„Бойко похвали НАП, скастри митниците", пише на първата си страница „Монитор"
Задоволство от работата на Националната агенция по приходите и очакване за по-ефективна работа от страна на митниците, изрази премиерът Бойко Борисов в ефира на Нова тв вчера. Министър-председателят беше категоричен, че ако шефът на Агенция „Митници" Ваньо Танов не повиши събираемостта на приходите, които се вливат в подопечното му ведомство, ще бъде отстранен от длъжност, защото „с нищо не е по-различен" от останалите представители на властта. Съдбата на ген. Танов щяла да се решава, като се прави анализа на приходите от митниците в хазната при връзването на бюджета за следващата година, обясни Борисов.
Като една от „големите победи" на кабинета му той посочи размразяването на еврофондовете от страна на Брюксел. Премиерът се аргументира, като подчерта, че ефективността на усвояването се е повишила цели 5-6 пъти спрямо управлението на предишното правителство на Сергей Станишев.
Според Бойко Борисов през последните месеци се наблюдава значително подобрение в работата на прокуратурата. Лидерът на ГЕРБ прояви обаче силна критичност към работата на съдиите. Той определи като недопустимо всеки, който е хванат с автомат или пистолет със заглушител, подготвен за ликвидирането на дадена жертва, да получава условна присъда. Борисов даде за пример Гърция, където е неписано правило заловен дори с 1 грам дрога чужденец да бъде осъждан да лежи до живот. По този начин гърците казват, не си позволявайте да ни продавате наркотици, обясни министър-председателят. Нека ни дърпат като балон нагоре, Брюксел да спре мониторинга и да каже имате реформирана съдебна система, а не да ни тежат като воденичен камък, пожела си той.
Премиерът се възмути и от това, че след като попаднат в ареста, бандитите веднага започват да се оплакват от кръвно, простата, диабет и т.н. и дори много подготвени спортисти започват да се подпират на патерици. Колко народ са пребили и осакатили, та те ли на стрес са подложени. Да се лекуват преди да отидат в ареста. Крайно време е тези да ги вкараме в затвора, защото народът вече 20 г. не може да ги търпи, коментира Борисов за престъпните босове и увери, че бъдещият спецсъд ще дава ефективни и бързи присъди. Във връзка със слуховете, че групата на заловения при акция „Килърите" Пешо Сумиста, който също се оплака от хипертонична криза, е подготвяла ликвидирането му, премиерът потвърди, че наистина е имало подобни сигнали от сериозни служби, които после са се потвърждавали. За конкретния случай обаче Борисов не искал да говори, защото имало дело.
Повече за Цецо се притеснявам, сподели Борисов, визирайки вътрешния министър Цветан Цветанов, който според него работел добре и трябвало повече да се пази. Затова той поискал министърът да се движи с брониран автомобил и с повече охрана.
Още от статията на „Монитор"
„Без аптеки през нощта", съобщава от първата си страница „Стандарт"
Оставаме без денонощни аптеки от Нова година. Всеки магазин за лекарства, който няма прозорци, да бъде затворен, предлага проф. Анна-Мария Борисова. Заплашени са обектите в болници, поликлиники и молове, алармираха от Асоциацията на собствениците на аптеки. Според документа, разписан от здравния министър, всички дрогерии трябва да имат естествено осветление. Ако наредбата бъде приета, ще затворят над 400 гишета, каза Николай Костов, председател на асоциацията. Поне 100 от тях са в бившите поликлиники. Най-абсурдното е, че за някои от лекарствата дневната светлина е пагубна, коментираха от бранша.
Друга идея е зад щанда за козметика да работят само фармацевти. Ще се наложи да уволним 4000 служители, изчислиха от асоциацията.
Още от статията на „Стандарт"
„Хотелиерите отказват да търсят обезщетения за аварията от НЕК", информира от първата си страница „Сега"
Аварията, предизвикана от НЕК, която остави за 30 часа без ток част от Черноморието, нанесе сериозен удар върху имиджа на българските курорти, но въпреки загубите хотелиерите не виждат смисъл да искат обезщетения.
"Най-сериозната загуба е за имиджа ни като курортна дестинация, а това не може да се изчисли в пари", коментира пред "Сега" шефката на Съюза на собствениците в Слънчев бряг Елена Иванова. По думите й, загубите са основно от развалените хранителни стоки, изгорялата техника, а тепърва ще се види и колко хора са се отказали от почивката си. По време на аварията в петък и събота в курорта са почивали около 300 хил. души.
Според Иванова изрично записаното в енергийния закон условие, че до 48 часа от началото на аварията не могат да се искат компенсации, не оставя избор на хотелиерите. Но дори да искат обезщетения, процедурата е доста дълга, припомни тя. Първо те трябва да предявят иск към EVN, която на свой ред да го предяви към НЕК. Иванова припомни, че делото, което хотелиерите водят срещу EVN за аналогичен случай преди 2 години, все още е в съда и няма изгледи да го спечелят.
Още от статията на „Сега"
„Банките в ЕС покриха теста, но не успокоиха инвеститорите", пише на първата си страница „Дневник"
Водещите европейски банки издържаха стрес теста, който трябваше да покаже дали са готови да посрещнат нова финансова криза, но резултатите не разсеяха критиките и недоверието на инвеститорите. Резултатите от проверката бяха обявени в края на миналата седмица след затварянето на пазарите. От 91 банки, подложени на тест, само 7 се провалиха - немската Hypo Real Estate, гръцката държавна ATEbank и петте испански спестовни "кахас". Това на практика означава, че финансовата система в ЕС ще остане стабилна при неблагоприятни събития, заложени в трите сценария на тестовете.
Според болшинството от инвестиционната общност обаче резултатите не трябва да действат успокояващо, тъй като заложените критерии са прекалено ниски, а сценариите - леки. Банковите регулатори и политиците обаче защитиха резултатите и обявиха стрес тестовете за успешни.
Най-много критика от анализаторите събра "най-тежкият" сценарий. Той изисква банките да имат достатъчно капитал, за да се справят със ситуация, при която държавните книжа на Гърция, Испания и Германия се обезценяват съответно с 23.1%, 12.3% и 4.7%. Според експертите обаче това далеч не е най-тежката ситуация, в която може да изпадне пазарът - липсва сценарий с нов имотен балон или с фалит на държава от еврозоната.
Още от статията на „Дневник" и Още по темата от „Дневник"
„Армията и МВР с най-висок рейтинг", информира от първата си страница „Класа"
Армията и полицията са двете институции, които се радват на най-висок рейтинг сред пълнолетните българи. Това сочат резултатите от национално представително проучване на ББСС "Галъп интернешънъл" за първата половина на месец юли, проведено по поръчка на в. "Класа".
Армията е одобрявана от 43% от анкетираните и бележи ръст от 2% одобрение в сравнение с регистрираните тенденции отпреди преди месец.
Доверие в полицията имат 42% от българите. МВР е загубило 2% от подкрепата за работата си в сравнение с месец юни, когато то е било одобрявано от 44% от населението. На трето място по доверие се нарежда местната власт с 40%. Тя отбелязва ръст нагоре с 2% спрямо предходния месец.
Проучването отчита, че доверието в правителството като цяло остава непроменено. 37% от анкетираните имат доверие в кабинета на ГЕРБ, което е с 2% по-ниско в сравнение с юни. Парламентът се радва на 19% одобрение, което е с 1% пониско от предходния месец. Най-ниско е доверието в съда. То е 16%, или с 2% по-високо от юни.
Положителни са оценките и по отношение на диалога между София и Брюксел.
Още от статията на „Класа"
„Увод в теорията на кофата", е заглавието на седмичния коментар в „Сега" на Емил Хърсев, доктор по икономика
(Пред)последно: пенсионна реформа няма да има. След усилен с медии демарш на синдикатите сме свидетели на ново салто на осигурителната политика, след което тя ще прави пореден опит да се удържи в стойка с главата надолу. Опитът да се гледа с отворени очи икономическата реалност излезе краткотраен. Отново с глави, заровени в илюзии, ще се мъчим да избягаме от истината. Истината, че нацията не може да издържи досегашната издръжка на пенсионери и нетрудоспособни. Тази невъзможност е доказвана толкова пъти, че няма да повторим аргументите, само ще се присъединим към единодушния извод: единственият начин за балансиране на публичните финанси е да се намалят разходите за пенсионно осигуряване. Понеже размерът на личната пенсия без друго е под минимума, значи трябва да намалим броя на пенсионерите. Т.е. да увеличим възрастта, на която средният гражданин престава да се самоиздържа и получава издръжка от осигурителната система.
Приемливата идея за намаляване на пенсионерите чрез увеличаване на изисквания осигурителен стаж се заменя с неясна схема за бъдещо снижаване на броя им чрез постепенно увеличаване и на осигурителния стаж, и на пенсионната възраст. Тук е място за критика на "дясната идея" осигурителният стаж въобще да се премахне, щото е "комунистически" критерий и няма място в пазарната икономика.
Лимитираща достъпа до пенсия трябвало да е само пенсионната възраст. Глупости, естествено. Достатъчно е само да преведем "осигурителен стаж" като брой години, през които човек е внасял (или са му внасяли) осигурителни вноски. Ще вденем, че тъкмо това е изначалният фактор на всяка рента. Без значение кой къде е работил - из Европа ли е странствал или до Луната е летял, - щом е бил осигурен и са внасяни за него пари, тече му осигурителният стаж.
Още от статията на „Сега"
„Променят сметките за парно в 80 на сто от сградите", съобщава „Монитор"
Средно в 80 на сто от сградите има абонати, чиито топломери на радиаторите в дома не са били отчетени от фирмите за дялово разпределение, показа запитване на „Монитор" към компании. Като брой абонати става въпрос за над 50 хил. домакинства. Това означава, че почти сигурно дяловото разпределение за тези сгради ще се промени тотално. Така хората, които сега са получили бележка, че ще имат да получават пари от топлофикация, впоследствие може да се окаже, че ще имат да доплащат.От фирмите за топлинно счетоводство обясниха, че цялата каша става точно заради клиентите, които по една или друга причина не са осигурили достъп до жилищата си - или са отсъствали, или просто не искат да им бъдат засичани уредите.
Фирмите дават по две дати, на които техни отчетници минават да отчитат топломерите. От „Техем" например, които държат най-големия дял на пазара съобщиха, че при тях средно по двама клиенти, вързани към една и съща абонатна станция, не са отчетени. Според нормативните изисквания обаче те имат право да заявят допълнителен отчет и със сигурност по-голямата част от тях ще го направят, тъй като в противен случай ще платят все едно са се отоплявали на пълна мощност.
Срокът, в който трябва да се случи това, е едномесечен. До момента само в „Техем" са постъпили 10 хиляди заявки за допълнително отчитане, като цифрата е за периода от май досега. За услугата в различните фирми вземат между 6 и 20 лева. След като бъдат засечени уредите и на неотчетените абонати и бъде изпратеноновото дялово разпределение недоволните от него пак могат да обжалват.
Още от статията на „Монитор"
„Газът за дома по-евтин с 15%", информира „Стандарт"
Цената на природния газ за битовите потребители вероятно ще падне поне с 15% от 1 октомври. Това научи "Стандарт" от източник в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, пожелал анонимност. Намалението ще включва договореното вече поевтиняване на руския газ за България, което стана след срещата миналата седмица във Варна на премиера Бойко Борисов с руския министър на енергетиката Сергей Шматко и вицепрезидента на "Газпром" Александр Медведев. След инфарктни преговори до 3 ч през нощта руснаците склониха да намалят между 4 и 7% цената, на която "Булгаргаз" купува синьото гориво. И то със задна дата - 1 юли.
По-късно председателят на ДКЕВР Ангел Семерджиев обясни, че няма как да върне цената със задна дата, но това може да направи "Булгаргаз", тъй като регулаторът определя горната граница, а дружеството може да продава и под нея. Според прогнозата му от 1 октомври намалението на цената на газа ще бъде поне 10%. Освен по-евтиния газ от Русия за това ще способства и стабилизирането на курса на долара и цените на алтернативните горива мазут и газьол.
Още от статията на „Стандарт"
„Токовият удар освети липсата на мощни генератори в хотелите", обобщава „Дневник"
Липсата на алтернативни трасета в мрежата на НЕК и на достатъчно мощни резервни генератори на хотелите оставиха без ток за повече от 30 часа над 200 хил. туристи на север от Бургас от четвъртък до събота.
Заради фабричен дефект в четвъртък вечерта аварира стълб от мрежата високо напрежение на Електроенергийния системен оператор (ЕСО), дъщерна компания на НЕК. Без електричество останаха подстанциите "Хоризонт", "Каблешково", "Слънчев бряг", "Кошарица" и "Приселци", собственост на електроразпределителното дружество на ЕВН, както и подстанциите "Старо Оряхово" и "Бяла", собственост на Е.ОН.
Така без ток останаха всички курорти и населени места на север от Бургас чак до Бяла. Внезапното спиране на тока остави блокирани на 320 метра под земята и 120 души в мина "Черно море", която не е имала резервен генератор. По информация от мината работниците са били в изключително рискови условия, тъй като спирането на тока е прекъснало работата на вентилационните съоръжения и е нямало водоотлив и подем.
Рано на следващата сутрин аварира второ трасе на НЕК заради опит за кражба на ток според официалната информация. Към обяд в петък три екипа от 20 души са започнали да обезопасяват мястото на счупения стълб, съобщиха от министерството на икономиката и енергетиката, принципал на НЕК. Токът беше възстановен напълно към 14 ч. в съботния ден според съобщение на ЕВН.
Още от статията на „Дневник"
„Килърите разстрелват и поръчкови убийци", казва в интервю за „Стандарт" вицепремиерът и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов
Г-н Цветанов, появи се публикация, според която бандата на Килърите е подготвяла покушение срещу премиера Бойко Борисов, вярно ли е?
- Няма да коментирам всяка публикация, нито анализите на отделни криминални репортери.
Какво следва оттук нататък по операция "Килърите". Сумистът Петър Стоянов-Вожда ли е човекът, сформирал групата?
- Сумистьт и Васил Костов-Кеца са важните фигури в организирането на покушения и приемането на поръчки за убийства. От разследванията, които са направили колегите, по безспорен начин се доказва и че Васко Кеца е бил на мястото, където бе разстрелян шуменският бизнесмен Румен Рачев.
Как е ставала връзката между групата на Вожда и поръчителите на даденото покушение?
- Връзката между задържаните Янко Попов и Васко Кеца е СИК. В тези среди, които си решават конфликтите чрез убийства, знаят, че това са хората, които могат да им свършат работата. Килърите имат много интересен подход - те късат връзката сьс звената под тях, като ликвидират физическите убийци на дадено лице.
Премиерът заяви, че бандата е отговорна за поне още 6 убийства. Разстрелът на бизнесмена Емил Кюлев и покушението над Манол Велев сред тях ли са?
- Имаме оперативна информация, събирана в други разследвания, но се събират доказателства по нея. Свързването на бандата с убийствата на Юри Галев и на Румен Рачев категорично препотвърждава начина, по който е действала групата. Имаме информация, че определени лица от нея са съпричастни и към извършването на други покушения.
Колко пари са изкарвали Килърите от поръчкови убийства?
- Този въпрос няма отговор. Може би, както каза премиерът, си остава "търговска тайна". В процеса на разследване, когато се установи колко е получавал всеки елемент по веригата, ще може да е изчисли някаква прогнозна сума.
От колко време е функционирала тази група?
- От доста години. Познавали са се с Бай Миле, били са в близки контакти със СИК - ясно е, че са част от зараждането, възхода и падението на групировките в годините на прехода.
Отговорна ли е тази група за убийството на някой знаков мафиотски бос от прехода?
- Това са само хипотези. Докато нямаме изчистената визия на анализа и разследванията, не бих искал да хвърлям тези в публичното пространство.
Колко струва главата на Юри Галев?
- Убийството няма цена. Това са хора, за които човешкият живот няма стойност.
40 дни преди да бъде разстрелян Юри Галев, бе убит още един бизнесмен - Стоян Стоянов. И той е от Бели Искър, и той разстрелян с "Калашник". Същата банда ли го е убила?
- Работим и по тази версия, защото почеркьт е един и същ. Има сходство в начина на извършване на покушението. Но нашите усилия бяха съсредоточени върху това, да съберем достатъчно доказателства срещу бандата, извършила убийството на Юри Галев. Не пипахме в детайли останалите случаи, за които имахме оперативна информация.
Още от интервюто на „Стандарт"
„Искаме данъците да останат такива, каквито са", казва в интервю за „Дневник" вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков
Г-н Дянков, вече сте доста напреднали с бюджетната процедура за 2011 г. Какви всъщност са основните допускания - икономически растеж, инфлация, бюджетно салдо, безработица и дефицит по текущата сметка?
- Mакрорамката е готова и на едно от следващите заседания на Министерския съвет ще се представи за предварително обсъждане от правителството. За 2011 г. планираме 3% икономически растеж, бюджетно салдо - дефицит 2.5% от БВП, инфлация 1.8%. Искаме да внесем проектобюджета за 2011 г. в парламента в края на септември или началото на октомври - с два месеца по-рано в сравнение с предишните години. Амбицията ни е да внесем повече стабилност от гледна точка на плановете на бизнеса и домакинствата.
Не се ли притеснявате, че може да настъпят обстоятелства, които да променят икономическата ситуация и залаганията ви да се окажат неактуални?
- Да, по този начин има по-голяма вероятност нещо да се случи до края на годината. От друга страна, ние правихме анализ за страните от Европейския съюз кога те минават с бюджетните си процедури. Половината от държавите вече са приели бюджета си за следващата година. Германия го прие още през юни, Швеция - миналата седмица, Великобритания също вече е приела бюджета си за 2011 и 2012 г.
В по-развитите държави от ЕС има практика бюджетът да се приема около третото тримесечие. Това дава по-добра стабилност и по-голяма предсказуемост от гледна точка на данъчната политика. Това е другото важно нещо относно законопроекта за 2011 г. В него не се предвижда промяна на данъчната или акцизната политика. По време на криза е важно да има предсказуемост по отношение на макрорамката, така че хората да могат да си правят плановете.
Какво мислите за добилата популярност идея част от плоския данък за физически лица да се преотстъпва директно на общините, в които живеят съответните данъкоплатци, вместо той да отива изцяло в републиканския бюджет и за общините да се отпуска субсидия?
- По принцип е добра идея и се връзва с по-голямата идея за децентрализацията. Когато обаче има период на излизане от криза, както е тази и идната година, мисля, че това не е удачно. Макар че това вече се обсъжда със сдружението на общините и с бюджетната комисия в парламента, моето мнение е, че не е удачно това да заляга в бюджет 2011, защото ще създаде излишна нестабилност в системата.
Какви ще са приоритетите на бюджет 2011?
- Запазване на ниските данъци в България. В момента правим анализ, който показва, че ако успеем да убедим парламента да запазим данъците, каквито са, още през 2011 г. България може да стане държавата в ЕС с най-ниски данъци за бизнеса. В момента сравняваме с други държави в ЕС, някои от тях са си приели бюджетите и за Великобритания знаем, че увеличават ДДС от 17.5% на 20%. Ирландия минава на по-висока данъчна ставка. Словакия, с която директно се съревноваваме за най-ниски данъци, също има такива планове и се оказва, че предсрочно (ние бяхме казали до 2013 г.) ще имаме най-ниското данъчно бреме в ЕС още през следващата година.
Този сигнал - и за местния бизнес, и за потенциални външни инвеститори, е много важен. По време на излизане от криза е важно да няма резки промени в данъчната и акцизната политика. В бюджета за следващата година се предвижда и да не намаляваме пенсии и заплати. Оттам нататък темата е да запазим фискална стабилност.
Може ли да гарантирате, че няма да се пипат данъците и намеренията ви сега ще са валидни и в края на годината?
- Точно затова влизаме с проектобюджета по-рано от предишни години. Първо, защото така го правят по-развитите държави и това по принцип е добра идея, и, второ - да покажем волята на правителството да запази сегашната данъчна политика. В Министерството на финансите сме готови и искаме да влезем с проект в Министерския съвет още в следващите 1-2 седмици. Там вече има период за междуведомствено съгласуване, който ще продължи вероятно до септември. След това ще сме готови да влезем в Министерския съвет с предложение данъците да останат такива, каквито са.
Още от интервюто на „Дневник"
„За лобистите в ГЕРБ трябва да говори прокуратурата", казва в интервю за „Сега" политологът Димитър Аврамов
Г-н Аврамов, Бойко Борисов заяви, че няма как да мине лобистки закон, защото "аз, като разбера..." Защо според вас за някои подобни закони разбира със закъснение?
- Така може да говори омбудсман. Или някой, който е страничен на политическия процес. Доколкото ми е известно, в парламентарната демокрация има поне двама души в управляващото мнозинство, които трябва да знаят какво се случва в сферата на законодателния процес и какво се случва в НС. Това е председателят на групата на мнозинството и лидерът на партията. С уважение към г-н Борисов трябва да кажа, че изразни средства като "аз, като разбера...", поставят самия него в деликатно положение. И понеже аз за разлика от други анализатори разбирам колко е деликатно и трудно положението на правителството, няма да го засилвам допълнително с излишни емоции.
Защо още в първата година от управлението си ГЕРБ се превърна в общественото съзнание в партия на лобистите? Дали не им изигра лоша шега високомерието към експертите?
- Партия ГЕРБ няма подготвени лидери в парламента. От това, което се вижда, няма качествено ръководство на ПГ, което да гарантира, че процесът на правене на законодателство и политика е прозрачен и защитава обществения интерес. Двете най-важни и водещи фигури на ГЕРБ - г-н Борисов и г-н Цветанов, са в изпълнителната власт. И е голям пропуск, който създава проблеми за държавата, фактът, че няма качествена фигура с опит и капацитет в правенето на закони, в парламентарната дейност и в сходни политически процеси. А защо има много лобистки законопроекти е предмет на анализ от други хора. Мисля, че дотам, докъдето я докара това мнозинство, повече трябва да говори прокуратурата и по-малко анализаторите.
Чел ли сте стенограмите от правителствените заседания и как ще коментирате маниера на водене? Там има много силно изразено присъствие на премиера и липса на дискусии по същество.
- Не съм чел нито една от стенограмите, което вероятно е грешка. Въпросът ви ме навежда на мисълта, че са доста интересни като жанр от литературна гледна точка. Вероятно имат стойност. Не мога да коментирам стила на премиера, защото това би било лично. Но мога да отправя критика, че като цяло партия ГЕРБ не налага сигурност зад този стил на поведение. Това, че премиерът използва малко по-екстравагантни езикови средства да разкаже нещо, не е проблем на страната. Проблемът й е, че няма устойчиви политически позиции по най-важните въпроси на ежедневието ни. Това, че често има дори противоположна смяна на позиции, показва, че липсва най-важното - прогнозируемост за всички групи в обществото, за бизнеса, за НПО-тата, за хората, заети в образованието.
Още от интервюто на „Сега"
„България вече не е лошият ученик на ЕС", казва в интервю за „Монитор" Андрей Ковачев, председател на българската делегация в групата на ЕНП в ЕП
Г-н Ковачев, какъв е вашият коментар на последния евродоклад за България?
Първо искам да уточня, че ние не живеем с мисълта, че е важно да направим нещо само от доклад до доклад. Що се отнася до това каква оценка се поставя на правителството, това го правят най-добре българските граждани. Затова е добре, когато мнението на хората съвпада с това на европейските институции. Според мен това беше един обективен доклад, който дава ясна представа какво се случи у нас през последната една година. Също така показва какво е било състоянието на страната ни преди и какво е сега - от юли миналата година, когато започна мандатът на това правителство. Оценката на европейските ни партньори е, че има силна политическа воля в наблюдаваните области от механизма за партньорство.
Защо тогава според някои докладът показва много воля и малко резултати?
Хората, които дават подобни оценки, трябва да се замислят къде е била България през този 20-годишен преход. Все пак сега говорим само за едногодишното управление на новото правителство. Това е съвсем кратък период. Оценката на Европейската комисия е, че има наличие на политическа воля в кабинета и това е от изключително значение. Обръща се внимание на мерките, които се предприеха срещу измамите и корупцията. Възстановяването на доверието в обществото продължава. Мисля, че всички препоръки, които докладът посочва, са в синхрон с желанието на правителството. Има заявка от страна на кабинета, че тези препоръки ще бъдат изпълнени. Но нека не забравяме, че мандатът е четири години. Резултатите вече са налице, така че коментарите, че няма такива, са напълно неоснователни. Разбира се, промените не могат да бъдат ограничени само до областите, които наблюдава този механизъм. Вярно е, че доброто функциониране на съдебната система е много важно за едно демократично общество. Но от изключително значение са административната реформа, излизането от кризата, откриването на нови работни места и др.
Премиерът Борисов даде срок от три месеца на министрите си, за да изпълнят препоръките на ЕК. Ще бъде ли достатъчно това време и има ли опасност кабинетът да се успокои от положителния доклад и да се забавим с реформите?
Според мен е точно обратното. Не бива да се успокояваме от оценката на Европейската комисия, нито от това, че сме по-добре от Румъния. Трябва да гледаме в собствената си писта и да работим в нея. Аз съм член на Европейския парламент, затова не бих могъл да кажа дали три месеца са достатъчни като срок за изпълнение на препоръките. Но според мен колегите са силно мотивирани реформите да продължат и съм убеден, че ще имаме напредък.
Отново критиките бяха насочени най-вече към съдебната система. Какво трябва да направим оттук насетне?
Най-чувствителната тема за обществото ни от 20 години насам е тази за престъплението и липсата на наказание. А наказанията все пак са свързани с това, че съдът през годините на прехода не вършеше добре работата си. Затова хората са на мнение, че тези, които са престъпили закона, които са извършили престъпление, остават безнаказани. В съзнанието на обществото е наслоено, че липсва контрол. А когато липсва чувството за справедливост, едно демократично общество няма как да бъде пълноправно. Българите искат да видят справедливост, да се убедят, че няма чадър над никого и че този, които е престъпил закона, ще получи наказание.
Още от интервюто на „Монитор"
„Няма визия за пенсионните реформи", казва в интервю за „Класа" Драгомир Стойнев, шеф на социалната комисия в НС от БСП
Г-н Стойнев, кои са основните параметри на визията на ГЕРБ за пенсионната реформа, които считате за нерационални?
- Да се говори за «визия на ГЕРБ за пенсионната реформа» е пресилено. Според мен ГЕРБ няма такава визия. Законопроектът за измение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване не ни дава отговор, защо се налагат тези промени и какво трябва да постигнем с тях. Вярно е, правителството твърди, че предложенията целят подобряване на финансовата устойчивост на пенсионната система. Но мерките в тази област са половинчати. Предвидени са редица законодателни промени за ограничаване на разходите, но липсват мерки за повишаване на приходите. Единствено с намаляване на разходите няма как да се подобри финансовото състояние на пенсионната система.
Затова смятам, че целият пакет от мерки в областта на пенсиите е нерационален. Това е така поради три причини. Първо, защото той не е насочен към решаване на най-важните проблеми. Най-сериозният проблем на българската пенсионна система са ниските пенсии и ниското жизнено равнище на пенсионерите. В законопроекта никъде не се споменава как ще се търси решение - сега и в бъдеще. Дори са заложени мерки, които ще задълбочат бедността сред възрастните, например крайно рестриктивният режим за осъвременяване на пенсиите. На второ място, предложените нови правила за придобиване право на пенсия няма да доведат до икономия на средства, както се твърди, а до точно обратното. Ще се увеличи безработицата сред възрастните, защото много хора няма да изпълнят изискванията за пенсия. Ще се увеличи и броят на пенсионерите, а оттук и разходите за пенсии. Всички, които имат право да се пенсионират сега, ще побързат да го направят преди влизане на промените в сила. И на трето място, законопроектът прехвърля цялата цена на промените върху хората в предпенсионна възраст и върху сегашните пенсионери. Това е несправедливо. Тези хора не са виновни, че управляващите не знаят как да съберат повече приходи в осигурителната система.
Каква е оценката за стратегията за административна реформа, приета от МС ?
- Приетият в сряда от Министерския съвет документ не е стратегия за административна реформа. Той е документ от много на брой и взаимноизключващи се предложения, засягащи работата на държавната администрация. Голяма част от тези мерки са толкова общи и абстрактно формулирани, че дори не става ясно за какво се отнасят и какво целят.
Левицата никога не е била привърженик на механичното съкращаване на административни структури. Важното е не колко министерства и агенции има, а дали те вършат работата си ефективно. Това е оценката, която трябваше да направи правителството, а не да брои колко административни структури има и колко служители работят тук и там. За съжаление и до днес такава оценка няма. Затова смятам, че т.нар. административна реформа няма да доведе до нищо добро, а още повече ще обърка работата на държавната администрация.
Очаквате ли заявените от управляващите промени в сектора действително да бъдат осъществени?
- Честно казано, не очаквам предложенията да бъдат реализирани в цялост. По-скоро ще бъдат извършени само козметичните промени, а важните решения ще бъдат протакани във времето, както обикновено се прави.
Какви са механизмите за повишаване на експертния потенциал на администрацията и привличането на качествени специалисти?
- Най-важно е да се издигне статутът на държавната служба чрез по-справедливо заплащане, обвързано с резултатите от работата, и по-добри условия на труд. Нужно е да се инвестира в квалификацията на държавните служители, обвързано с приоритетите на политическото ръководство. Трябва да се заздравят механизмите за обратна връзка между политическите кабинети и служителите, които работят на места и предоставят услуги на гражданите.
Още от интервюто на „Класа"