седмици той успя да привлече над 9 милиарда долара от американски инвеститори. Най-голямото вложение дойде от социалната мрежа Facebook в размер на 5,7 милиарда долара. Последната сделка пък беше сключена в края на седмицата с нюйоркския фонд KKR, който придоби 2,32% от компанията Jio Platforms срещу 1,5 милиарда долара.

Мукеш Абмани продаде още един дял в Reliance Jio

Най-богатият индиец продава още един дял в империята си, за да намали дълг от $20 милиарда

Купувач е американският фонд KKR

"Амбани безспорно иска дружеството да бъде нещо повече от един телеком. Той иска да създаде индийския Google или Tencent", казва анализаторът от PitchBook Уили Ферно.

Под управлението на Амбани Reliance Industries се разви от петролна и енергийна компания в мащабен конгломерат, който има в портфолиото си физически магазини за търговия на дребно, оператор, дигитални платформи и още много други.

За да отведе конгломерата на следващо ниво обаче милиардерът имаше нужда да попие ноу-хау от гигантите от Силициевата долина. Именно заради това след като излезе информацията за партньорството с Facebook плановете на Амбани станаха напълно ясни.

Сделката, която все още предстои да бъде одобрена от регулаторите, даде ясен сигнал, че бизнесменът се опитва да създаде "платформа, където можеш да получиш всичко - от онлайн банкиране, през приложения за изпращане на съобщения и до социална медия", обяснява Ферно.

Амбани със сигурност ще се цели да се конкурира с популярното в Китай приложение на Tencent WeChat. Jio Platforms обаче има един коз в своя полза - огромна мрежа от абонати на телекомуникационния си оператор. Това ще ѝ помогне по-лесно да изгради база от клиенти за дигиталните си приложения.