След огромния скандал, в който Boeing се забъркаха след тежкия инцидент с една от новите си 737 Max 9 машини, авиокомпаниите е много вероятно да обърнат поглед към Европа и по-специално към новия пътнически самолет Airbus A321XLR, пише Business Insider.

Припомняме, елемент от фюзелажа на място, където по принцип има врата, се откачи в полет и само ниската височина и адекватната реакция на екипажа предотвратиха трагедия. Наложи се десетки самолети да бъдат приземени за проверки, а в медиите се появиха информации за некачествена работа на подизпълнители и слаб контрол от страна на Boeing.

Boeing е изправен пред нови въпроси относно 737 Max

Boeing е изправен пред нови въпроси относно 737 Max

След поредния инцидент

Това вбеси авиокомпаниите, които в момента наваксват загубеното заради пандемията. Най-откровен беше изпълнителният директор на United Airlines Скот Кирби. "Спирането от полети на Max 9 преля чашата. Ще направим алтернативен план, който не включва Max 10", заяви той пред CNBC.

Max 10 не е метафора, а конкретен самолет - най-големият 737 Max. United са поръчали 150 броя, но доставките се бавят поне от 5 години. Още няма и сертификация от Федералната авиационна агенция.

На този фон превозвачът пазарува и от Европа - поръчани са 130 Airbus A321neo и 50 A321neoXLR.

XLR?

Airbus A321XLR се води вариант за далечни пътувания (от Xtra Long Range) на теснофюзелажния авиолайнер. Той има допълнителен горивен резервоар, който му позволява да лети 11 часа без прекъсване.

Колко пътнически самолети ще достави Airbus тази година и каква е печалбата на корпорацията

Колко пътнически самолети ще достави Airbus тази година и каква е печалбата на корпорацията

На загуба обаче е подразделението за хеликоптери

Това е особено важно за авиокомпаниите, които могат да си позволят да свързват дестинации без междинни кацания - например, от Северна Каролина директно до Лондон. Именно така вероятно ще го използват от American Airlines, които също са поръчали 50 бройки. Това се постига и с по-голям самолет, но е много по-скъпо - между Париж и Ню Йорк разликата е приблизително двойна.

За последното помагат и по-икономичните двигатели - те изгарят 30% по-малко гориво от тези на Boeing 757. Двата самолета имат сходен капацитет - 180-220 пътници в две класи. Новата машина е с по-добри условия в пътническия салон, а има и допълнителни системи, които да улеснят работата на пилотите по време на дългия полет.

Така не е изненадващо, че Airbus имат поръчки за над 500 самолета от 25 авиокомпании от целия свят.