„1300 аптеки пред закриване", алармира „Новинар"
Около 1300 аптеки в цялата страна ще бъдат закрити, защото не отговарят на изискванията в Закона за лекарствата в хуманната медицина. Това съобщиха вчера от ръководтсвото на Асоциацията на собствениците на аптеки (АСА).
Те атакуваха два текста от закона, според които собственик на аптека може да бъде само магистър-фармацевт, който освен това не трябва да работи в друга аптека или да притежава повече от една. Това противоречи на конституционното право на всеки български гражданин на свободна стопанска инициатива, противоречи и на европейските практики, твърдят в асоциацията. В същото време обаче от Българския фармацевтичен съюз (БФС) изцяло подкрепят промените.
Промените в закона, които бяха приети през юли, ще доведат до поскъпване на цените на лекарствата, ще бъде намалена конкуренцията и ще се увеличи безработицата сред фармацевтите, алармираха от асоциацията. Причината е, че в момента голяма част от собствениците на аптеки не са магистър-фармацевти или притежават повече от една аптека. От АСА ще настояват за нови промени в закона, които да позволят на всеки да бъде собственик на аптека.
Според представители на Българския фармацевтичен съюз обаче смисълът на това изискване е да се поставят на първо място правата на пациентите, а не на лица, водени от икономически интереси.
Според собствениците на аптеки промените в закона пораждат редица неясни казуси като този с наследствеността на аптеките. Освен това промените, които ние предлагаме, бяха залегнали в законопроекта на Министерския съвет, който бе отхвърлен от депутатите по време на гласуването, допълниха от АСА. Тогава и председателят на здравната комисия доц. Борислав Китов прогнозира, че промените могат да доведат до закриването на част от всички 4500 аптеки в страната.
„Над 2 млрд. лв. несъбрани дългове има държавата", пише „Сега "
Несъбраните държавни вземания у нас надхвърлят 2 млрд. лева, като само Държавният резерв и Агенцията за следприватизационен контрол имат 550 млн. лв. признати, но несъбрани дългове. Това стана ясно на дискусията "Частните съдебни изпълнители - в подкрепа на събирането на държавните вземания", организирана от Проекта за реформа в търговското право на Американската агенция за международно развитие.
Следприватизационната агенция например има издадени изпълнителни листове за 285 млн. лв., а общо признатите й от съда вземания са за над 350 млн. лв. Резервът пък има 200 млн. лева "висящи" вземания - присъдени, но неполучени. Още куп държавни органи имат сериозни неприбрани суми.
Частни държавни вземания по принцип са заемите от фонд "Земеделие", кредити, обезпечени с държавна гаранция, задълженията на търговските дружества към фалиралите преди години банки и др. Преди време стана ясно, че около 1/3 от вземанията на Агенцията за държавни вземания са свързани с източен ДДС и са на практика несъбираеми.
На кръглата маса са били обсъдени пречките пред държавата да възлага събирането на повече държавни вземания на частни съдебни изпълнители, което би повишило събираемостта.
„Европейскси измерения на работното място", е едно от заглавията в „Дума"
Основните въпроси на пазара на труда са тези с качеството на работните места, на човешките ресурси и на повишаване конкурентоспособността на българската икономика. Това каза зам.-министър Баки Хюсеинов при откриването на национален семинар "Качеството на работните места: Европейски и национални измерения".
Семинарът е в рамките на проект по програма ФАР "Развитие на човешките ресурси и насърчаване на заетостта" и бе открит вчера в Бояна. Баки Хюсеинов каза още, че ангажиментите, които страната ни е поела по изпълнение на лисабонската стратегия, изискват национален дебат. Зам.-министърът посочи, че настоящият форум ще подпомогне тези процеси.
"Присъединяването към общия европейски пазар и необходимостта от предприемане на решителни действия и предизвикателствата на глобализацията поставят пред българския износ много изисквания. От една страна е необходимо мотивирана и квалифицирана работна сила, която се чувства сигурна по отношение на кариерното си развитие. От друга страна Ц работодателите имат нелеката задача да осигурят условия на труд, отговарящи на високите европейски изисквания.
„1000 лв заплата за служителите на българското ФБР", съобщава „Новинар"
1000 лв. заплата ще вземат всички служители от новата Национална агенция по сигурността, техните възнаграждения ще бъдат приравнени към тези на военните контраразузнавачи, съобщи вчера Frognews.bg. Контраразузнавачите от Националната служба "Сигурност" са с месечни заплати от 650 - 700 лв. Колегите им от финансовото разузнаване взимат по 800 лв.
Засега с най-големи шансове да оглави българското ФБР е секретарят на правителствения Съвет по сигурността Петко Сертов. За заместник на службата се спряга доскорошният шеф на националното следствие Ангел Александров. Той бе принуден да подаде оставка, след като сътвори компроматния скандал около делото срещу шефа на Топлофикация - София Валентин Димитров, в който бе замесен и министър Румен Овчаров, който също подаде оставка.
„Созопол изпревари София по рейтинг", отбелязва „Монитор"
Отсъденият от Българската агенция за кредитен рейтинг дългосрочен инвестиционен кредитен рейтинг на община Созопол "А-" и краткосрочен "А-1" нарежда общината сред регионите с висока финансова стабилност и нисък кредитен риск, много добра ликвидност в краткосрочен аспект и наличие на чувствителност към външни фактори. С този рейтинг общината изпревари София. Това казаха от БАКР, ръководена от Христо Михайловски.
Повишеният рейтинг подобрява възможността за привличане на чуждестранни инвестиции, осигурява по-бърз и по-лесен достъп до международните пазари.
В последните четири години в Созопол са били инвестирани повече от 800 000 евро. Вложените средства в благоустрояване и околна среда на глава от населението са с 5 пъти повече от средните показатели за България.
В сферата на туризма са реализирани 95% от инвестициите в дълготрайни активи. Созопол се нарежда на второ място в страната след Несебър по брой на нощувки на туристи и съответно приходи от тях.
От Българската агенция за кредитен рейтинг отчитат и високото ниво на събираемост на местните данъци и такси. В периода 2003 - 2006 г. генерираните постъпления са нараснали четири пъти, като 50% от тях са по линия на собствените приходи.
Средствата се влагат основно в инвестиционната програма на общината като за последните три години за благоустрояване са инвестирани 8.7 млн. лв.
„Гръцка фирма пак иска отсрочка за жп линията до Турция", научаваме от „Сега"
Гръцката фирма "Терна" поиска отново отсрочка - този път от 6 месеца, за крайния срок, в който трябва да приключи рехабилитацията на най-големия инфраструктурен проект у нас до момента - жп линията Пловдив-Свиленград. Това съобщи пред транспортната комисия в парламента вчера зам. транспортният министър Весела Господинова.
Изборът на фирмата бе обжалван пред Европейската комисия от конкурентите й и с това стартирането на проекта се забави вече веднъж с половин година. По-късно фирмата забави работата заради проблеми с обезщетенията на имоти.
Сега искането е направено във връзка с претенции на общините, съобщи Господинова. От гръцката фирма се оплакали, че почти от всяка община, през която ще минава трасето, са поискали жп линията да има надлез или подлез. Това обаче не е предвидено по проект и освен удължаване на срока ще означава и оскъпяването му. Цялата линия струва над 300 млн. евро, като гърците изпълняват само една отсечка.
Споровете с фирма "Терна" продължават и заради искането им движението по сегашната линия да се спре между Крумово и Ягодово. Когато държавата прегледала договора обаче, се оказало, че фирмата трябва да плати обезщетение за разходите, причинени от спирането. Няма обаче механизъм, по който това да се направи. Въпреки това в момента експерти от БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура" обсъждат какъв е максимално възможният срок за спиране на движението.
Линията е международна и по нея се движат влаковете за Турция.
По принцип проектът трябва да приключи през 2010 г. и предвижда след ремонта скоростта на влаковете да се увеличи до средно 160 км в час. В момента по някои разбити участъци скоростта не може да надвиши 25 км в час.
„Банките уведомяват ако прекратят застраховка", съобщава „Новинар"
Банките няма да могат да прекратяват застраховка "Живот" на клиентите, които са теглили заем, без да ги уведомят предварително за това. Това е записано в промените в Кодекса за застраховането, които депутатите приеха на първо четене днес. Целта е кредитополучателите да бъдат добре защитени. Например досега, ако клиентът сключи застраховка "Живот" при теглене на заем, която да послужи за обезщетение, банката можеше да прекрати застраховката, без да уведоми клиента.
Така, ако се случи нещо лошо с кредитополучателя, наследниците, които са разчитали на парите от застраховката, за да покрият част от заема, остават без обезщетение. Преди време в комисията за финансов надзор (КФН) са постъпили много такива жалби, което е мотивирало ведомството да поиска подобна промяна. Кодексът урежда и работата на презастрахователните дружества у нас.
Откритите външни клонове на презастрахователни фирми у нас трябва да се наблюдават от техни външни експерти, е записано в проекта. Промените в кодекса целят синхронизиране на законодателството с европейското.
„Спецзвено следи разделното събиране на боклука", предаде „Монитор"
Строг контрол върху разделното събиране на отпадъците в София и глоба от 50 лв. за хора, които не разделят боклука, обмислят в столичното кметство. Това стана ясно вчера, след като зам.-кметът по екология Мария Бояджийска съобщи, че в кметството обмислят да създадат специално звено, което да следи какви отпадъци се хвърлят в трите вида кофи и колко често се извозват те.
Глобата е заложена в Наредбата по екология, която действа в момента, но не се прилага, тъй като разделното събиране на боклука не е задължително, обясни още Бояджийска. По думите и стана ясно, че кметството може да назначи инспектори, които да дебнат за нарушители.
До края на октомври пък ще приключи предоговарянето с четирите фирми - "Екобулпак", "Екопак", "Репак" и "Булекопак". Тогава ще стане ясно колко често ще се извозват кофите за разделно събиране и къде точно ще бъдат разположени те. Ще тръгне и конкурс за поставяне на такива контейнери в осемте софийски района, където те липсват.
„Интрастат декларациите - само по интернет", информират „Сега"
Подаването на Интрастат декларациите да се прави само по интернет с електронен подпис. Това предвиждат промените в Закона за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки, които парламентът обсъди на първо четене вчера. Сега освен по електронен път декларациите могат да се подават и на дискети директно в офисите на данъчните, поясниха от НСИ.
Към момента около 80% от фирмите вече подават декларациите чрез интернет. Електронният подпис струва около 100 лв., но спестява чакането в НАП.
От Нова година фирмите, които търгуват с Евросъюза, са длъжни да подават Интрастат вместо митническа декларация, за да може НСИ да следи търговията с ЕС.
Изискването е за компании, които имат продажби в ЕС за поне 150 000 лв. или пък са доставили от там стоки за най-малко 100 000 лв. Над тези прагове минават малко над 10 000 предприятия. Веднага щом прагът бъде надминат, подаването на документа става задължително.
„280 лв. ще струва разрешително за инвестиция в "Натура 2000", съобщава „Новинар"
Изготвянето на оценка за съвместимост на план, програма, проект или инвестиционно намерение в зоните в "Натура 2000" ще струва 280 лева. Това съобщиха вчера от пресцентъра на кабинета. Зоните, които влизат в екологичната мрежа "Натура 2000", са защитени и всякакви дейности там ще бъдат строго следени. Когато някой гражданин реши да инвестира в тези територии, ще трябва да плати сумата от 280 лева, за да му бъде издадено решение по оценка на съвместимост. В границите на екомрежата е разрешено строителство, но то ще е при по-специални условия, които щадят до-голяма степен околната среда, заявиха от екоминистерството.
„ЕС нареди: Легло за майки в офиса", пише „Стандарт"
Скоро офисът ще заприлича на хотел.Всеки чиновник трябва да се шири на 4,5 квадрата площ, климатикът ще топли до 23 градуса.
Бременните трябва да имат нужните удобства не само вкъщи, но и на работното място, нареди Европа. Бъдещите майки ще разполагат с легло за почивка и в службата, а всеки чиновник ще се шири на площ от 4,5 квадрата. Климатикът пък не бива да грее над 23 градуса и да изстудява под 21. Това гласят изискванията на Брюксел за безопасност на труда.
За да са равни по стандарт с еврофирмите, пък нашите работодатели трябва да получат т.нар. сертификат за еднаквост. У нас той се дава от "Муди интернешънъл".
Всяка фирма, която иска да работи легитимно с партньор от друга страна на ЕС, трябва да уеднакви с нея условията на труд, обясни Мирослав Георгиев от "Муди". Става въпрос за площ на работното място, еднакво качество на производство, осигуровки, безопасност. "Муди" дават сертификата само след като експертите им се уверят на място, че изискванията на ЕС са изпълнени напълно.
Според ЕС бюрото в офиса трябва да е не по-късо от 1,2 м. и широко 80 см. Самият чиновник трябва да се разполага на площ от 4,5 кв. м и свободно да може да се върти и движи. Не се разрешава разполагането на повече от 20 работни места с монитори в едно помещение. Отделно от "Муди" Главна инспекция по труда също ще проверява стриктно фирмите у нас дали спазват евродирективите, предупредиха от инспекцията.
„EVN взема енергото в Слънчев бряг", разкрива „Новинар"
Австрийската компания EVN става собственик на "Електроразпределение Слънчев бряг" три години след като правителството на Симеон Сакскобургготски й го даде с приватизационния договор за 67% от "Електроразпределение" Пловдив и Стара Загора. Миноритарните собственици на енергото на курорта се възпротивиха да прехвърлят жиците и електросъоръженията само за 25 млн. лева, колкото бе определила Агенцията по приватизация в договора с австирйците.
До развръзката се стигна, след като EVN подаде иск в Парижкия арбитражен съд за неизпълнен ангажимент на държавата по сделката и вчера Министерският съвет гласува извънсъдебно споразумение. Според договора държавата дължи 28 млн. евро неустойка при неизпълнението му. Сега тя ще плати само разликата от поисканата цена за енергото на курорта - 13 млн. лева, колкото е разликата между поисканите 38 млн. лв. от акционерите на "Слънчев бряг"АД и определната от приватизационния договор сума.