„215 язовира се оказаха рискови", обобщава от първата си страница „Труд"
Поне 215 са рисковите язовири в страната, с технически неизправности, а 57 трябва да се наблюдават постоянно от Гражданска защита и общините до края на пролетното пълноводие. Това показва справка на "Националната електрическа компания" (НЕК) след проверката на 656 потенциално опасни водоема. Тя беше разпространена погрешка от Министерството на икономиката заедно с прессъобщение за състоянието на язовир "Бели Искър".
Първоначално министърът на икономиката Трайчо Трайков съобщи, че след проверка на потенциално опасните според него над 600 водоема "последно са дадени предписания за ремонт на 12" и се надява, че до няколко дни ще може да каже, "че вече няма опасни язовири".
След това министърът допълни, че има предписания за всички проверени водоеми. Те включват понижение на водата наполовина или до възможния минимум, ремонт или почистване на преливниците и поречието след тях от растителност и огради.
В информацията "за сведение на министъра" е записано, че от проверени 656 водоема 68 са с проблеми по основните изпускатели, а 147 - по преливниците. С тези съоръжения се регулира нивото на водата, за да не се стигне до наводнения.
В справката са изредени и "съществени проблеми" със сигурността на водоемите. Сред тях са: "направа на огради и мрежи на преливните съоръжения с цел запазване на рибата - това е особено опасно явление, което в името на спасяване (запазване) на един кош риба може да погуби язовира и да предизвика катастрофа". По същата причина са запушени и основни изпускатели. "Има оплаквания за злосторничество и умисъл в резултат на завист и спорове за собственост", гласи неофициалната справка, предназначена само за министъра.
От министерството обясниха разминаването между числата в справката и обявените от Трайков пред журналистите с това, че той говори за 12 критични водоема, които имат нужда от спешен ремонт. 215 били общо неизправните язовири, но не всички били критични.
Още от статията на „Труд"
„Дянков постави ултиматум на банките" е водещото заглавие на „Сега"
Управляващите са готови едностранно да наложат нови регулации в банковия сектор, ако не постигнат консенсус с трезорите по промените. Това стана ясно от изявление на финансовия министър Симеон Дянков. "Министерството на финансите е основното, което има право да предлага закони, свързани с банковия сектор. Ние се съветваме с банките, но ако те не са съгласни, а ние мислим, че дадени промени са наложителни, те ще станат така или иначе", коментира вицепремиерът пред БНТ.
Финансовият министър и вчера имаше среща с банкерите, след която нито една от страните не пожела да каже как е протекла дискусията. Някои от банкерите, с които "Сега" опита да се свърже, бяха видимо изнервени и отказаха да коментират, други отрекоха изобщо да е имало такава среща, трети пък бяха изключили телефоните си.
Преди срещата Дянков съобщи, че банките вече са дали съгласие по две от трите мерки - за въвеждането на международния индекс "Юрибор" като база за определянето на лихвите по заемите и за наблюдение на кредитите до 400 лв. Той обясни, че в началото са имали известни разногласия с банкерите по въвеждането на индекса, но вече са се споразумели, че то е неизбежно. Според министъра, ако има едни и същи ясни правила, пазарът ще стане значително по-прозрачен и по-конкурентен.
Дянков призна, че най-големи различия в позициите има по банковите такси. Той предлага част от тях да бъдат премахнати, а други да се поделят между кредитополучателя и трезора. "Банкерите твърдят, че таксите са европейска практика, но това не е така поне в по-голямата част на Европа", коментира вицепремиерът.
По неофициална информация по време на вчерашната среща банките и финансовото министерство са се върнали в изходната позиция. След като Дянков е представил проекта си за промени в Закона за банките и Закона за потребителския кредит, банкерите не само не са ги подкрепили, но и са оттеглили съгласието си и по останалите мерки.
Още от статията на „Сега"
„Климатиците на покрива", четем от първата страница на „Стандарт"
Климатиците в столицата само на покрива. Това е новата идея на главния архитект Петър Диков за разкрасяване на София. Вместо да загрозяват фасадите, уредите да се свържат с общо тяло върху сградите, предлага той.
Първо ще се махнат климатиците по общински и държавни здания. Едва след това ще се мисли за жилищните блокове, обясни Диков. Още до април тази година ще се разчисти сградата на общинската дирекция "Архитектура и градоустройство". Там ще се монтира обща климатична система за 240 хиляди лева. През лятото Диков ще внесе наредба в столичния парламент, която ще сложи ред за всички сгради в града.
Архитектът даде за пример Щутгарт, където климатици може да се поставят само при две условия - техниката да не се вижда и да не шуми на съседите. Столичани ще имат по-дълъг гратисен период, за да изпълнят новата наредба.
Още от статията на „Стандарт"
„Такситата вдигат цените с 20 на сто", прогнозира от първата си страница „Монитор"
Такситата ще поскъпнат средно с около 20 на сто от април. Това съобщи за „Монитор" Людмил Лазаров, собственик на една от най-големите такси компании у нас. Причината е, че цената на метана скочи от 1,30 лв. на 1,70 лв., което е 30% ръст. Въпреки опитите на бранша да задържи тарифите, те ще скочат, но не пропорционално на ръста на горивата. За преминаване към новите цени обаче за таксиметровите компании процедурата е по-дълга, тъй като всички таксиметрови апарати трябва да преминат през специализирана лаборатория, а само този процес отнема около месец, обясни шефът на компанията.
Сега дневните тарифи на големите фирми са около 0,59-0,60 лв. на километър. След увеличението те ще станат около 0,72-0,75 лв. на км. Нощната ще скочи до 0,90 лв. за километър.
От таксиметровия бранш прогнозират спад в броя на клиентите си в началото на поскъпването, но то е свързано с всяко покачване в цените на услуги, които не са от първа необходимост.
Лазаров обобщи, че най-честите оплаквания на клиентите са за отказани къси курсове и за пушене в автомобила. Качествените компании тепърва ще залагат на допълнителни услуги за клиентите като интернет или дори телевизия.
От автобусния бранш вече увеличиха цените с 5-7 на сто, но не могат да направят прогноза какво ще се случи с билетите за предстоящия летен сезон. Това каза Миролюб Столарски от БАСАТ. Той отчете, че пътниците на автобусния превоз за една година са спаднали с 60 на сто.
В момента еднопосочният билет до Бургас е около 27 лв., а разходът за двупосочно пътуване само за гориво на един 44-местен автобус до морския град е 800 лв. Плащат се допълнително около 160 лв. във всяка посока за влизането и обслужването по автогарите по трасето. Отделно се калкулира заплатата и командировъчните на водача, техническото обезпечаване на всяка кола. Така, за да излязат разходите на нула, в един автобус трябва да пътуват поне 33-ма пътници, а те най-често са между 7 и 15 човека, каза Столарски.
Още от статията на „Монитор"
„Метро поръчката на годината" е водещото заглавие на първата страница на „Капитал Daily"
Следващият понеделник е сред най-важните дни от годината за строителните фирми. Тогава е търгът за поредното продължение на линиите, като този път целта е летището. Трасето се очаква да струва около 130 млн. евро, което е голям бизнес за компаниите в сектора. Затова и интересът е силен. Колко точно ще са кандидатите ще стане ясно в понеделник, когато изтича срокът за подаване и отваряне на оферти.
Изпълнителният директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев съобщи, че 44 фирми вече са купили тръжна документация за участието в търга. Сред компаниите има български, германски, австрийски, гръцки, турски, италиански, хърватски и испански. Най-вероятно те ще участват в консорциуми.
Досега рекордът за най-много оферти за строителство на отсечка е 18. Сега ще има и открити участъци, затова се очаква повече фирми да отговарят на условията и да опитат да строят отсечки.
Колко струва
По европейската програма "Транспорт" за строителството, консултантите и строителния надзор на участъка от "Интер експо център" на бул. "Цариградско шосе" до летище София са предвидени близо 168 млн. евро, но това са стари индикативни стойности. Най-голямата част от сумата трябва да бъде за същинското изграждане на трасето - около 130 млн. евро. Заради кризата и прогнозите за силна конкуренция естествено може да се очакват и доста по-ниски цени.
Предвижда се удължението да стигне до летището в края на 2014 г. Така че търгът в понеделник е добра новина и за всички пътници от и до летището.
Българските играчи
Първото преброяване показа, че повечето големи български строителни компании ще участват. Пред вестника това потвърдиха "Геотехмин", "ГБС инфраструктурно строителство", "Станилов", както и "Евро алианс инженеринг". Преди време изпълнителният директор на "Евро алианс инженеринг" Валентин Трашлиев заяви пред "Капитал", че компанията ще участва в процедурата самостоятелно.
Още не е ясно дали фирма от "Трейс груп холд" ще се включи в състезанието, но заради предишното им участие в строителството на отсечката до "Младост" това звучи много вероятно. От "Балканстрой", която се включи в предишни търгове за строеж на метрото, не пожелаха да коментират.
Още от статията на „Капитал Daily"
"Шефката на вписванията - на прокурор за незаконни бонуси" е едно от водещите заглавия на „24 часа"
Освободената от длъжност шефка на Агенцията по вписванията Виолета Николова най-вероятно ще бъде предадена на прокурор за престъпления по служба заради скандалните бонуси, които си е раздала през последните шест месеца на 2011 г., научи "24 часа". В правосъдното министерство очакват да приключи вътрешният одит на агенцията, за да решат какво да предприемат срещу Николова. Най-вероятно обаче тя ще стане клиент на Софийската градска прокуратура, тъй като отсега е ясно, че с бонусите, които си е раздала, е извършила престъпление по член 282 от Наказателния кодекс, съобщи вчера източник от правителството.
Той бе категоричен, че през последните шест месеца на 2011 г. Виолета Николова сама си е определяла сумите за допълнително материално стимулиране (ДМС) към заплатата.
Това обаче е абсолютно незаконно според наредба номер 2 от 5 ноември 2004 г., уточниха запознати с материята. Този документ определя реда за раздаване на бонуси в Агенцията по вписванията. В чл. 11 от наредбата изрично се посочва, че "за изпълнителния директор и неговия заместник индивидуалният размер на месечното материално стимулиране се определя от министъра на правосъдието".
Проверката на вътрешния одит обаче е показала, че Виолета Николова е получавала ДМС към заплатата си по тази законна схема само от януари до юни 2011 г.
За този период шефката на агенцията е прибрала 24 хиляди лева допълнително, като всеки месец бонусите й са били одобрявани с подписа на тогавашния правосъден министър Маргарита Попова.
Проверка в счетоводните документи вече категорично е показала, че от юли до декември 2011 г. Николова не е пращала предложенията за собствените месечни надбавки за одобрение в Министерството на правосъдието. В последните 6 месеца на годината тя сама си е определяла размера на допълнителното материално стимулиране в арогантно противоречие с наредба номер 2 на агенцията, коментира източник, запознат с проверката.
Още от статията на „24 часа"
„Бизнесът върна повече заеми на чужди компании майки, отколкото взе", съобщава от първата си страница „Класа"
За първи път от 2000 г. насам през 2011 г. обемът на върнатите вътрешнофирмени задължения на наши фирми към компании майки в чужбина изпревари този на взетите заеми. За миналата година сумата на получените средства е 3,160 млрд. евро, а изплатените са за 3,270 млрд. евро, т.е. 110 млн. повече са разплатените заеми на българските компании. Тези данни представи изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции Борислав Стефанов в интервю за „Класа".
През 2006 г. разликата е била 2 млрд. евро в полза на средствата от чужбина. Именно изплащането на вътрешнофирмените заеми бе основната причина през първото тримесечие на 2011 г. обемът на преки чужди инвестиции да е с отрицателен знак. Тогава статистиката на БНБ отчете -87,3 млн. евро чужди капитали. В следващите тримесечия обаче тенденцията за връщане на заемите на дружествата навън се е забавила и дори фирми, които частично са изплатили стотици милиони, са изтеглили нови по-малки заеми, посочи още Стефанов. „За мен лично това е добър знак, защото показва, че фирмите у нас са си стъпили на краката и са в ситуация да връщат пари, без да им се отразява на бизнеса. За статистиката обаче това е зле, защото изглежда като намалели инвестиции", коментира още той.
Още от статията на „Класа"
„Турци обмислят оферта за БТК", разкрива „Труд"
Водещият турски мобилен оператор "Тюрксел" е най-близо до покупката на БТК, научи "Труд". Утре се очаква директорският борд на компанията да каже окончателната си позиция ще даде ли обвързваща оферта.
Според близки до сделката първоначалното предложение на турците е прозвучало доста съблазнително за банките кредиторки и посредника по сделката "Морган Стенли" - 850 млн. евро за цялата компания. Сегашната пазарна реалност е, че никой от останалите кандидат-купувачи не е готов да извади дори и половината от тази сума.
Именно заради турците срокът за подаване на обвързващи оферти за БТК бе удължен до 27 февруари.
Конкурентът
Другата оферта за телекома, която се приема за доста сериозна, е на сглобка от капиталови инвеститори, формирана около мажоритарния собственик на Корпоративна търговска банка Цветан Василев, за която "Труд" съобщи още през декември. Според неофициална информация банкерът е готов да даде едва 180 млн. евро, но идеята е срещу тези пари да получи само 20-25 процента от акциите. Въпреки че не се цели в голям дял от собствеността, Василев иска да поеме целия оперативен мениджмънт. Отношенията на банкера с БТК не са новост. Преди година той купи от телекома половината от мрежата за телевизионно разпръскване у нас - НУРТС. После бяха продадени и останалите 50% на инвеститор от арабския свят, зад когото не бе съобщено кой се крие.
Според източници на "Труд" трета оферта за БТК най-вероятно няма да има. Мъждукат угасващи надежди, че ще пристигне предложение от собственика на "МобилТел" "Телеком Аустриа". Преди седмица от Виена отрекоха, че ще подават оферта.
Още от статията на „Труд"
„България първо подкрепи, после се разграничи от хармонизиране на данъците в ЕС", пише „Сега"
България първо подкрепи, а после се опита да се отметне от гласа си за хармонизацията на данъчната политика в ЕС. Финансовият министър Симеон Дянков одобри двата основни документа на Съвета на ЕС по икономически и финансови въпроси (ЕКОФИН) във вторник. В тях се казва, че "страните ще продължат да работят по структурираните дискусии за координация на въпросите от данъчната политика съгласно Пакта Евро плюс, като се фокусират към области, където могат да бъдат предвидени по-амбициозни дейности. Специално внимание трябва да се отдели как данъчната политика може да помогне на координацията на икономическата политика и да допринесе за финансовото укрепване и растеж". На жаргона на европейските институции данъчната координация означава преди всичко отхвърляне на данъчния дъмпинг, както в момента се разглежда корпоративният данък в България, който е най-нисък в ЕС.
До юни 2012 г. Съветът на финансовите министри и Европейската комисия трябва да докладват за напредъка в тази област, което означава, че на България й остават само четири месеца да защити самостоятелната си данъчна политика. Тя има такова право съгласно Лисабонския договор, но чрез Пакта Евро плюс и основаващите се на него други документи фактически се отказва да го използва. При договарянето на новия Фискален пакт, който ще бъде подписан официално на 1 март, България настояваше през януари да отпадне текст, препращащ към Евро плюс, именно за да не се обвърже официално с хармонизация на данъците.
Българските представители все пак се усетили малко преди края на заседанието на ЕКОФИН за какво става дума и финансовият министър Симеон Дянков натовари посланика ни в ЕС Бойко Коцев да прочете специална декларация по въпроса. В нея се казва, че според България прякото данъчно облагане остава в компетентността на всяка отделна държава в ЕС, което означава, че тя няма да се откаже от 10-процентния си корпоративен данък, който е нейно конкурентно предимство, и да го повиши (хармонизира), както настояват държавите с по-високи данъци.
Декларацията обаче не е приложена официално към подписаните два основни документа на заседанието на ЕКОФИН, подкрепени от България, и следователно може да бъде приета само за сведение. Това личи от електронните страници на Съвета на ЕС и на Датското председателство на ЕС.
Още от статията на „Сега"
„Обществената поръчка спъва европроектите за храмове", разкрива „Капитал Daily"
Българската православна църква (БПЦ) със сигурност е сред основните получатели на извънредни субсидии от държавния бюджет при правителството на ГЕРБ. Тази линия беше утвърдена от премиера Борисов в края на 2010 г. с инструкция към министрите: "Правите ли нещо за Началника, никога няма да се свидите." Вицепремиерът Дянков пое финансовото шефство върху извънредните разходи за храмовете с обяснението, че "възвращаемостта на средствата, вложени в културно-исторически туризъм, е около 200 пъти, така че си заслужава да се инвестира в този бизнес", дадено по време на форум за значението на изложените в Созопол предполагаеми мощи.
Време за строително земеделие
Извънредните милиони, инвестирани от името на българските данъкоплатците обаче, изглеждат скромна сума на фона на европейските средства, предвидени за същата цел - основно ремонти и благоустрояване на храмове. Те ще минават през Държавен фонд "Земеделие" (ДФЗ) по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР), мярка 322 "Обновяване и развитие на населените места" и по-специално по проекта със странното от гледна точка на извършваните дейности име "Време е за земеделие". През октомври миналата година Борисов похвали министъра на земеделието Мирослав Найденов и шефа на ДФЗ Румен Порожанов, че заедно са успели да осигурят през еврофондовете 40 млн. лв. за ремонт на църкви.
Преди седмица фондът обяви, че са одобрени 15 проекта за ремонт и обновление на църковни храмове на обща сума 3.6 млн. лв. Парите са за подпомагане на изографисване на черкви, ремонти на куполи и камбани и изграждане на паркови площи, чешми и пристройки.
Към днешна дата по данни на ДФЗ броят на проектите, подадени от черкви, които са в процес на обработка, е 47.
Евроглавоблъсканица
С тази статистика обаче оптимизмът на правителството се изчерпва. Няколко месеца след подписването на първите договори се оказа, че липсва адекватна схема, по която да се възлагат обществените поръчки за избор на изпълнител на проектите. Няма яснота и за начините, по които ще се осигурява авансово финансиране за всеки от тях.
Още от статията на „Капитал Daily"
„КЗК подхвана „Софарма", съобщава „Монитор"
Комисията за защита на конкуренцията е започнала проверка срещу „Софарма" и „Софарма трейдинг" за монополно положение в търговете за доставка на медикаменти и медицински изделия в системата на НЗОК и здравното министерство, стана ясно вчера.
Разследването на антимонополния орган ще обхване последните 5 години.
Както вече „Монитор" писа, фармацевтичната компания нарушава Закона за защита на конкуренцията, тъй като затворила целия цикъл - от производството на лекарства, през дистрибуцията, до продажбата на едро и дребно.
Междувременно вчера здравният министър Стефан Константинов обяви, че до дни кабинетът ще съобщи кой какъв пазарен дял държи в търговията с лекарства и защо на едно място цените на медикаментите са едни, а на друго други.
Ако някъде по трасето някой иска да се възползва и да трупа печалби, нямаме намерение да скриваме истината, заяви той.
По-рано през деня със 116 „за", 3 - "против", и 8 „въздържали се" депутатите приеха оставката на шефката на здравната каса Нели Нешева. От ГЕРБ посочиха, че гласуват „за" оттеглянето й, защото се съобразяват с нейната воля. В същото време шефът на групата Красимир Велчев подчерта, че бонусите са един от механизмите за спиране на корупцията.
Още от статията на „Монитор"
"Еврокомисията не разследва "Софарма", пише „24 часа"
Питане от финансовото министерство във връзка с анонимна жалба до Европейската комисия за оказване на държавна помощ на "Софарма" и "Софарма трейдинг" е получено във вторник в Министерството на здравеопазването, потвърдиха днес оттам.
То е по повод на писмо от Брюксел, с което Еврокомисията е препратила анонимката до българските власти за становище. За него потвърди днес и вицепремиерът Симеон Дянков в интервю пред БНТ.
Срокът за отговора на запитването е няколко седмици, уточниха от здравното министерство.
От разясненията на вицепремиера и на МЗ става ясно, че Еврокомисията не разследва "Софарма", както писа преди месец базираният в Брюксел в. "Ню Юръп". Това твърдение бе разпространено от групата медии около Корпоративна търговска банка, за да отклони вниманието от действителното разследване на Еврокомисията за парите на държавните фирми в банката. Още в края на 2010 г. Брюксел поиска от българското правителство да изясни по какви критерии банката е избрана от преобладаващата част от държавните дружества да обслужва сметките и депозитите им. В края на декември 2011 г. ЕК поиска конкретни отговори от българските власти на 13 допълнителни въпроса.
Още от статията на „24 часа"
"Отпушиха строежа на 3 магистрали", информира „Стандарт"
Строителството на три магистрали се отпуши само за ден. Вчера Брюксел одобри апликационната форма на магистрала "Марица". Одобреният проект дава възможност да тръгнат същинските плащания за изграждане на аутобана. Двете отсечки Оризово-Димитровград-Харманли трябва да бъдат готови в края на 2013 г. Проектът е за 203,8 млн. евро, а 80% от тях са по ОП "Транспорт".
В същото време с 1 млн. лв. вече има и зелена светлина за два други магистрални проекта - "Хемус" и "Струма". Пътната агенция вече е сключила договори с историческите музеи в Шумен, Кюстендил и Перник за стойността на археологическите разкопки, каза председателят на УС на ведомството Лазар Лазаров. Заради исканията на експертите изграждането на отсечката от 8 км между Шумен и Белокопитово бе пред провал. Археолозите искаха за работата си 420 000 лв., за да разкопаят откритите през есента останки от древно селище по трасето на "Хемус". След посещението на премиера Бойко Борисов археолозите са склонили на 350 000 лв. Историческите музеи от Перник и Кюстендил ще получат 645 000 лв. за археологията по трасето на "Струма" в отсечката Дупница-Долна Диканя.
Още от статията на „Стандарт"
"Възраждат изоставени туристически обекти", информира „Класа"
Това, което предстои да видим в туризма през настоящата 2012 г., е стабилизирането на изоставени туристически обекти, в които ще влязат нови форми на европейския и световния франчайзинг, но и на български франчайзинг-модели, които са свързани с управлението им. Това каза пред "Класа" Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма. Той допълни, че предстоят и сливания на фирми в бранша с цел преодоляване на икономическата криза.
В туристическото обслужване трябва да работят образовани хора, които могат пълноценно да се възползват от съвременните средства. В основата на развитието на модерния туризъм е обучението. В България наблюдаваме една изключително голяма неграмотност по отношение на обучението в туризма, но имаме и още един проблем - това е узаконената неграмотност, подчерта Драганов. Думите му се отнасят за кадрите, които притежават диплома, без въобще да са присъствали на учебни занятия, било по готварство, хотелиерство или хаускипинг.
Няма как да минем без тренинги и непрекъснато допълнително обучение на хората, които вече са заети в индустрията, защото иновациите и в техническата част, по отношение на кухненското обзавеждане, и управлението на хотелите непрекъснато се модернизират, сподели Драганов.
Според експерта туроператорската дейност и работата на туристическите агенции отстъпват място на новите системи за регистрация и информация. Който иска да се занимава с туризъм, трябва непрекъснато да следи тези процеси. Точно тук е приложението на Лисабонската стратегия за обучение през целия живот. Няма как човек, който е завършил курсове „скорозрейка" през 60-те години, да бъде модерно мислещ кадър в туризма в днешно време, посочи Драганов.
Още от статията на „Класа"