Да се произведе автомобил, който е по-икономичен може да се окаже доста по-лека задача, отколкото самата реализация на този автомобил.

При положение, че се очаква автомобилите в света да се утроят през следващите 50 години, а цената на горивата да расте неудържимо, производителите на автомобили все повече се замислят над икономичността на произведенията си.

„Повечето клиенти желаят мощност, много конски сили и големи въртящи моменти на автомобилите си. Много малко хора се интересуват от икономичността на возилото си", това коментира днес Бил Райнарт от Toyota Motor Corp.

Японската компания представи нова модификация на превърналия се в бест-селър хибриден модел Приус, който съчетава двигател с вътрешно горене и електромотор, за да използва по-малко гориво.При по-ниски обороти и нужна мощност, автомобилът използва електромотора си, чийто акумулатори се зареждат, когато автомобила премине на бензиновия си двигател при по-високи обороти и скорости. Това прави Приус изключително икономичен в дневните задръствания станали масово явление в световните мегаполиси.

Преди половин година се забеляза тенденция на потребителско търсене на по-икономични автомобили, особено след като цената на бензина в САЩ премина над нечуваните $3 за галон. След като обаче миналия месец бензинът падна под $2.20 за галон, потребителските амбиции за по-икономични автомобили, като че ли се изпариха и те отново се насочиха към вечният си стимул при избора на кола, а именно конските сили.

„Хората не се интересуват колко им е икономична колата, те искат да знаят колко ще им струва пътя от дома до работа", споделя наблюденията си университетски професор в САЩ.

Хибридните автомобили, които потребяват много по-малко гориво, благодарение на ползваното електричество, успяват да икономисат толкова бензин, който прави цената на галон за собствениците си около 70 цента.

Хибридите са добър пример за спестовност и опазване на околната среда, но за съжаление са слабо разпространени. Ако САЩ наистина желае да намали потреблението си на бензин, което допринася за 30% от използвания американския петрол, трябва да се вземат мерки за разработка на по-ефективни бензинови двигатели  и то скоро.

Америка е пословична с експлоатирането си на огромни като обем двигатели, но с малка мощност, които харчат прекалено много гориво, за да могат да се равняват с конкурентните си японски и европейски конкуренти.

Не само икономията на гориво ще бъде движещ фактор през следващите години за разработката на нови модели по-икономични автомобили. Все повече страни в света повишат екологичните си изисквания към моторните превозни средства, които се експлоатират на териториите им. Това автоматично ще направи неикономичните коли непродаваеми на пазарите и доброволни или не, производителите ще трябва да се замислят за разработка на нови технологии.