В големите компании дългите работни седмици и работохолизмът са нещо често срещано. Ръководителите и мениджърите им са взискателни и амбициозни хора, които изискват от служителите си да бъдат напълно отдадени на работата.

Заради динамичния и натоварен работен график, много от работещите не могат да вземат дори полагащия им се годишен си отпуск.

Една компания и нейният мениджър обаче имат различен подход. Те плащат на служителите си, за да си почиват. Работещите в Steel House - компания за маркетинг и реклама, получават по 2000 долара годишно, за да пътуват където пожелаят по света и да правят всичко, което пожелаят (стига да не е незаконно).

Дали ще използват сумата за еднократна ваканция, или за няколко екскурзии, зависи от самите служители. "Нашата култура е много проста. Тя се основава на доверие и амбиция", казва Марк Дъглас, изпълнителен директор на Steel House.

Схемата е проста: служителят купува самолетния билет за почивката си и може да бъде компенсиран още на следващия ден. Ако пък той не разполага с достатъчно пари, SteelHouse му позволява да използва фирмена кредитна карта, за да резервира полета си.

След като се върне от пътуването си, служителят може да представи документ за разходите си, като ще му бъде възстановена сума до 2000 долара.

"Когато за пръв път казахме на хората, че имат неограничена почивка, те не знаеха как да го тълкуват", разказва Дъглас.

Снимка 315233

Източник: Getty Images

Разбира се, някои служители са пожелали да получат сумата кеш, вместо да я използват за екскурзия. "Всъщност искам да отидете някъде и да се забавлявате", отговаря им мениджърът.

Резултатите от тази нестандартна фирмена политика са повече от впечатляващи. През последните 3 години, са напуснали само 5-ма от 250-те служители на компанията. Трима от тях са напуснали по лични причини, нямащи никаква връзка с работата им. Освен това компанията установява, че след почивката хората идват на работа презаредени и са много по-продуктивни.

Според Дъглас подобна практика може да се приложи във всички икономически сектори, а компаниите просто трябва да научат повече за тази идея и да узреят за нея.

Политиката е вдъхновена от собствените му позитивни преживявания на работни места, които насърчават служителите да си вземат почивки.

"Първият път, когато бях изложен на подобна корпоративна култура, промени начина, по който гледам на нещата за останалата част от живота ми", разказва той.

Мениджърът иска членовете на екипа му, много от които са под 30-годишни и не са работили на много други места, един ден да създадат компании, които прилагат подобни политики с мисъл за бъдещето.

"Едно е да кажеш: имате 3 седмици почивка, както правят повечето компании. Съвсем друго е да кажеш: разполагате с пари в брой, а ако не отидете на почивка и не ги изхарчите, парите буквално се разхищават. Това е съвсем друг начин да покажеш, че това е реално", обяснява Дъглас.