Три от тридесетте приоритетни за ЕС транспортни проекти са в България: модернизирането на жп връзката Видин - София - Кулата, подобряването на навигацията на река Дунав и изграждането на магистрала „Струма".

Това каза министърът на транспорта Петър Мутафчиев по време на срещата, организирана през м. октомври във Варна от Централноевропейската инициатива (ЦЕИ) и Процеса на сътрудничество в Югоизточна Европа, научаваме от специализираното издание „Железопътен транспорт".

Мутафчиев е посочил, че България има стратегия за развитие на транспортната инфраструктура до 2015 г. До тази година се планират инвестиции в размер на €4.7 млрд., от тях €1.8 млрд. са за железопътната инфраструктура. 1.93 млрд. евро ще дойдат от държавния бюджет.

Въпреки тези впечатляващи цифри, министърът счита, че средствата за транспортната инфраструктура не са достатъчни и затова ще се залага на публично-частното партньорство.

Специално внимание заслужава изграждането на транспортен коридор номер 8, като се очаква след три до пет години магистралата Радомир - Кюстендил да свързва България и Македония. Средствата за довършване на оставащата трикилометрова жп отсечка до македонската граница вече са осигурени.

В този посветен на инфраструктурата форум са взели участие транспортните министри на Гърция, Албания, Македония, Черна гора и генералният директор на ЦЕИ. Транпсортните министри на Албания и Македония са заявили, е изграждането на връзката Дуръс - Скопие - София - Варна/Бургас е приоритет за инфраструктурата и на двете страни. Те наричат коридор 8 „проект на хилядолетието" и разчитат на Световната банка да осигури финансиране.  

Харолд Крейд, председателят на ЦЕИ отбелязва, че €75 млрд. (23% от кохезионния бюджет на ЕС) са предназначени за инфраструктурни проекти.

Приоритетите на министър Мутафчиев за развитието на нашата инфраструктура са както следва: жп линията Пловдив - Свиленград, Дунав мост 2, терминалите София и Варна, автомагистралите „Тракия", „Хемус", „Марица" и „Струма".