Повече от две десетилетия немските вериги Aldi и Lidl се опитват да заемат по-сериозни позиции на английския пазар. Но намаляващата темповете си икономика и подобрената структура на т.нар. дискаунт вериги означава, че за тях вече ще бъде по-лесно да привлекат клиенти, тъй като купувачите в Обединеното кралство вече се преориентират от скъпите магазини към предлагащите евтини стоки и значителни намаления.

Управляващият директор на Aldi Пол Фоли казва, че притегателната сила на по-ниските цени безусловно влияе на потребителите в Англия. От началото на 2008 г. тази търговска верига, в която по-голямата част от асортимента са собствени марки, е успяла да увеличи пазарния си дял на Острова от 2.2% до 2.9%. След като почти двадесет години се борят да преуспеят в Обединеното кралство, най-накрая дискаунт веригите правят пробив и дори се опитват да налагат свои правила.

Моделът на дискаунтърите намира отзвук и в останалата част на Европа. Още през 2007 г. продажбите на Lidl - основният конкурент на Aldi в този пазарен сегмент, отбелязаха 8.5% ръст спрямо предходната година, достигайки 29 млрд. евро. А трите дискаунт формата на най-голямата френска търговска верига Carrefour в Европа регистрираха 14% увеличение на продажбите, които се изчисляват на 21 млрд. евро.

„Икономиката играе важна роля, тъй като потребителите вече са по-внимателни към харченето на пари, но освен това търговците от дискаунт веригите подобряват предлагането чрез нови гами от продукти и като отварят нови магазини и по-малки магазини, отколкото преди", обяснява бизнес анализаторът ГавинРотуел от IGD - организация за маркетингово проучване на сектора.

Засега няма признаци, че пазарът на евтини стоки ще забави темпа си. Очаква се даже дискаунт веригите да завладеят още по-голям пазарен дял през следващите пет години. В момента сумата за покупки от такива магазини в Европа представлява 17,6% от общите годишни разходи за стоки от първа необходимост. До 2012 г. се очаква ръст от около 2% - до 19,5% спрямо 2008 г.

IGD прогнозира също, че до 2012 г. Испания, Германия, Франция и Русия ще имат дискаунт сектор, който ще има оборот от над 20 млрд. евро във всяка от тези страни.