Фирмен профил - "Българска телекомуникационна компания" АД
Акционери на БТК
"Българска телекомуникационна компания" е учредена като акционерно дружество при разделянето на "Български пощи и далекосъобщения" ЕООД на "Български пощи" ЕООД и "Българска телекомуникационна компания" ЕАД с постановление на Министерския съвет в края на 1992 г. "Българска телекомуникационна компания" е вписана в Търговския регистър на Софийския градски съд като еднолично акционерно дружество с Решение №1/24.12.1992 г. по фирмено дело №34241/1992.
Конкурентни предимства
"Българска телекомуникационна компания" има национално мрежово покритие.
БТК е монополист на пазара при повечето от предоставяните услуги и държи значителен пазарен дял.
БТК получи третия GSM лиценз и в момента изгражда мобилната мрежа, която официално трябва да бъде пусната тази пролет.
Приватизация
Това е най-голямата приватизационна сага в страната, продължила почти едно десетилетие. На 10 юни 2002 г. изтече крайният срок за подаване на индикативни оферти за 65% от капитала на БТК. Документи подават три кандидата - "Вива венчърс", която е собственост на "Адвент", консорциумът "Коч холдинг - Тюрктелеком" и AIG - CET Capital Management.
На 24 септември същата година окончателни предложения подават само първите два кандидата. За 65% от капитала на телекома "Вива венчърс" предлага 200 млн. евро и инвестиции от 450 млн. евро, а турският консорциум за същия пакет предлага само 15 млн. по-малко.
АП започна преговори с избрания за купувач на телекома "Вива венчърс". Последват няколко жалби срещу решението за избор на купувач, които в крайна сметка се оказват несполучливи. През пролетта на 2003 г. Надзорният съвет на АП не одобрява сключване на договор с "Вива венчърс" и постановява да се проучат възможностите за сделка с другия кандидат, като се парафира проектодоговор и с турския консорциум. При създалата се ситуация правителството иска от надзора да договори с купувачите още четири условия, а именно цена за пакета от 230 млн. евро, отказ от дивидента за 2002 г. и намаляване броя на съкратените с 2000 души и да изтеглят инвестиционната програма в първите години.
След нова поредица от дела на 20.02.2004 се подписва договор между АП и "Вива венчърс холдинг" ГмбХ за продажба на 65% от акциите на БТК. Реалното прехвърляне на собствеността се извършва на 11-и предния месец, след като ден преди това БТК получи лиценза за третия мобилен оператор. Приятна изненада за пазара и за притежателите на компенсаторни инструменти бе решението, с което на борсата да се предложат не 20, а 35% от капитала на компанията.
Пазарна позиция
Дейността на БТК включва развитие, експлоатация и поддръжка на националната фиксирана телекомуникационна мрежа за пренос на глас и данни на територията на страната. Дейностите на компанията се извършват на три основни нива: централно управление; единадесет регионални управления; и голям брой по-малки поделения с разнообразен предмет на дейност. Компанията е монополист на телекомуникационния пазар в страната (без GSM телефония). Компанията обслужва 90% от международния трафик на страната. БТК е водеща и в интернет пазар с дял от над 60% при предоставяне на интернет достъпи.
Предаването на данни се осъществява от три типа мрежи: BULPAC, BSAN, ATM, които осигуряват 90% от пазарния дял при тези услуги.
"Българска телекомуникационна компания" АД е съдружник в следните смесени търговски дружества с чуждестранно участие: "Радио-телекомуникационна компания" ООД с 39%, в БУЛФОН АД 30% и 8.6% от "Рила софтуер" АД.
През 2003 г. БТК отчита приходи от 1.026 млрд. лв., което е 1 млн. лв. повече от предходната година. Основната част от постъпленията на компанията се формират от фиксираните селищни, междуселищни и международни разговори, които заемат приблизително 50% от приходите на компанията. Второ съществено перо в приходната част са приходите от абонамент, които през 2003 г. са 259 млн. лв. спрямо 235 млн. лв. за година по-рано, като нарастването се дължи на поскъпването на таксите, а не на клиентите на компанията.
Общите разходи на БТК за 2003 г. са 706 млн. лв. Спрямо предходната година нарастването е 55 млн. лв., което се дължи основно на нарастването на разходите за амортизации от 91 млн. лв. през 2002 г. до 139 млн. лв. през следващата.
Нетната печалба на компанията за 2003 г. е 252 млн. лв., или с около 4 млн. лв. по-малко от предходната година.
За деветмесечието на 2004 г. телекомът отчита печалба от 182.6 млн. лв. спрямо 178 млн. лв. за година по-рано.
Архив
/
Фирмен профил - "Българска телекомуникационна компания" АД