Леле, каква сладурана с къса косичка! Но японският макроикономист мисли по друг начин: Леле, задава се рецесия! Защото в Страната на изгряващото слънце се е загнездило убеждението, че дължината на косите на жените е сигнал за икономическо развитие. В Япония важи мотото: къси коси, лоша конюнктура. А според изследване на козметичната фирма Kao, в момента японките носят къси коси.

На Запад изследователите на икономическото развитие следят по-отблизо дължината на полите на жените. За тях платът, използван за направата на една рокля, е нещо като паралелен ZEW-индекс. Още от двадесетте години на XX век се върти поговорката, че икономиката изживява бум, когато на мода са късите поли. По време на германското икономическо чудо през 1950те години дамите благоволиха да оголят колената си, а рецесията от 1993 върна модата на дългите женски одежди.

Странната връзка между дължина на полите и икономически растеж е занимала интелектуалния потенциал на такава достолепна научна организация като Института по демоскопия в Аленсбах. „От много години наблюдаваме поразителна взаимовръзка между развитията в икономиката и трудните за разгадаване сигнали, които ни подава модата" - пишат учените в една от многото си студии относно миниполите.

Макроикономистите са установили взаимовръзка също и между икономическата конюнктура и потреблението на козметика. „В лош ден винаги червило" - примерно така звучи прастарият рекламен слоган на Revlon. Верността на твърдението се доказва даже и с числа: малко след атентатите от 11 септември производителят на козметика Estee Lauder се е сблъскал с рязко увеличение продажбата на червило. Според съобщения във вестниците, марката Origins е продавала два пъти повече червило от нормалните количества.

Шефът на немския козметичен съюз обяснява екзотичната зависимост по следния начин: „Червилото е източник на персонално ‘благоденствие'. То е късче лукс, което винаги можеш да си позволиш. Така че във време на криза, когато не може да се изкара много на показ, то е особено обичано".

Напротив, скъпата козметика и парфюми във време на икономически спад се консумират по-слабо. Кризата на недвижимите имоти и покачващите се цени на суровините са довели до скромен коледен бизнес с козметика.

Убедени сме вече в икономическата ценност на сигналите идващи от модата, тогава какъв е Make-up индексът за 2008 година?

Според германския моден институт, сега на мода са рокли и поли до колената. „Да се обличат миниполички може, но не трябва. Задават се също така широки шорти, които понякога минават за „мини поли-панталони". Германската козметика като цяло се е настроила за една добра година. Макроикономистите също предричат добра конюнктура във ФРГ през 2008.

Само нека не вземаме прекалено сериозно знаците поли и червило. „Потребителското поведение и модните тенденции са добро огледало за актуалните движения на конюнктурата и актуалните надежди и страхове. Но с мини поли със сигурност не може да се наднича в бъдещето".