„Без деца в ресторанта", съобщава от първата си страница „Стандарт"
На кръчма с мама и тате става табу, ако някой от родителите пуши. До пълната забрана ученици да влизат в задимени заведения се стигна след депутатски гаф вчера. Първоначално мнозинството забрани на учениците да ходят в сладкарници, където се дими.
Но пропусна да наложи вето за нощните клубове.
Първа за гафа се усети шефката на правната комисия Искра Фидосова. След двучасови преговори с останалите групи от парламента единодушно се реши децата до 18 години да не посещават нощни заведения и ресторанти, в които се пуши, дори с придружител. Хлапетата ще могат да ходят само на детска дискотека, където цигари и алкохол са забранени. Новата забрана ще бъде наложена с поправка в Закона за закрила на детето.
Още по темата от „Стандарт"
„Хвърковати съдии", пише „Дневник" на първата си страница
Мобилни съдебни състави, които временно да правораздават в малките районни съдилища, предлага Висшият съдебен съвет (ВСС). Повод за тази идея е драстичната разлика в натовареността на магистратите в страната. Докато в София един районен съдия гледа 92 дела на месец, в Ивайловград, Трън, Ардино и Малко Търново се падат по под 10 дела на магистрат.
"Тези съдии получават еднакви заплати, но едните работят много по-малко от другите", коментира членът на ВСС Вельо Велев. Той беше шеф на специалната комисия, която изследва натовареността в системата заради идеята на предишния правосъден министър Миглена Тачева да се създадат районни съдилища в Хисар и Долни Чифлик.
За откриване на нови съдилища не трябва да се говори, България е сред държавите с най-голям брой в ЕС, заяви Велев. Един от най-драстичните примери за икономически необосновани съдилища е този в Гълъбово. Той е само на 18 км от по-големия град Раднево и обслужва 16 хил. души население.
За сравнение - районният съд в Казанлък правораздава за 130 хил. души. Екипът, ръководен от Велев, дори предложи да се закрият най-слабо натоварените съдилища. Колегите му от ВСС обаче се изплашиха и заявиха, че това е идея, която не трябва да излиза от съвета, защото ще доведе до голямо напрежение в системата.
Още от статията на „Дневник"
„Кражбата на цели фирми измести измамите с имоти", разкрива „Класа"
В момента е по-лесно да откраднеш една фирма, която има 10 имота, отколкото да откраднеш само един-единствен недвижим имот. Това заяви за „Класа" Емил Радев, депутат от ГЕРБ и член на правната комисия. Той разясни механизма за кражба на фирми, който в момента се практикува свободно поради пролуки в законодателството. „Заради свободния достъп до Търговския регистър и многото качена информация сега всеки може да си извади пълномощно с личните данни на собственика и образец от подпис, с който да промени устава или дори да продаде фирмата", категоричен е депутатът. „Ако премахнем свободния достъп до регистъра, ще знаем, че 50 или 100 човека са вадили данните на дадена фирма", коментира Радев.
Председателят на Българската стопанска камара (БСК) Божидар Данев също потвърди наблюденията си за „модната тенденция" сред измамниците. Сега фирми се крадат заради неизплащане на междуфирмени задължения, заради възстановяването на ДДС и т.н., а както е известно, колкото икономиката не работи, толкова повече се увеличават криминалните деяния. „Още миналата година БСК предупреди, че оттук нататък криминалността в търговските отношения ще расте", заяви за „Класа" шефът на камарата. Той уточни, че не става дума само за фалшифициране на фирмени документи, но и на лични данни. По думите му наскоро член на БСК се е опарил от подобна кражба. „По този начин могат да се прехвърлят имоти, да се натрупат неправомерно кредити, да се извършват сделки с тежки последствия. Във всички случаи трябва да се вземат по-строги мерки от страна на Търговския регистър и полицията", коментира Данев.
„С въвеждането на новия регистър измами стават по-трудно, отколкото с регистрацията в съда по-рано. Тогава имаше повече възможности за спекулации", заяви пред „Класа" председателят на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) Цветан Симеонов. Според него не съществува съвършена система за информация и постоянният достъп до Търговския регистър помага на фирмите да следят движението на собствеността.
Съществува и друг проблем в пререгистрацията на фирмите, защото в момента над 600-700 хил. дружества не са я извършили, потвърдиха депутати. Процедурата не е достатъчно добре уредена в закона, който е приет преди 3 години и вече е остарял. При пререгистрацията, която трябва да стане до края на 2010 г., ще останат 200 хил. фирми, които подлежат на ликвидация. Но според закона, необходимо е възнаграждение от 300 лв. на ликвидатор, а това означава бюджетът да се натовари допълнително с над 600 млн. лв., уточни Радев.
Още от статията на „Класа"
„Реформата на болниците най-сетне ще започне", информира от първата си страница „Сега"
Депутатите направиха важна крачка за ограничаване на лавинообразната поява на нови клиники и постоянния ръст на разходите на здравната каса за болници. НЗОК ще има право да сключва договори с лимитиран брой лечебни заведения. Това решиха депутатите от здравната комисия в парламента, приемайки на второ четене поправки в Закона за лечебните заведения.
По този начин вероятно ще се премине и към ограничаването на настоящия брой болници. В момента те са 400, а според здравния министър Анна-Мария Борисова трябва да останат 130.
Въпросът се урежда с т.нар. здравна карта на страната, която ще бъде задължителна за НЗОК. В нея е описано по области какви са нуждите на населението от медицинска помощ и какви лекари, зъболекари и болници има. Така ще се определи и какви точно лечебни заведения ще има в съответната област. "В картата ще се запише какъв е максималният брой легла от съответните специалности - пулмология, кардиология, неврология и пр., необходими, за да се покрият нуждите на населението", обясни шефът на здравната комисия и вносител на поправката Лъчезар Иванов. Ще бъде описан и необходимият максимален брой лични лекари, специалисти в доболничната помощ и зъболекари. Здравната каса ще може да сключва договори само до определения в картата лимит от легла и медици. "В документа обаче няма да се фиксира броят както по области, така и за страната болници", допълни Иванов. В момента обаче не е ясно как касата ще определи броя на договорите с различните болници, които разполагат със съответните легла.
Още от статията на „Сега"
„Кога ухажването на инвеститори се превръща в чиста далавера?", разкрива Драгомир Николов в „Сега"
За да привлече чужди инвеститори в годините на възход, държавата се раздели с хиляди декари апетитни земи и направи плахи опити да построи пътища и канализация до заводи. Сега, когато инвестициите рязко паднаха, се готви дори да дава пари кеш и подновява своята щедрост към онези, които все още имат желание да строят молове или голф игрищата. Нищо че съвсем наскоро ги заклейми като главните виновници за имотния балон.
Оправдани ли са подобни стимули? Отговорът на този въпрос може да бъде даден само ако се направи анализ кои от действащите досега бонуси за инвеститорите са имали ефект - увеличили са работните места, подобрили са инвестиционната среда и т.н., и кои са били чиста далавера.
Въпреки многократните си опити да получи отговор от икономическото ведомство на въпроса правен ли е такъв анализ, вестник "Сега" получи единствено краткото и "ясно" определение на самия министър, който каза, че: "Инвеститорите са ОК!"
Инвеститорите може и да са окей, но има сериозни съмнения в ефективността на по-голямата част от мерките. Нерядко самите инвеститори хитруваха и вземаха сертификати за инвеститор първи или втори клас, най-вече за да се сдобият с евтина земя.
Достатъчно е да се припомни незаглъхналият все още скандал около "Спарки" АД, която през 2007 г. първо поиска да вземе със замяна от аграрния институт "Образцов чифлик" край Русе 850 дка. След отказ от земеделското министерство дружеството взе сертификат и поиска за строежа на същия си завод цели 1200 дка. Площта нарасна с 350 дка и естествено се появиха подозрения, че ще бъдат препродадени. Бившият аграрен министър Валери Цветанов стартира процедурата за замята, но до сделка все пак не се стигна заради силния обществен натиск.
И това е само един от скандалните примери. "София Билдинг Ентърпрайз", която изгради търговски и жилищен комплекс "Цариградски" в близост до кв. "Дружба", поиска да купи 16 дка земя по "Цариградско шосе", а общината определи смешната цена от 64 евро за квадрат. В момента на сделката пазарната цена за парцели по "Цариградско шосе" бе поне 14 пъти по-висока. И гръцката "Данаос", разчитайки на сертификата си, поиска от Столичната община да закупи 14 дка земя на южната дъга на Околовръстното шосе по 26 евро за квадрат. Компанията получи титлата "инвеститор първи клас" за строеж на търговски център в Малинова долина. Общината отказа предложената цена, но се съобрази с документа и поиска по 45 евро за квадрат. Гърците преди това бяха закупили близо 300 дка земя от частници по пазарни цени около 200-250 евро на квадрат на същото място. Въпросният стимул тогава ясно казваше, че земя може да се купува без търг и конкурс.
Още от статията на „Сега"
„Съпруга и балдъза зад "Чиновника", разкрива „Стандарт"
Крайните столични квартали Орландовци и Връбница са били мозъчните центрове, където се е решавала съдбата на модернизацията на българската икономика. Там са регистрирани офисите на двете консултантски фирми, свързани с корумпирания чиновник от Министерството на икономиката. Ако проектът ви носи на титулната си страница името на дружествата "Бул Екстрийм" или "Смарт груп консултантс", то сте влезли в печелившата схема на ударения в акция "Чиновник" Емил Иванов и фирмата ви ще стане бенефициент на средства от Европейския съюз. Сиреч ще модернизирате производството си с пари от Брюксел, за да станете конкурентоспособни на европейските гиганти.
Освен във Връбница и Орландовци фирмите са имали подразделения в "Илиянци", Студентски град и "Надежда". Едноличен собственик на двете дружества е съпругата на Емил Иванов - 27-годишната Антония Дончева. Когато ситуацията станала напечена, през март и април тази година за управител на дружествата била назначена балдъзата на Емил Иванов - Деница Дончева-Младенова.
Най-малко 10 проекта за над 2 млн. евро са минали през ръцете на Емил Иванов и съпругата му. Предполага се, че чиновникът и съпругата му консултант са се облажили със сума, достигаща 500 000 лв., твърдят разследващите.
32-годишният Емил Иванов е имал ключова роля в цялата схема, сочи разследването на икономическото направление на Главна дирекция "Криминална полиция". Ченгетата претърсиха офисите на Иванов в министерството и на двете фирми. Накрая разтропаният младок получил обвинение и е бил пуснат на свобода срещу парична гаранция от 10 бона.
Тепърва ще бъдат сравнявани документите, които са манипулирани от Иванов, и ще бъдат правени експертизи.
Емил Иванов е главен експерт в дирекция "Европейски фондове и финансов контрол". На практика в него са и ножът, и хлябът. Той е проверявал дали финансовите резултати на дружествата отговарят на изискванията по програмата. Ако те били под прага за финансов оборот, Емил Иванов услужливо поправял данните, така че да станат конкурентоспособни.
Още от статията на „Стандарт"
„Общински бюджет - начин на употреба", разкрива „Дневник" злоупотребите в община Варна, в които е замесен зам.-кметът на града Борислав Борисов
Близо 150 хил. лв. са платили 53 общински училища във Варна за наръчника "Интегрирана система за управление и контрол", изработен от фирма, близка до зам.-кмета на града Борислав Борисов. Това става ясно от съдържанието на договори, които директорите на всички училища са подписали в началото на юни м.г.
Те са им изпратени с придружително писмо от Радослав Тасков, директор на дирекция "Образование" в общинската администрация, с което им е наредено да ги подпишат. Цената на наръчниците е по 2800 лв. парчето, средствата са били преведени на училищата целево от общинския бюджет за образование.
В идентичния текст на всички 53 договора за изработка на наръчника, с копие от които "Дневник" разполага, за изпълнител на услугата е посочен "Дунавски консултантски център" ООД. Срещу вече цитираната сума дружеството e предоставило на всяко от училищата около 800 страници, разпечатани на принтер и скрепени в картонен канцеларски класьор.
В тях са описани различни дейности по работата с делегираните бюджети на училищата. Съдържанието на папките е копирано и на CD. Справка с цените на аналогични пособия, разработени в същия обем от водещи компании на българския пазар, показва, че най-скъпите от тях са между шест и десет пъти по-евтини от продукта на "Дунавски консултантски център".
Общи черти
Както съдържанието, така и графичното оформление на наръчника, платен от образователния бюджет на варненската община, повтарят с едва забележими различия друг документ, с който администрацията й работи през последните шест години.
Става дума за "Система за управление и контрол", разработена от сдружението с идеална цел "Дунавски център за обучение и развитие". Председател на управителното тяло на неправителствената организация и към този момент е зам.-кметът на Варна доц. Борислав Борисов. Той е и преподавател в катедра "Стратегическо планиране" на Стопанската академия "Димитър Ценов" в Свищов.
Тя нашумя миналата есен с разкритията за паралелния бизнес на нейни преподаватели чрез офшорни компании, започнали след информациите за подозренията на прокуратурата за участие в схема за пране на пари на Маргините.
Сравняването на наръчника, по който сега би трябвало да работят варненските училища и системата, по която се извършва финансовото управление и контрол в общинската администрация във Варна, показва, че шест от т.нар. модули в тях (от общо девет) са идентични с незначителни разлики.
Още от статията на „Дневник"
„Газът поскъпва повече от прогнозираните 10-15%", информира „Монитор"
Заради рекордния срив на еврото на световните пазари и съответно повишаване на котировките на долара природният газ от началото на юли ще поскъпне с повече от прогнозираните 10-15 на сто, съобщи председателят на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) Ангел Семерджиев. Причината е, че страната ни купува суровината с поскъпналия сериозно в последните дни долар и несъмнено ще има увеличение на цената на природния газ през третото тримесечие.
Остава да се разбере какво ще е поскъпването, уточниха от ДКЕВР. Според шефа на комисията влияние върху решението за цената на природния газ ще окажат и данните за недовзет приход на "Булгаргаз" от началото на годината. Към момента в ДКЕВР разполагат с необходимата документация само за първото тримесечие, според която е "почти сигурно, че няма недовзет приход".
Държавната газова компания обаче още в заявлението за цената на газа от 1 април претендираше, че има да си взема 29 млн. лв. заради това, че в предишния период ДКЕВР е определила цена, която не покрива напълно разходите на дружеството. С промяна на наредбата за ценообразуването на газа бе регламентирана възможността регулаторът да натиска цените, но при условие че после компенсира "Булгаргаз", или да им отнема приходи в следващи периоди, ако се окаже, че цената преди това е била по-висока.
По думите на Семерджиев трябва да се уточни и колко гориво ще отиде в газохранилището в Чирен за резерв за зимата. Традиционно това става през третото тримесечие.
Още от статията на „Монитор"
„3 фирми се пребориха с държавата за парите си", съобщава „Сега"
Месец и половина след срока, в който премиерът Бойко Борисов обеща фирмите да си получат дължимото от държавата за свършената работа, схемата за разплащане най-после може да се каже, че е стартирала. Засега обаче само 3 фирми са успели да се преборят и да си получат дължимите 1.8 млн. лв.
И трите фирми са от строителния сектор, а техните заявления са били обработени от МРРБ, съобщи вчера министър Росен Плевнелиев. "Действително до момента сме одобрили плащания за 1.8 млн. лв. по 4 вземания", каза пред "Сега" изпълнителният директор на Българската банка за развитие (ББР) Ангел Геков. Той обясни, че от 13 май насам в банката са постъпили 14 искания от фирми, които имат да взимат пари от министерствата на регионалното развитие, отбраната, земеделието и социалната политика. Общата стойност на вземанията им е 7 млн. лв. "Част от исканията дойдоха буквално преди часове и още не сме ги обработили", каза Геков.
Според одобрения от правителството механизъм ББР ще изчисти вместо ведомствата държавните борчове към бизнеса, като използва 100 млн. лв. собствен ресурс и допълнителни 400 млн. лв. депозит от бюджета. От ББР припомнят, че крайният срок за подаване на заявките е 30 септември.
Компаниите, които искат да си получат парите от ББР вместо от държавата, се съгласяват да вземат 7% по-малко. Когато схемата бе оповестена и бизнес организациите почнаха да се възмущават от 7-те процента отбив, изпълнителната власт се оправдаваше, че това важи само за фирмите, които искат парите си бързо. На останалите бе обещано да се плати в края на първото полугодие на 2010 г., което е след 5 седмици.
Заявленията до МРРБ са подали 27 фирми, като на 3 им е отказано заради открити нарушения при изпълняването на договорите. В момента министерството обработва 11 заявления за 11 млн. лева, които скоро ще подаде към ББР, каза Плевнелиев.
Още от статията на „Сега"
„20 заложни къщи под прицела на МВР и НАП", информира „Монитор"
20 заложни къщи в София бяха проверени вчера от данъчни и полиция. Това са първите тараши от започналата проверка в подобни обекти в цялата страна.
Целта е да се провери произхода на стоките, които се намират в заложните къщи, начина на осчетоводяване на финансовите операции, както и дали се издават касови бележки при продажба. Пред „Монитор" изпълнителният директор на НАП Красимир Стефанов обясни, че служителите на агенцията ще направят също проверка на доходите и имущественото състояние на собствениците на заложните къщи. Те ще проверят и дали служителите в обектите имат трудови договори и дали са плащани дължимите им данъци и осигурителни вноски.
Инспекторите проверяват дали нивата на лихвените проценти, срещу които се предоставят финансови средства, отговарят на изискванията в нормативните документи, както и притежават ли заложните къщи лицензи за продажба на изделия от благородни метали.
До момента проверките показват фрапиращи нарушения научи „Монитор". Оказало се, че всяка четвърта вещ, е оставена в заложна къща от непълнолетен. „Ясно е, че малолетните и непълнолетните лица не притежават собствено имущество, което да оставят в залог", коментираха разследващи.
Още от статията на „Монитор"
„До месеци трябва да заработи регистър срещу застрахователни измами", прогнозира „Дневник"
Нова система, която да противодейства на застрахователните измами, трябва да заработи в България в началото на ноември, съобщи за "Дневник" Юрий Тодоров, председател на Асоциацията за застрахователна сигурност.
Проектът за общ регистър, чрез който по-точно да се определя рискът на сключваните застраховки и да се помага срещу измамите, е от години, но по думите на Тодоров след няколко проведени срещи вече има съгласие между компании за създаването му и конкретни стъпки за това.
Идеята е отделните застрахователи да вкарат в него данни от последните три години както за измами, така и за определени случаи с големи или често повтарящи се щети. Така например в регистъра ще бъдат събрани данни за всички откраднати застраховани автомобили и за техните собственици, данни за лица, които са предизвиквали пътни произшествия и после е плащано обезщетение.
Юристи коментираха, че пречка пред подобен регистър може да е Законът за защита на личните данни. Според идеята му в него трябва да има лична информация за клиенти на застрахователите, до която ще имат достъп доста широк кръг от хора.
Това може да се окаже пречка пред създаването на пълна и цялостна система, какъвто проблем има и с тази за данните от катастрофи, по която трябва да се определят различни цени по "Гражданска отговорност", смятат юристите. Общата база данни за шофьори с причинени пътни произшествия се бави и заради неяснотата около вкарването на лични данни в нея.
Предвижда се в новия регистър да бъде събрана информация за всякакви видове застраховки. Например, ако към застрахователите има много претенции за кражби в магазини за мобилни апарати, данните за това също ще са там и така дружествата ще могат да изискват по-големи мерки за сигурност, ако собственик на такъв магазин поиска да сключи полица, обясни Юрий Тодоров.
Още от статията на „Дневник"
„2,4 млрд. лв. ще бъдат платени по европроекти до края на годината", казва в интервю за „Класа" Светлин Танчев, председател на парламентарната комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
Г-н Танчев, само преди ден стана известно, че в тазгодишната международна класация по конкурентоспособност българската икономика пада с 15 места в сравнение с 2009 г. и е на 53-та позиция от всичките 58 държави, обект на изследването. Една от оперативните програми носи същото име - "Конкурентоспособност", и трябваше да финансира модернизацията на предприятията, да стимулира развитието на IT сектора. Но точно тази програма върви доста трудно. Защо?
- Тази програма не работеше. Оказа се, че бяха разплатени само 200 000 евро, за сравнение - бюджетът е почти 1 млрд. евро. Нямаше конкретни и ясни правила за оценка на проектите. Много предложения бяха изпратени, но реално раздвижване нямаше и реално не се стигаше до сключване на договори. Преди две седмици в комисията беше представен напредъкът по програмата и видяхме, че дори разплащането сме увеличили с близо 100%. Опростени са процедурите, унифицирани са апликационните форми и така се дава възможност на бизнеса по-лесно да достигне до тези пари. В комисията вече гласувахме инициативата JEREMIE. На практика се създава специален холдингов фонд, който ще подпомага най-рисковите проекти, насочени в IT сектора, във високотехнологични сфери. По този начин се надяваме, че всичко това ще даде доста сериозно отражение на развитието на цялата икономика. В момента се вижда, че управляващият орган работи доста сериозно, за да се постигне по-високо усвояване на средствата по тази програма, която е насочена към бизнеса и би повишила значително конкурентоспосoбността.
Общ проблем за оперативните програми е осигуряването на първоначалното финансиране, бихте ли обяснили по-конкретно принципа, по който ще работи холдинговият фонд?
- Когато бъде спечелен един проект, очакването е, че бенефициентът разполага с даден ресурс, за да започне изпълнението. По принцип средствата се възстановяват от програмата окончателно след реализирането на проекта. Ако хората нямат достъп до финансиране, примерно от банка, точно тук ще влезе холдинговият фонд, който ще осигури средствата. За общините беше създадена подобна схема - фондът ФЛАГ, което доста раздвижи процеса. И това е много важно, защото става въпрос за високорискови проекти, към които обикновено банките не биха проявили интерес. Този холдингов фонд не е наша инициатива, той трябваше да функционира още при предишното правителство и ни отне почти година да договорим параметрите с останалите участници.
Възможно ли е да се прехвърлят ресурси от едни към други мерки, ако се окаже, че са по-атрактивни?
- Това е възможно за всички оперативни програми в момента, защото сме в средата на плановия период. Не е възможно единствено да се прехвърлят средства от една програма в друга, защото се финансират от различни европейски фондове. Една от програмите, за която вече дискутираме подобни възможности, е "Транспорт". В ОП "Конкурентоспособност" не сме обсъждали такъв тип мерки, но не е изключено и това да се случи, ако управляващият орган сметне за необходимо. До нас все още не е стигнала информация за подобно намерение. Но всъщност и досега не е имало пълен цикъл, за да се види къде има недостиг на средства, по всички приоритетни оси имаме излишък на ресурс.
Споменахте програма "Транспорт", която е доста тежка, но се вижда също, че върви и най-мудно. Каква е вашата оценка?
- Вярно е, че тази програма е най-тежка. Но пък, от друга страна, ако имаше готови договорени проекти, тук става въпрос за чисто техническо изпълнение, при което няма толкова скрити камъни и заплахи. Тежка за нас е работата до нивото на сключване на договори. Ако правилно е проведен предварителният контрол и всичко е доведено до обосновано сключване на договорите, самото функциониране на програмата в бъдеще няма да е проблем. Но проектите по двете програми "Регионално развитие" и "Транспорт" са огромни и трябва да започват навреме. А за съжаление сме изгубили страшно много време. Оказа се, че нямаме дори набор от готови проекти, които очакват финансиране. Дори и да имаме идея кои проекти са по-рисковани за изпълнение, ако разполагаме с други, по-малки, които веднага да финансираме, рискът да загубим пари е по-нисък.
Още от интервюто на „Класа"
„Увеличаваме минималната работна заплата от 1 юли тази година", казва в интервю за „Монитор" социалният министър Тотю Младенов
Увеличаването на възрастта за пенсиониране е неизбежно, твърдят експертите. Консултативният съвет за пенсионна реформа предлага няколко варианта, какви са предимствата и недостатъците им?
- Във всички развити европейски държави застаряването на населението е най-важното предизвикателство пред държавните пенсионни системи. Мащабите на това явление са толкова големи, че поставят на риск устойчивостта на публичните финанси и потенциала на европейските икономика да растат и да бъдат по-производителни. МТСП, НОИ и всички членове на Консултативния съвет разчитат тези процеси не по-зле от експертите. Ние сме единодушни, че справянето с демографския проблем трябва да бъде задача номер едно на инициативата за модернизация на българската пенсионна система.
Още повече че според прогнозите през 2050 г. броят на населението у нас ще се намали с 1,6 млн. души, докато хората над трудоспособна възраст ще се увеличат с над 500 хиляди души. Ако сега на 100 осигурени лица се падат 80 пенсионери, то само след 20 години 100 осигурени лица ще трябва да издържат 105 пенсионери.
Какво може да се направи, за да се предотврати подобна прогноза?
- Нужно е стратегията за модернизиране на българската пенсионна система да заложи на мерки за справяне с демографския проблем. Повишаването на изискванията за придобиване право на пенсия е само една от тези мерки. Предлага се повишаване на изискванията за пенсиониране в две основни взаимносвързани направления. Първото е постепенното повишаване на изискуемия осигурителен стаж при пенсиониране. Второто направление предполага повишаване на пенсионната възраст. Експертите от Консултативния съвет по пенсионната реформа подкрепят варианта, при който право на пенсия се придобива при 40 г. осигурителен стаж за мъжете (сега 37 г.) и 37 г. осигурителен стаж за жените (сега 34 г.) и минимална възраст за пенсиониране 63 г. за мъжете и 60 г. за жените. Този вариант е по-приемлив за хората и е по-изпълним в сегашните условия на базата на здравното състояние на населението.
Ще могат ли хората без необходимия стаж, но с навършена възраст да се пенсионират по-рано?
- Хората, навършили 65-годишна възраст, но без необходимия осигурителен стаж, ще могат да се пенсионират с намалена пенсия, при условие че имат минимум 15 години действителен осигурителен стаж. Лицата, навършили пенсионна възраст, на които не им достигат 3 години осигурителен стаж, ще имат право на пенсия, но в намален размер. За всяка година осигурителен стаж размерът на пенсията ще се намалява с 2,4% (0,2% на месец). Предвижда се бонус за хората, изпълнили условията за възраст и стаж, които продължават да работят, без да им е отпусната пенсия.
Ще се предвиди ли срок, в който постепенно да се вдига стажът или възрастта, както това стана с предишната реформа?
- Съответните преходни периоди зависят от това какъв вариант на условия за пенсиониране ще бъде избран.
Още от интервюто на „Монитор"
"Ще преборим торбичките", казва в интервю за „Стандарт" министърът на околната среда и водите Нона Караджова
Г-жо Караджова, как ще се справите с нашествието от мечки, след като имаше и фатален инцидент в Родопите?
- Сигурността на хората е много по-важна от всичко останало, защото човешкият живот е безценен. Но това не значи, че трябва да убием всички мечки, лъвове, тигри, влечуги на планетата. По-скоро тук става въпрос за регулация на мечата популация до такъв размер, че храната, която намира в природата по хранителната верига, да е достатъчна за изхранването й и да има минимални случаи на нападнати домашни животни и т.н. За последните 7-8 години има 5-6 случая на стълкновения между мечки и ловци. Но това е рискът на ловците, това може да се случи и с глигани и други животни. Сегашният случай е единственият, при който човек е нападнат от мечка, и ситуацията, както я описват, е била по-скоро отбранителна реакция. Това за нас е сигнал, че трябва да избързаме с преброяването на мечките, което се прави от две години. През 2008 и 2009 г. са дадени по 10 разрешителни за отстрел на мечки, но през 2008 г. са отстреляни 3, а през 2009 г.- 4 мечки. Отстрелът е начин за регулация на популацията, но трябва да се направи усилие, за да се изпълнява. Да има целенасочена акция, ако няма ловци, които желаят, срещу заплащане за ловни трофеи да свършат това.
Организациите за оползотворяване на отпадъците от опаковки твърдят, че само в България и Украйна такса смет се смята на база данъчна оценка. Навсякъде в ЕС било на количество отпадък. Може ли да се промени системата?
- Не, не е така. Много е разнообразно. Във Великобритания дори нямат такса битова смет. Те имат общ градски данък, който включва всичко, за което общината се грижи - улично осветление, зелени площи, битови отпадъци, социални услуги. Това е най-консервативната система. Има държави, където се смята на платени количества вода и ток, защото там, където се потребява повече, има повече жители и съответно отпадъците са повече. Най-съвършената система е таксата да бъде според количество отпадък. Но никак не е лесно да се направи. В южните държави - Испания, Италия, Гърция, ние - таксите са предимно на база данъчна оценка.
Не е ли възможно у нас такса смет да се плаща на база членове на домакинство?
- Регистрацията на живеещите в дадена сграда още е проблем. Има друг модел, който се прилага в Швейцария. В редица от техните общини се продават полиетиленови торби, в цената на които е включена таксата за събиране, преработване на отпадъка. Но и това не работи у нас, защото една част от гражданите ще си купуват тези торби, а други ще си изхвърлят боклука в свои торби.
Ще успеете ли да се преборите с полиетиленовите торбички?
- Няма начин да не успеем. И други страни са го направили. В министерството вече се обадиха производители на биоразградими торбички. Имаме проучване, което показва, че в страната има около 20 предприятия за неразградими полиетиленови торбички. Ще направим срещи с тях с цел да променят производството си към биоразградими или хартиени торбички. Почти 90% от гласувалите изцяло подкрепят идеята.
Кои са отворените фронтове на екоминистерството?
- Основните ни усилия са за ускоряване на проектите по ИСПА и Оперативна програма "Околна среда" - това са пречиствателни станции за отпадни води, канализации, депа за отпадъци. Създадохме добра организация за срещи на всеки две седмици с изпълнителите, с общините, за да имаме пълен поглед върху проектите и да решаваме възникналите проблем в сътрудничество с всички страни. Въведохме вече няколко станции в експлоатация. След преговори със строителя, с общината успяхме да преодолеем проблема с пречиствателната станция на Ловеч. Имаме стратегия как да излезем от ситуацията с големите закъснения. През юни 2009 г. ЕК е дала на ОП "Околна среда" най-ниска оценка от всички оперативни програми на ЕС, които се изпълняват в страната. В последното писмо от комисията от февруари и преди десетина дни при посещението на министър Томислав Дончев в Брюксел бе дадена много добра оценка за напредъка по програмата. Това е резултат от изключително усилена работа.
Означава ли това, че няма да загубим европейски пари?
- Възможно е да загубим средства по ОП "Околна среда". За да се получат тези средства, трябва да има добри проекти. Те трябва да са аргументирани, с детайлни проучвания, много добри финансови обосновки, които да коментират примерно - защо пречиствателната станция е от тази страна на града, а не от другата, дали да има две станции за пречистване на отпадни води на съседни населени места или една. Всеки елемент от един проект трябва да е както технически, така и финансово доказан. И сега много общини смятат, че имат добри проекти, защото за тях готов проект значи чертежи. За жалост обаче ние не можем да си позволим одобрение на такива проекти, само и само на всяка цена да усвояваме пари. Защото, ако проектите се окажат лоши, не само ще трябва да връщаме парите на Брюксел, но и ще имаме пречиствателни станции, които не вършат работа.
Още от интервюто на „Стандарт"