Чешкото правителство подписа в началото на седмицата споразумение със САЩ за доставката на 24 изтребителя F35 на стойност 6,6 млрд. долара, предадоха световните агенции. Сделката е значима както в местен, така и в регионален и глобален план.
Това е най-големият договор за въоръжение в историята на Чехия. Той идва след повече от 20 години, в които чешките ВВС търсят своя път.
Трудното откъсване от миналото
Подобно на всички останали страни от Варшавския договор, Чехия влиза в 90-те с военновъздушни сили по съветски модел на организация и с преимуществено съветска техника. Половината от модерните, но скъпи за поддръжка в новите реалности МиГ-29 остават в Словакия, а другата половина са разменени за полски спасителни хеликоптери PZL W-3 в рамките на сериозно критикувана сделка.
През следващите години чешкото небе се пази от остарелите МиГ-21 и МиГ-23 в различни модификации, а междувременно тече мъчителна процедура по закупуване на нов модерен изтребител, съвместим със системите на НАТО. Сред вариантите са F-16, френският Mirage 2000, Eurofighter Typhoon и шведския JAS-39 Gripen.
Именно последният е избран за победител в надпреварата - на фона на нови обвинения за това, че в негова полза са натежали най-вече обещанията за солидно офсетово споразумение за шведски инвестиции в страната... а не липсват и твърдения за друг тип мотивация на най-високо политическо ниво.
Заради политическите скандали и тежките наводнения в Чехия през 2002 г., сделката за закупуване пропада и вместо това две години по-късно 14 изтребителя са взети на лизинг.
Около 10 години по-късно темата за придобиване на боен самолет отново идва на дневен ред. Gripen отново се оказва фаворит на военното ръководство, но корупционните съмнения около лизинговия договор дават сериозни аргументи и на тези, които желаят да се разгледат вариантите за F-16, F/A-18 (като тези, които летят в съседна Унгария), F-15SE или даже за вече навлизащия на въоръжение по това време F-35A.
Има и радикално предложение - чешките ВВС тотално да се откажат от свръхзвуковите изтребители и да останат само с един тип реактивен боен самолет: местния дозвуков Aero L-159. Той е разработен на базата на учебна машина и е предназначен предимно за поразяване на слабо защитени земни цели. В крайна сметка, здравият разум поне частично надделява и лизингът е удължен.
Така в момента чешките ВВС имат 14 изтребителя Gripen и 16 щурмови L-159 - ситуация, подобна на тази в българските ВВС, които в момента имат по една ескадрила МиГ-29 и Су-25.
Скок в бъдещето
Чешкото правителство активно преговаря за новите изтребители от повече от година - тласък даде нахлуването на руски сили в Украйна. Целта е първите F-35 да пристигнат през 2031 г., а останалите - до 2035 г. Междувременно, използваните в момента Gripen ще бъдат върнати.
"F-35 е единствената система, която може да ни помогне да се справим на бойните полета на утрешния ден - при нужда, ние ще можем заедно със съюзниците си да се защитим от агресия", заяви началникът на чешкия генщаб ген.-лейтенант Карел Рехка.
Цената на самите самолети, въоръжение и обучение на пилоти е 5 млрд. долара, но останалите пари ще са нужни са мащабна реконструкция на авиобаза "Часлав" спрямо заложените от американска страна спецификации и други разходи.
След няколко години F-35A ще защитават небето на голяма част от натовските страни - Белгия, Великобритания, Германия, Гърция, Дания, Италия, Норвегия, Нидерландия, Полша, Румъния, Финландия, а вече е ясно, че и на Чехия.
знайко
на 30.01.2024 в 22:03:56 #25 млрд. За 24 самолета означава 1.66 млрд. за 8. А ние за много по-лошите 8 бр F16 дадохме повече. Има ли прокурори???
shtimpo
на 30.01.2024 в 16:45:47 #1Като започнат да получават сметките за поддръжка и резервни части ще им утихне ентусиазЪма