Пазарът на биогорива у нас се сблъсква с редица проблеми, това беше един от изводите на провеждащата се конференция в хотел Шератон днес на тема „Пазарът на биогорива в България".

Форумът беше открит от министърът на икономиката и енергетиката Румен Овчаров, както и от министърът на земеделието и горите Нихат Кабил.

В конференцията участваха представители на бизнеса на биогорива у нас, както и представители на министерството на финансите, агенции и други държавни институции.

Според Димитър Замфиров, председател на Националната асоциация по биогоривата и възобновяемите енергийни източници (ВЕИ), проблемите около пазара на биогорива у нас се свеждат до няколко аспекта.

На първо място е законодателната база, в която липса ясна регламентираност на пазара на тези продукти у нас. В нормативната уредба има изключително слаба насърчителна политика за пазара на биогоривата у нас, беше друг проблем, изтъкнат по време на проведената дискусия.

Особено голямо внимание и интерес подбудиха въпроса за акцизните ставки в този сектор. В момента насърчителната и стимулираща политика на държава идва в лицето на приетите със закона за акцизите нулеви ставки за биодизелът и биоетанолът у нас.

Но съществен проблем остават т.нар. смеси от биогорива с конвенционални горива, в които е бъдещето на развитието на този изключително перспективен сегмент от пазара.
Все още няма ясен стимул за този вид акциз, като предложението на министерството на икономиката и енергетиката в новия законопроект за стимулиране на този сектор включва пропорционални акцизни ставки за смесените биогорива.

От бизнеса поискаха тя също да стане нулева или поне да бъде ясно дефинирана. Това обаче няма да стане до приемането на този законопроект и влизането му в сила, казаха от министерство на финансите. От МФ заявиха, че за намаляване на ставките за смесените горива е необходима нотификация пред Европейската комисия, която не може да бъде факт без действащ закон в тази насока.

Според Европейската директива, която ние от 1 януари трябва да спазваме 2003/30/ЕС за биогоривата, всяка страна-членка трябва да разполага с 2%-тен пазарен дял на биогоривата в сектора на транспорта. За 2010 г. тази цифра е заложена за 5.75% дял.

Друг проблем, който беше изтъкнат бе за окачествяването на биодизелът у нас. За необходимата сертификация и установяване на качеството на тази алтернативна суровина са необходими специални лаборатории, каквито у нас все още няма.

Основен проблем пред сектора на биогоривата си остава суровинната база. Никат Кабил каза, че рапицата, която е основната суровина за производството на биодизел не може да бъде широко застъпена в нашето селско стопанство поради специфичните климатични условия, които изисква. Друга суровина, която може да се използва е слънчогледът, чието йодно число пък не отговаря на европейските изисквания.

Въпреки проблемите пред тази сфера, биогоривата си остават перспективен отрасъл, като в момента у нас действат 3 големи инсталации за биодизел с над 45 хил. т. годишен капацитет и една за биоетанол, която ще произвежда около 8 хил. т. гориво годишно.

Още теми дискутирани на конференцията: