„350 не крият милионите си", съобщава от първата си страница „Стандарт"
349 българи не си крият милионите. Богаташите държат парите си в банки, и то предимно в евро. Това сочи статистиката на БНБ до 30 септември 2009 г.

214 баровци имат частни сметки в евро за над 1 млн. лева. Други 117 нашенци кътат в трезори по над милион, но в родна валута. Малцина упорито държат на долара. Само 18 са влоговете над милион в щатска или друга валута. Общата сума на депозитите е над 808 млн. лв. Това означава, че всеки влог е средно по 2,3 млн. лева.

Кризата явно е увеличила спестовността на българина, защото в сравнение с юли милионерите са се увеличили с 12.

В същото време 113 българи са кредитни милионери. 91 от тях са се уредили със заеми в евро, 19 - в левове. Едва трима са теглили над милион в други валути.
Още по темата в „Стандарт"

„Всеки закон ще се бори с корупцията", информира от първата си страница „Дневник"
Всеки закон трябва да съдържа антикорупционни мерки, за да се затворят вратичките за злоупотреби, заяви вчера министърът на правосъдието Маргарита Попова на конференция за правовата държава и корупцията. Според нея най-спешно ще бъдат променени законите за администрацията, за конфискация на престъпното имущество и за конфликта на интереси. Изменения ще има и в Административнопроцесуалния кодекс.

Законодателната работа ще се отприщи, по думите на Попова, след като бъде направен пълен анализ на законодателството и пробойните в него. Качеството на законите сега било сравнимо със "слалом, по който майсторите на корупцията минават бързо и успешно". Според министъра нормативните актове са писани така, че никога да не се стигне до подкупните по високите етажи на властта - "решавани са отделни проблеми, но така че да се спре до ниво общински съветници или началници на дирекции в министерствата".

Попова съобщи, че до средата на декември работна група в министерството ще е готова с пълната проверка на законодателството. Прегледът е една от задачите в стратегията за борба с корупцията (БорКор), която ще бъде внесена в кабинета на 15 ноември.

От изброените законодателни промени засега е ясно, че със закона за конфискация на престъпните имоти на т.нар. комисия "Кушлев" ще се възложат нови правомощия. В момента тя конфискува имотите на осъдените за някои престъпления, и то ако установи, че не съответстват на доходите им.

Идеята е комисията да проверява и имуществото на уличени от данъчната администрация в укриване на доходи и да може да иска запорирането и отнемането му в полза на държавата. Правосъдният министър отказа да съобщи повече, но заяви: "С този закон обществото ще получи отговор на въпроса има ли това правителство воля да се бори с необяснимото богатство."
Още по темата в „Дневник"

„Ники Василев точил пари чрез фондации", разкрива от първата си страница „Монитор"
В момента протича обстойна проверка на усвоените по Оперативна програма "Административен капацитет" средства и се очертава сериозен конфликт на интереси на хора, които са участвали в управлението. Разкритието за далаверите по програмата, за чието изпълнение до неотдавна отговаряше закритото вече ведомство на Николай Василев, направи вчера вътрешният министър Цветан Цветанов. Така вицепремиерът даде да се разбере, че около ОПАК съвсем е започнало да намирисва. По думите му ревизията на проектите е установила, че въпросните лица от висшите етажи са се възползвали от възможността да приберат пари чрез програмата. Направили го чрез фондации, зад които стояли самите те.

Както писа неотдавна "Монитор" много от проектите са спечелени от хора на НДСВ, за шеф на което сега се натиска именно Ники Василев. Това на свой ред вкарва и ексминистърът на администрацията в конфликт на интереси, тъй като ръководеното от Василев ведомство бе управляващ орган на програмата, чрез която са "спонсорирани" негови съпартийци и близки до жълтата формация кръгове. Така например цели 387 хил. лв. е прибрала фондацията "Асоциация за стратегически проучвания и анализи", която е спечелила проект за изграждане на ефективно партньорство между структурите на гражданското общество и бюрокрацията. Шефът на организацията Александър Пейчев е дарил пари на НДСВ през 2007 г. Фондация "Идея" пък е спечелила аналогичен проект за община Сопот на стойност 283 хил. лв. В нейната управа е Тодор Трифонов, който през 2005 г. беше кандидат за депутат от царистите, а после стана член на комисията по досиетата от тяхната квота. Сдружението за социално развитие и интеграция на Методи Дараджов е получило 242 бона за повишаване на компетентността на структурите на гражданското общество. По това време бившият координатор на жълтите във Варна Дараджов все още е в редиците на царистите. По-късно се присъединява към отцепниците от Българска нова демокрация.
Още от статията на „Монитор"

"Десните почват операция "Шок и ужас" срещу Първанов", пише на първата си страница "Сега"
Войната между президента Георги Първанов и премиера Бойко Борисов вчера навлезе в нова фаза, след като в атаката се включиха и две от подкрепящите правителството партии - ДСБ и "Атака". Те обявиха, че ще започнат процедура по импийчмънт срещу държавния глава. Малко по-късно вицепремиерът Цветан Цветанов каза, че и ГЕРБ ще обсъди темата. Засега мотивите на трите партии са различни, но те разполагат с достатъчно депутати, за да изпратят такова искане в Конституционния съд.

Поводът за атаката бе изявление на президента през уикенда. Тогава Първанов защити лидера на БСП Сергей Станишев, който бе принуден да се откаже от имунитета си, за да бъде разследван за изчезване на секретни доклади на ДАНС, като заяви: "Определени среди са на път да осъдят бившия министър-председател за това, че някой някъде преместил едни папки. И се действа бързо. Вие да сте видели така бързо да се действа с мутрите?!".

Според ДСБ с омаловажаването на изчезналите доклади на ДАНС държавният глава се опитва да защити и себе си. Иван Костов напомни за аферата с програмата "Петрол срещу храни", избухнала през 2004 г., в която бе замесено висшето ръководство на БСП. Точно докладът на НСС за прилагането й в България се оказа изчезнал след направената инвентаризация при смяната на ръководството в агенцията. "Ще внесем искане до МС да се изискат от иракските власти всички документи, свързани с реализацията на програмата и замесените в нея български представители", закани се Костов. Той допълни, че искането за предсрочно прекратяване на мандата на Първанов ще бъде внесено, ако се докаже, че той е поддържал нерегламентирани връзки с режима на Саддам Хюсеин. Според ДСБ в основата на българското участие в "Петрол срещу храни" стои писмо, подписано от Георги Първанов като лидер на БСП. Подозренията на ДСБ са, че комисионата от осъществяването на сделката е отишла у социалистическата партия. Иван Костов обаче не даде повече обяснения.

От ДСБ призоваха Бойко Борисов да бъдат издирени изчезналите 30 страници от досието "Гоце", което описва агентурното минало на Първанов. Те напомниха, че Първанов е отговорен за назначаването на бивши охранители на Маргините за служители на НСО и е поискал ДАНС да разследва действията на ОЛАФ в България. Според Костов с отказа си да подпише указите за отзоваване на посланиците ни в Турция и САЩ заради изборните нарушения в тези страни президентът защитава изборното мошеничество.

От "Атака" пък ще искат импийчмънт на Първанов заради неспазване на т. 14 от чл. 98 на конституцията, който го задължава да информира НС по всички въпроси, засягащи неговите задължения. Досега президентът не се е отчитал нито по въпросите за армията, нито за получаването на българско гражданство, нито за посланиците и тяхното назначаване.

Освен това от "Атака" заявиха, че не е редно сътрудник на бившата ДС да е президент на България. Волен Сидеров предупреди, че ГЕРБ и подкрепящите го партии имат достатъчно гласове, за да гласуват поправка в конституцията и сътрудник на бившата ДС и на сегашните служби да не може да бъде президент, премиер, председател на парламента.
Още от статията на „Сега"

„Държавните гори поскъпват тройно", прогнозира „Стандарт"
Държавните гори ще поскъпнат тройно. Това предвижда наредба, подготвяна от земеделското министерство, съобщиха от ведомството на Мирослав Найденов на отчетна пресконференция по случай 100-те дни на правителството. Документът с новите цени ще бъде внесен до 15 ноември, обеща зам.-министърът на земеделието Георги Костов. Според него предишното правителство е раздавало държавни гори тройно по-евтино от пазарните стойности. След 8 години управление на ДПС земеделското министерство се превърна в символ на корупция и непрозрачност, заяви Мирослав Найденов. Той съобщи, че до дни в прокуратурата ще бъде внесен нов доклад за злоупотреби във ведомството. В него има данни за нарушения с държавни ниви, които надхвърлят по мащаби заменките, твърди министърът. Той не даде подробности, но загатна, че става дума за ниви на земеделските училища и нарушенията са не само на централно, но и на областно ниво.
Още от статията на „Стандарт"

„Сделките с държавни земи в прокуратурата до 3 дни", информира „Монитор"
До три дни агроминистърът Мирослав Найденов ще внесе в прокуратурата данните за разпоредителните сделки със земи. Става дума за размяната и продажбата на опитните стопанства на селскостопанските училища, за атрактивна собственост на Селскостопанската академия и незаконни операции с ниви от държавния поземлен фонд. Размерът на злоупотребите надхвърля значително прословутите замени на гори, при които обект на разследване бяха сделките с 33 000 дка, каза министър Найденов. Той отчете вчера работата на Министерството на земеделието и храните през първите сто дни от управлението на сегашното правителство. В процесите на замяна на апетитни имоти от министерството активно са се включили и областните служби по земеделие, стана ясно още.

За първи път Държавен фонд „Земеделие" заработи като банка и ресурсът му, който може да се използва в условията на криза, се разходва максимално, каза министърът. Досега са проведени две технически срещи между представители на фонда и Асоциацията на банките в България, съобщи изпълнителният директор на фонда Калина Илиева. На тях е уточнено, че ДФ "Земеделие" може да рефинансира заеми до 500 хил. лв. при лихва 2 % към трезорите. Същият кредит банките следва да го отпускат с 9 % лихва към крайния бенефициент.
Още от статията на „Монитор"

„GSM предаватели в плен на хаоса", разкрива „Дневник"
"Опасна ли е GSM клетката срещу прозореца ми?" Това попита наскоро моя позната, която се оплака, че на сградата срещу къщата й сложили базова станция. Според специалистите електромагнитните излъчвания на клетките са опасни, ако превишават нормите, както и в рамките на т.нар. хигиенно-защитна зона. Ако базовата станция е поставена по всички правила, тя би трябвало да е безопасна, тъй като предварително са измерени нивата на излъчване и е определена опасната зона. Има ли обаче гаранция, че всички клетки са законни?

В България няма публична информация за поставянето на станциите, за хигиенно-защитните зони, за силата на лъченията. В същото време институциите, които участват в процедурите по поставянето и контрола на клетките, се натъкват на незаконни обекти. За да сложат ред в тази област, няколко общини, сред които най-големите София, Пловдив, Варна и Бургас, направиха първите стъпки за създаване на регистри на базовите станции. Общинският съвет във Варна дори реши да бъдат махнати всички клетки в радиус от 300 м от болници, училища, читалища, библиотеки, детски градини и ясли и детски площадки.
Случаят "Варна"
"Има много неясноти около излъчванията на базовите станции и хората се оплакват. За това трябва да има пълна публична информация за антените." Така председателят на общинския съвет във Варна Борислав Гуцанов мотивира пред "Дневник" решението на общинарите да премахнат всички излъчватели на GSM операторите в радиус 300 метра от учебни и болнични заведения. Това предизвика недоволството на телекомите "Мобилтел", "Глобул" и "Виваком", които заявиха, че почти цяла Варна ще остане без покритие. "Спирането на мобилните комуникации ще доведе до непредсказуеми финансови загуби за граждани, фирми и обществени институции, ще направи недостъпни телефоните за спешни случаи през мобилните мрежи, ще възпрепятства работата на полицията, пожарната и "Гражданска защита", обясниха в официални прессъобщения от "Глобул" и "Мобилтел".

"Апокалиптичните картини да си ги оставят в писанията. Ще направим съвместна група с мобилните оператори и регионалната здравна инспекция и ще намерим златното сечение между обществените и частните интереси", контрира Гуцанов и добави, че общината няма намерение да оставя хората без телефони или да пречи на бизнеса.
Още от статията на „Дневник"

„Семейства с доход под 1500 лв. нямат шанс за ипотечен заем", информира „Сега"
Домакинствата с доход под 1500 лв. трябва да забравят за жилище на кредит. Тези граждани реално са изключени от пазара на ипотечните заеми заради по-високите изисквания на банките към тях в условията на криза, пише в анализ на консултантската компания "КредитЦентър" за пазара през октомври.

"Тези домакинства, чиито доходи са между 750 и 1500 лв., не са активни дори в по-малките градове, защото осъзнават, че е рисково да се ангажират с дългосрочен кредит при очаквания ръст на безработицата", съобщават още от компанията. По техните данни едва 9% от изтеглилите жилищен заем през октомври са били с доход под 1500 лв. на месец.

Мнозинството от кредитополучателите, т. е. около 2/3, взимат между 1500 и 2500 лв. на месец. Това значи, че всеки от съпрузите трябва да получава поне 750 - 1000 лв., за да може семейството да разчита да се сдобие с дом чрез банков кредит. Това е над средната работна заплата за страната, която по данни на НСИ е 587 лв. Всяко пето от домакинствата, добрали се до заем от банка през миналия месец, е било с още по-високи доходи - между 2500 и 4000 лв., а 7.2% са разчитали на заплати дори над тази сума.

Според специалистите е положителен фактът, че все повече българи, които искат да си купят жилище на кредит, правят реалистична самооценка на възможностите си. "През октомври към 80% от запитванията за кредит са били реални - т.е. избраните имоти и доказаните доходи са били преценени от самия клиент достатъчно добре, за да може той да получи и одобрение за кредит от банката", твърдят от "КредитЦентър". Изпълнителният директор на агенцията Тихомир Тошев съветва хората да бъдат реалисти и да следват правилото, че максимум 30% от доходите на домакинството могат да отиват за погасяване на заеми.

Въпреки подобрената самооценка обаче лошите кредити в портфейлите на банките непрекъснато се увеличават. Според анализ на "УниКредит Груп" у нас пикът на необслужваните кредити, т. е. тези със забавяне над 90 дни, ще настъпи през втората половина на 2010 г. "Дори тогава обаче те ще бъдат на безопасните нива от 10% от общия кредитен портфейл", твърдят от ръководената от Левон Хампарцумян банка. Това означава, че загубите на родния банков сектор от отписване на активи ще са около 3.7 млрд. лв. за периода 2009 - 2011 г. "При тези нива смятаме, че няма да е необходимо да се рекапитализират банки на консолидирано ниво", твърди главният икономист на "УниКредит Булбанк" Кристофор Павлов. От банката прогнозират спад на лихвите по кредити и депозити.
Още от статията на „Сега"

„Докараха оръжейници до просешка тояга", разкрива „Стандарт"
Близо 4000 работници от ВМЗ Сопот са на ръба на оцеляването. За това алармира кметът на града Веселин Личев. По думите му от четири месеца хората там не са получавали заплати и мизерстват. За този период са взели само на два пъти по 100 лева, а причината е не лош мениджмънт на предприятието, а в търговските фирми, които не предлагат продукцията на оръжейния завод. Заради патовата ситуация кметът Личев е поискал лична среща с премиера Бойко Борисов.

Министър-председателят реагира светкавично и в събота ме прие в кабинета си, обясни Веселин Личев. След като изслушал доклада на градоначалника за положението в сопотското предприятие, Борисов веднага извикал министъра на икономиката Трайчо Трайков, който поел лично ангажимент за справяне със ситуацията.

Ще бъдат изготвени две стратегии за спасяването на ВМЗ Сопот, обясни Личев. Първата ще е краткосрочна, до края на годината, а втората - за следващ период от време. За ситуацията той казва още, че наистина е стигнала дъното. Хората ходят всеки ден на работа, но предприятието не работи с пълен капацитет. Освен това местните са горди хора и не се оплакват, макар да нямат нито стотинка за храна, разказва още градоначалникът. По думите му хората пазаруват на вересия най-нужното като хляб и мляко и с това ограничават изхранването на семействата си. Единици били тези, които си позволявали от време на време пакетче кайма. Купували от зоомагазините кокали, за да си сварят супа. Маята в местните хранителни магазини свършила, тъй като излизало по-евтино приготвянето на домашен хляб. Търговците на плодове и зеленчуци също се оплакват, че няма на кого да продадат продукцията си. Парите на хората не стигат за сметките за ток и вода. За купуване на дрехи изобщо не можело да става дума. Имало случаи със семейства, които спрели децата си от училищата в Пловдив, за да не плащат разходи по пътуванията. Работници от завода масово местели учениците си в Карлово, където ги пускали без джобни, защото не можели да си позволят да им дават дори дребни стотинки. Народът е притеснен как ще се отоплява през зимата, след като няма пари нито за дърва, нито за въглища. Никой обаче не желае да застане с името си, тъй като невинаги хората от града са били в такова положение, и сега се чувстват неудобно да се оплакват. Преди години, когато заплатите в страната масово бяха по 120-140 лева, във ВМЗ Сопот работниците получаваха между 350 и 500 лева. Градът и хората тук просперираха, но от най-богатите сега станаха най-бедните, констатира Веселин Личев.
Още от статията на „Стандарт"

„130 частници спъват кампусите в Студентския град", разкрива „Монитор"
130 частници са подали възражения срещу новия устройствен план на Студентския град, в който се предвижда общежитията да бъдат обособени в няколко кампуса. Жалбите са изпратени в дирекцията "Архитектура и градоустройство" и трябва да бъдат разгледани от експертен съвет. "Част от възраженията са от собственици, чиито имоти влизат в териториите на бъдещите кампуси. Хората не искат да си дават земята на държавата, а да си построят нещо", обясни кметът на район "Студентски" Димитър Дилчев вчера. Неговата администрация щяла да продължава да препраща жалбите на частниците в архитектурната дирекция.

Новият устройствен план на Студентския град предвижда общежитията да бъдат оградени с бариери в няколко кампуса, а земята там да придобие статут на публична държавна собственост. Това ще задължи правителството да отчужди частните терени, които попадат в огражденията.

"Главният архитект и екипът му трябва да решат дали възраженията са основателни или не. Ако една жалба е основателна, тя трябва да бъде отразена в плана, т.е. той да бъде променен. Ако дадено възражение бъде отхвърлено от архитектите, частникът може да атакува плана в съда,  след като той бъде приет", коментира Дилчев. Устройственият план трябва да бъде гласуван от столичните общинари през януари.

Както "Монитор" писа, през есента на 2008 г. множество възражения на частници принудиха архитектите да преработят плана на Студентския град.
Още от статията на „Монитор"

„Адвокатите скочиха срещу ДДС", информира „Сега"
Облагането на адвокатските услуги с ДДС ще утежни положението на клиентите и ще затрудни достъпа до правосъдие. За това алармираха от Висшия адвокатски съвет в обръщение до ръководството на Народното събрание и шефовете на парламентарните партии, подписано от председателя на съвета Даниела Доковска.

Адвокатската гилдия настоява да не се приема предложението за промяна в Закона за ДДС, според която процесуалното представителство за упражняване правото на защита на физически лица ще бъде извадено от категорията на т. нар. освободени доставки и ще се облага с ДДС. Корекцията мина на първо четене, но още не е приета окончателно от парламента.

Данъкът на практика ще вдигне тарифата на адвокатите с 20%. "В състояние на световна икономическа и финансова криза ще се утежни финансовото състояние на гражданите в България, тъй като ще се оскъпи с 20% правната помощ и защита по съдебните дела, както и във всички други процедури, в които се осъществява процесуално представителство", предупреждават адвокатите. Те напомнят, че ако проектът стане факт, ще трябва да се предвиди увеличение най-малко с 20% и за държавната субсидия за правна помощ. Парите за това не стигат всяка година, а включването в тях допълнително и на 20% за ДДС ще доведе до по-голямо намаляване и невъзможност да се осигури служебна защита. В същото време заради увеличението по все повече дела ще се назначава служебен защитник. Трудностите при осигуряване на служебна защита според адвокатите ще станат причина за нови осъдителни процедури срещу държавата за нарушени права.

Адвокатите обясняват и че хонорарите за служебна защита винаги се изплащат с голямо закъснение, а задължението да внасят ДДС ще идва дори и да не са получили плащане и така ще ангажират лични средства. "Доверието като основен принцип в отношенията между адвокат и клиент, ще бъде изместено от фискални съображения при избора на адвокат", опасяват се юристите.
Още от статията на „Сега"

„Намалението на помощите няма да е фатално за фермерите", казва в интервю за „Дневник" председателят на парламентарната земеделска комисия Десислава Танева
Земеделските производители приеха критично проектобюджета за следващата година с мотива, че се връщат с две години назад. Как ще ги убедите, че секторът остава в приоритетите ви, каквито бяха предизборните обещания на ГЕРБ?

- Не можем да не се съобразяваме с реалността за състоянието на бюджета в условията на криза, затова и подходихме много внимателно при залагането на субсидиите за сектора. Знаете, че проектобюджетите на всички министерства са изключително стеснени. За нас беше важно орязването на средствата да не се окаже фатално за земеделските производители. Много хора не знаят, но в първоначалното работно предложение за проектобюджет не бяха заложени национални доплащания към директните субсидии на площ. След множество разговори, проведени от земеделския министър с финансовото министерство, във внесения в

 

Народното събрание проектобюджет са заложени 100 млн. лева национални доплащасния. Разговорите продължиха в насока да се търсят възможности за увеличаване на тези средства. През цялото време поддържахме диалог и с асоциацията на зърнопроизводителите. С тяхно участие в разговори и с министъра на финансите Симеон Дянков получихме уверението му, че може да говорим за 150 млн. лв. национални доплащания общо плюс още 150 млн. лв. под условие - ако има увеличение на приходите. Което означава, че при преизпълнение на приходната част секторът може да получи общо 300 млн. лв. доплащания. Тези субсидии ще се изплащат от 1 декември 2010 г. до 30 юни 2011 г. В настоящата 2009 г., когато хората се нуждаят изключително много от подкрепа, те ще разчитат на тазгодишния бюджет, който е 211 млн. лв., и тези пари ще започнат да се изплащат от началото на декември т.г.

Много фермери коментираха, че със 150 млн. лв. субсидии се връщат две години назад, когато за декар обработваема площ взимаха по 22 лв.?

- Силно се надявам, че те ще могат да получат пълния размер от 300 млн. лв. Въпреки че стопаните поискаха 380 млн. лв. смятам, че и с тези доплащания ще задържат нивото на подпомагане, което имаха през тази година.

И все пак, ако не се постигне желаното преизпълнение?

- Имам основания да смятам, че приходите могат да бъдат преизпълнени, затова и залагаме тези 150 млн. лв. за земеделието. На различни нива се предприемат сериозни мерки за борба с контрабандата и за излизане на сивата икономика на светло. За момента е важно бюджетът да бъде балансиран, затова не можем да заложим всичко "над чертата", както е популярно да се казва.

Държавните помощи обаче са силно орязани. Как ще решите големия проблем с неизплатения тютюн от тазгодишната реколта, след като износът на този тютюн е сериозно перо в износа на страната?

- Ще търсим допълнително решение, защото тези 80 млн. лв., които министерството поиска за изкупуването, не са заложени. Не случайно при първото четене на проектобюджета ние го приехме с условие, че ще търсим варианти за осигуряване на тези средства. Министър Найденов от своя страна се съгласи с най-голямото орязване на бюджета за администрацията в сравнение с останалите министерства. Бюджетът е с 33% по-малък от предварително заложения.

Помощта за тютюнопроизводителите се прилага за последно, защото в края на 2009 г. изтича срокът за нейното действие. Между двете четения на бюджета ще се опитаме да извоюваме тези 80 млн. лв. дори и под условие, защото те се изплащат на производителите следващата календарна година.

За да получат парите си, до края на тази година производителите трябва да са попълнили приемо-предавателните протоколи за изкупения и предаден тютюн, да са подали справка-декларация във фонд "Тютюн". До 31 декември правителството трябва да приеме и постановление за утвърждаване на реда и условията за изплащане на премиите за тютюн 2009 г.

Защо са орязани толкова много и парите за пазарна подкрепа, те и досега бяха извън приоритетите на министерството?

- Да, така е. Освен за тютюна не са предвидени в пълния размер исканите от Министерството на земеделието средства за промоции на вино, за пчеларство, за изкупуване на млечните квоти, но това са реалностите. За пазарна подкрепа в бюджета са заложени 100 млн. лв., но в условия на криза не можем да се простираме.

Правителството разчиташе на експортния потенциал на сектора, но при липса на пазарна подкрепа дали това ще се осъществи?

- Ако заложените 100 млн. лв. се усвоят правилно, аз смятам, че при една добра стопанска година българските производители ще успеят да достигнат добри пазарни цени. Тази година започна интервенцията на пшеница, а от май следващата се въвежда задължителното използване на биогорива, което допълнително ще раздвижи пазара на зърнени култури. Вярно е, че тази година цената на зърното падна, но това е свободният пазар. Когато преди две години цените стигнаха най-високите си нива, никой не се отказа от субсидиите.

Заложени ли са средства за агенцията по храните?

- Законодателството тепърва ще се подготвя, затова и подобни средства целево не се залагат. Ние се движим в рамките на бюджета на администрацията на министерството на земеделието и Държавен фонд "Земеделие".
Още от интервюто на „Дневник"

„Бойко не ме разочарова", казва в интервю за „Стандарт" лидерът на партия „Атака" Волен Сидеров
Г-н Сидеров, днес е 10 ноември. Как оценявате случилото се преди 20 години на тази дата?

- Това, което стана тогава, не беше нещо, което можеше да се регулира. Беше изненада за самите нас, за дисидентите, които бяхме против тогавашната власт. Всъщност на 10 ноември не се случи нещо такова, че властта да падне - просто бе сменен генералният секретар на БКП по настояване на Москва, разбира се. Това обаче даде тласък на сериозни промени, на които всички сме свидетели.

Как оценявате прехода досега? Сбъркахме ли някъде и какво спечелихме?

- Преходът е такъв, какъвто си го направихме. Грешка на тогавашната опозиция в лицето на СДС бе, че не постави на дискусия икономическите интереси - преустройството на икономиката от централизирана в пазарна, денационализацията на собственост... Сякаш тогава пропуснахме това, радвайки се на свободата на словото, печата и всичко, което дотогава бе забранено. Някои хора се възползваха от пропуските ни. Но в общи линии движението на България е логично. И въпреки минусите като високата престъпност няма и повод за сравнение с онова, което беше по време на тоталитарния режим. В момента България е член на Европейския съюз, което означава, че, с всичките си минуси, този преход бе правилен.

Как оценявате първите сто дни на правителството "Борисов"?

- Това е един срок, в който се показаха тенденции. Според мен те са верни и обнадеждаващи. Виждаме една политика на рязане на раздути разходи, на строг отчет и въвеждане на правила в харченето на парите. Една политика на връщане на доверието на европейските ни партньори. Защото видяхме, че в един кратък срок премиерът Борисов успя да спечели не само доверието, но и симпатиите на Саркози, Меркел, Берлускони. Оттам и даденият знак, че ще бъдат разблокирани средствата от еврофондовете. За пръв път виждаме и търсене на отговорност от предишните управници. За пръв път виждаме, и то в кратък срок, повдигнато обвинение на бивш ДПС министър. Още три или четири обвинения, доколкото знам, вече се работят. Това са действия, които мога да кажа, че са в посока на защита на националните интереси. Бяха направени протекционистични мерки за българските селскостопански стоки, за които "Атака" отдавна настоява. За пръв път чухме социален министър, който изрази загриженост за българските работници и служители спрямо чуждестранните. Всички държави налагат такива протекции по време на криза и безработица. Виждаме една откритост в управлението, която също не е била при предишни кабинети. Има и решителност за налагане на правила, за европеизация на България, за излизане от ориенталския образ. Нещо, за което впрочем "Атака" винаги е пледирала.

Бюджетът излезе наскоро от Министерския съвет и сега ще бъде обсъждан в парламента. Ще ни нахрани ли малката пица на финансовия министър?

- Това, което видях като решителни действия на кабинета "Борисов", е, че още при едно от първите си заседания се насочиха към орязване на разходите. Съкращаване на държавния апарат, нещо, за което "Атака" пледира от доста време, и смятаме, че е правилно като подход. Трябва да имаме предвид, че този кабинет наследява дупка в бюджета, предизвикана от варварското харчене на предишния кабинет. Тук целта е така да се вържат нещата, че да не се стига до някакви финансови катаклизми. Начинът, по който Симеон Дянков е съставил бюджета, е възможният. Всяка година при приемане на бюджета има гласове на недоволни. Но не трябва да забравяме, първо, че сме в криза, второ - че имаме заварено едно варварско харчене или източване на пари. И третото е, че трябва да запазим финансовата стабилност. В сравнение с държави като Унгария и Румъния, които бяха принудени да се задължат с милиардни заеми от МВФ и с огромно нарастване на външния дълг, България запазва стабилност. Дори в сравнение с държави като Ирландия и Исландия, които бяха сочени като пример, при тях също има едно огромно задлъжняване в областта на външния дълг. На този фон България има добрите данни - въпреки, пак ще кажа, урбулешкото харчене на предишните - да излезе от кризата сравнително добре.

Синдикатите обаче се възпротивиха на бюджета. Те настояват за управляем дефицит. Няма ли да платим висока социална цена за балансирания бюджет?

- Идеята за дефицита много съм я обмислял. Аз самият съм разсъждавал дали е възможно в определени моменти да се теглят заеми в определени граници. Това определено е изкушаваща идея, която дава възможност да се задвижи икономиката. Стига да се действа гъвкаво и да има строг контрол. Опасността е, че когато се отваря дефицит, може да започне безконтролен процес и верижна реакция. Но аз мисля, че това е тема за диалог между синдикатите и кабинета, в който да се стигне до оптималния вариант. В крайна сметка политиката е изкуство на възможности, трябва да се отчетат възможностите. Синдикатите трябва да направят своите компромиси. А кабинетът ясно и аргументирано да изложи параметрите на бюджета, който просто е принуден да приеме.

Вие зад кой енергиен проект бихте застанали - АЕЦ "Белене" или "Южен поток"?

- "Белене" и "Южен поток" са много различни проекти. Ние сме в такова географско положение, че руските газопроводи за Европа минават през нас. Така че "Южен поток" е колкото руски, толкова и европейски проект. Една Италия например е силно заинтересована от него. Берлускони, който беше у нас, каза ясно - работете, действайте по проекта "Южен поток", това е газът за Европа. Освен това заобикаля проблематичната Украйна. Но така или иначе обвързаността и зависимостта, най-вече политическата зависимост от Русия, трябва да бъде изместена от едни прагматични, икономически отношения, които да са в контекста на ЕС. Мисля, че тази линия правителството е почнало да я следва и ще върви по нея. Колкото до АЕЦ "Белене", там темата се оказа доста сложна. Имаше една кръгла маса. Виждаме сега, че германският концерн RWE тръгва да се оттегля. По принцип там проблемът с финансирането е на първо място. И второ, самият проект трябва да се оптимизира, така че да е полезен за България. Струва ми се, че този анализ не е направен до края. От друга страна, е започнато нещо. Трябва да има оптимизиране с минимални разходи за България, така че да имаме ядрена централа, защото съседните държави строят такива и това е важно, но цената й да не бъде загуба на българските държавни интереси.
Още от интервюто на „Стандарт"

„Започваме най-мащабната реформа от 10 години насам", казва в интервю за „Класа" заместник-министърът на земеделието и храните Цветан Димитров
Г-н Димитров, докъде стигна идеята за създаване на агенция по храните?

- В момента работим върху четири варианта за агенция по храните. Те ще бъдат предложени на МС, за да одобри един от всичките, и ще започнем промяна на законодателната база. Ще се наложат изменения в Закона за храните, за ветеринарномедицинската дейност, за здравеопазването, за растителната защита. Но има няколко безспорни неща и в четирите варианта: т. нар. оперативен контрол, инспекторите на здравното министерство и на ДВСК, на граничния контрол ще бъдат обединени в една структура. Извън нея ще се изнесе административно тяло за оценка и анализ на риска. Може да прозвучи твърде амбициозно, но в средата на 2010 г. ще променим законодателната база, за да стартира агенцията.

И това ще е най-съществената част от структурната реформа в системата на земеделието? Какво друго ще се случи във ведомството?

- Действително това ще е най-голямата структурна реформа, която се прави в аграрния сектор през последните 10 години. Предстоят и промени в самото министерство. Да вземем Общата селскостопанска политика по първи стълб - директните плащания, пазарната подкрепа, промоциите - ще съберем тези сектори в една дирекция, която ще адаптира нашата политика към европейската. Досега всичко това беше разпръснато и не можеше да се разбере по конкретен проблем кой прави политиката и кой изпълнява. Пълен хаос. Логиката изисква и да бъдат разделени растениевъдството от животновъдството. Ще създадем също и нова дирекция за анализи и прогнози. Това и бизнесът го иска от много години. Новото звено всекидневно ще обобщава цялата информация в МЗХ и на базата на научни методи ще се извършват 5- и 10-годишни прогнози. Напоследък държавните помощи са актуални, но те трябва да се разработват тогава, когато се знае какви ще са потребностите след 3, 4 години например. Всичко това за мен е най-фундаменталната промяна в структурата на ведомството, която ще даде насока на целия сектор.

Да се върнем на проблеми, чието разрешаване трябва да се случи през следващите дни. Направихте ли идентификационната система, която ще позволи субсидиите да се изплащат на глава животно, така както искат от Брюксел?

- Идентификационната система е в процес на сертификация на данните. Преди около двадесетина дни одиторската фирма направи първи преглед, даде доклад със забележки, след което ние изготвихме план за елиминирането им. Държавните лекари в рамките на следващите десет дни трябва да направят последна проверка на фермите. В първите дни на декември ще започнат плащанията, осигурени са необходимите 61 млн. лв. и до края на годината фермерите ще си получат парите за 2009 г. По регламент националните доплащания са от 15 октомври до края на май следващата година, но тъй като секторът е в криза, правим всичко възможно хората да си получат парите още до края на декември.

Проектобюджетът е в парламента и вече започна обсъждането му. На какви средства догодина ще разчитат фермерите?

- Още не е уточнено окончателно колко ще е ресурсът за национални доплащания. В момента работим на база 300 млн. лв. През тази година бяха отделени 211 млн. лв., което означава, че зърнопроизводителите и животновъдите ще получат с около 30% повече.

Но в проектобюджета са записани 100 млн. за национални доплащания. Има някаква уговорка с финансовото министерство да станат 150 млн. лв., но другите 150 млн. лв. не изглеждат напълно сигурни.

- Нека да обясня. Тези пари ще са необходими в края на следващата година, защото преди 15 октомври, колкото и да ни дадат, ние нямаме право да плащаме. Много държа да подчертая следното: за първа година работим в максимално сътрудничество с Министерството на финансите. В дългогодишната си практика аз поне не съм присъствал на подобно нещо. От МФ търсят начин да се осигурят парите и много разчитам на ангажимента, който те поемат. Те са професионалистите, те са компетентните хора да кажат кога и в кой момент ще има пари. Но аз мисля, че в рамките на тази икономическа криза малко сектори могат да се похвалят с увеличение на бюджета за 2010 г.

България успя да удължи преходния период за млечния сектор две години и от 1 януари няма да бъдат закрити фермите, които не произвеждат краве мляко според стандартите на общността. Но ако тези ферми нямат ресурс да пренастроят производството си, проблемът с нова сила ще избухне след 2 години.

- Вярно е, сам по себе си гратисният период е един лист хартия. И досега имахме тригодишен гратисен период, който не беше подплатен с подходящи икономически мерки и не донесе кой знае какво. Затова обмисляме няколко мерки, с които ще подкрепим фермите, за да може тези, които се самоопределят като пазарни субекти, да излязат от кризисното положение. Изпратили сме в Брюксел за одобрение държавна помощ за инвестиции в млечните стопанства. След като бъде нотифицирана помощта, производителите ще могат да правят инвестиции, с които да подобряват фермите си, а фонд „Земеделие" ще възстанови половината от разходите. Трябва да уточня обаче, че става дума за малки и средни предприятия. През следващата година ще имаме възможност и за обратно изкупуване на квоти от фермери, които се отказват от производството си или се пренасочват към друг бизнес. Купените квоти ще се дадат безвъзмездно на други, които ще използват инвестиционния ресурс, за да подобрят фермите си. Тяхното производство ще се вдигне и ние ще им предоставим безплатно квотите, които сме изкупили. Нашето предложение е да се определи пазарна цена за литър квота, така че хората, които няма повече да се занимават с това производство, да имат интерес да продадат.
Още от интервюто на „Класа"